Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het (kamer)planten topic


Dankje RionyRiony, ik heb deze dus in de vensterbank staan. Denk er wel aan om m buiten op te hangen want de uitlopers zijn zo lang. Heb alleen niet de hele dag zon in de tuin. Wel op mn vensterbank. Maar….of t zo moet zijn denk ik jawel 1 bloemknop ontdekt  te hebben! Heel spannend, wel een beetje karig gezien zn grootte maar misschien volgt er meer als ik lief voor m ben. 

rionyriony schreef op 21-04-2022 om 12:02:

Momenteel gaat het heel goed met Camilla de Dieffenbachia. Ze is de helft gegroeid in korte tijd.

Let wel even op, de Dieffenbachia is zeer ernstig giftig voor katten. Ik vind het een prachtige plant maar om die reden heb ik m niet. 

oudmaarnognietkoud schreef op 22-04-2022 om 16:12:

[..]

Let wel even op, de Dieffenbachia is zeer ernstig giftig voor katten. Ik vind het een prachtige plant maar om die reden heb ik m niet.

Je hebt ze ook als kunstplant:


550x724.jpg

Best geloofwaardig, tenminste tussen de echte planten in.

Tenminste als je z'n bladeren een beetje uitvouwt zodat je niet tegen de onderkant zit te kijken.

rionyriony schreef op 22-04-2022 om 16:56:

[..]

Je hebt ze ook als kunstplant:


Best geloofwaardig, tenminste tussen de echte planten in.

Tenminste als je z'n bladeren een beetje uitvouwt zodat je niet tegen de onderkant zit te kijken.


Dat zou nog een optie zijn  Ik vind (knappe) kunstplanten wel schreeuwend  duur. 

Salliant detail: vriend van zoon heeft in onze vakantie voor kat en planten gezorgd. De vaas met tulpen was overgestroomd. Hij vond al dat zij zo lang bleven staan. Hartstikke nep dus.

oudmaarnognietkoud schreef op 23-04-2022 om 11:19:

[..]


Dat zou nog een optie zijn Ik vind (knappe) kunstplanten wel schreeuwend duur.

Salliant detail: vriend van zoon heeft in onze vakantie voor kat en planten gezorgd. De vaas met tulpen was overgestroomd. Hij vond al dat zij zo lang bleven staan. Hartstikke nep dus.

Dat is best cute. 🤣

Nou heb ik net een nieuwe Venushaarvaren gekocht omdat de oude er steeds kaler ging uitzien nadat hij een nieuwe pot had gekregen, en ik was echt van plan om de oude weg te doen, blijkt hij dicht bij de aarde bezig te zijn aan nieuw groen.

Dus nu heb ik er twee.

🤣 Soms zijn ze sneaky.
Ik heb weer een plantje geruild. Wilde het stekje in mijn kasje zetten. In dat kasje staan ook potjes van krantenpapier. Wil ik eentje verschuiven, scheurt hij. 😱 En de tweede ook. Kon ik alsnog aan de gang met verpotten. 🙈 Gelijk maar wat vezelpotjes ergens anders in gezet, een eik in een grotere pot enz.

Zusterclivia schreef op 07-05-2022 om 16:45:

🤣 Soms zijn ze sneaky.
Ik heb weer een plantje geruild. Wilde het stekje in mijn kasje zetten. In dat kasje staan ook potjes van krantenpapier. Wil ik eentje verschuiven, scheurt hij. 😱 En de tweede ook. Kon ik alsnog aan de gang met verpotten. 🙈 Gelijk maar wat vezelpotjes ergens anders in gezet, een eik in een grotere pot enz.

Ja heel sneaky. Ik dacht dat de orchideetjes mijn verhuisdrang en mijn nieuwe huis haatten maar ze komen toch maar mooi allemaal weer in bloei, stiekem als ik niet kijk. Nou ja op 1 na dan, dat is een hardleers stuk vreten die al 2 jaar loopt te rentenieren.

Zusterclivia schreef op 07-05-2022 om 16:45:

🤣 Soms zijn ze sneaky.
Ik heb weer een plantje geruild. Wilde het stekje in mijn kasje zetten. In dat kasje staan ook potjes van krantenpapier. Wil ik eentje verschuiven, scheurt hij. 😱 En de tweede ook. Kon ik alsnog aan de gang met verpotten. 🙈 Gelijk maar wat vezelpotjes ergens anders in gezet, een eik in een grotere pot enz.

Misschien in een eierdoosje of zijn die kuiltjes te klein? Ik ben zelf vrij gemakzuchtig daarin dus ik gebruik liefst gewone klein formaat kweekpotjes of van die toetjesbekertjes.

Eentje van mijn kamerdennenstekjes (Araucaria) heeft inmiddels één wortel gekregen na ruim vier maanden. Als alles wortels heeft dan mogen ze gezellig bij elkaar in één pot. Voor de onderlinge steun zegmaar.

Rockstar schreef op 07-05-2022 om 23:39:

[..]

Ja heel sneaky. Ik dacht dat de orchideetjes mijn verhuisdrang en mijn nieuwe huis haatten maar ze komen toch maar mooi allemaal weer in bloei, stiekem als ik niet kijk. Nou ja op 1 na dan, dat is een hardleers stuk vreten die al 2 jaar loopt te rentenieren.

Ja ze vinden ontberingen niet erg. Die van mij laat zijn onderste blad verrimpelen terwijl hij bovenaan nieuwe maakt. Hij bloeit maar één keer per jaar; rond kerst.

rionyriony schreef op 08-05-2022 om 11:07:

[..]

Misschien in een eierdoosje of zijn die kuiltjes te klein? Ik ben zelf vrij gemakzuchtig daarin dus ik gebruik liefst gewone klein formaat kweekpotjes of van die toetjesbekertjes.

Eentje van mijn kamerdennenstekjes (Araucaria) heeft inmiddels één wortel gekregen na ruim vier maanden. Als alles wortels heeft dan mogen ze gezellig bij elkaar in één pot. Voor de onderlinge steun zegmaar.

Het voordeel van die bakjes van krantenpapier is dus dat ze redelijk snel vergaan. Normaal verpot ik ze mooi op tijd, maar deze hadden wat meer tijd nodig om te ontwikkelen en toen was het papier al vergaan. De potjes zijn groter dan die van een eierdoos, dus dan kunnen ze er ook langer in blijven staan.

Gisteren een plantje weggegeven. Ik had met haar een hele leuke geruild en ik vond mijn kant van de ruil wat karig, dus nu een graslelie aan haar gegeven. Een ander kwam niet opdagen als in, 10 minuten voor tijd afzeggen. Dat was al de tweede keer, dus die hoeft niet meer te reageren.

Maar momenteel veel leuke stekjes van lipstickplanten!

Zusterclivia schreef op 09-05-2022 om 12:17:

[..]

Het voordeel van die bakjes van krantenpapier is dus dat ze redelijk snel vergaan. Normaal verpot ik ze mooi op tijd, maar deze hadden wat meer tijd nodig om te ontwikkelen en toen was het papier al vergaan. De potjes zijn groter dan die van een eierdoos, dus dan kunnen ze er ook langer in blijven staan.

Hachelijk gedoe altijd dat verspenen van het jonge grut. Is hij net een beetje op dreef, wordt de grond weer tussen zijn wortels vandaan gehaald.

Ja, dan zaai ik liever minder in een potje, zodat dat niet hoeft.

Ik had gisteren ineens eitjes op een plant zitten. Blijkbaar van een groene schildwants.

240px-Bastavales%2C_Galiza._30_maio_2009_11.jpg

Blad maar afgeknipt, want ze zater heel erg vast. Ik zat wel te balen, want ergens loopt dan die wants nog rond. Ik had laatst een raam zonder hor open en had wel gebrom gehoord, maar niets gezien, dus dacht misschien hommel of zo. Gelukkig zag ik hem voor ik naar bed ging nog lopen, dus snel verzopen in water met zeep. Dat laatste omdat ze vieze lucht/smurrie vrij laten als ze bedreigt worden.

Maar vanavond moet ik alle planten even checken op eitjes...  Ze zijn wel goed zichtbaar, dat wel en zien er heel nep uit.

Het lijkt wel moderne kunst!

Ik heb vroeger weleens succes gehad met wolluisbestrijding op een Ficus Amstel King. Maar ja toen kon je nog weleens iets in de winkel kopen wat hielp. Ik had toen een paar korreltjes Provado (Imidacloprid; mocht toen nog) opgelost in een half schoteltje water en toen met een schilderskwast langs alle bladeren onder en boven, plus de stelen. Was ik heel lang mee bezig maar ik dacht dat hij na één keer al helemaal vrij was. Met heel weinig van het spul. Het blijft lang nawerken dus de eitjes hadden ook geen kans.

Is niet meer te krijgen vanwege de bijen die er niet goed van werden.

Momenteel af en toe alleen een rouwvliegje. Afkloppen!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.