Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het (kamer)planten topic


SuperCow schreef op 17-01-2022 om 13:06:

Bij mijn orchideeën werkt ook alleen de meest optimale vorm van verwaarlozing.

En als ze na maanden nog steeds weigeren te bloeien dan overwegen om ze weg te gooien. Ergens pikken ze die vibe op dan kiezen ze eieren voor hun geld en maken toch maar een nieuwe scheut aan.

Dat is mijn ervaring tenminste...

Zonde! Ze bloeien op een cyclus. Vanaf ergens laat in de herfst/begin winter komen de bloemstengeltjes. Ze hebben een temperatuurdrop nodig om de bloemengroei te triggeren en ze moeten vaak minstens 1 nieuw blaadje hebben gemaakt om te bloeien, want ze bloeien niet onder het laatste blaadje maar het blaadje daaronder, en ze bloeien niet 2x onder hetzelfde blaadje. 

mijn orchidee bloeit meerdere keren per jaar.  Ene stengel dood, dan begint de volgende te groeien.  Al een jaar of 6 

Ik schrok wel hoe groot hij was geworden binnen twee maanden daar achter de kamerden. Hij had aan alles tegelijk gewerkt.

rionyriony schreef op 17-01-2022 om 18:38:

Ik schrok wel hoe groot hij was geworden binnen twee maanden daar achter de kamerden. Hij had aan alles tegelijk gewerkt.

Stiekemert.

In mijn vorige huis bloeiden ze ook jarenlang non-stop maar in dit huis wil het niet zo.  Ook koud wegzetten niet, we zijn 4 en 5 nieuwe blaadjes verder maar geen nieuwe bloemen.

Zusterclivia schreef op 17-01-2022 om 21:03:

[..]

Stiekemert.

Nou zeg dat wel.

SuperCow schreef op 18-01-2022 om 08:22:

In mijn vorige huis bloeiden ze ook jarenlang non-stop maar in dit huis wil het niet zo. Ook koud wegzetten niet, we zijn 4 en 5 nieuwe blaadjes verder maar geen nieuwe bloemen.

Oh wat jammer! Een ander huis kan zeker verschil maken. 

Over dat koud wegzetten: ik heb een keer orchideeën gered die (in de winter! mét vorst en al!) buiten hadden gestaan onder een tafeltje bij iemand die de groenbak te ver lopen vond voor uitgebloeide planten. Ze zaten echt helemaal vol met knoppen. Ik zou het niet riskeren maar het werkte wel heel goed 

Als je een raam hebt waar zon komt, kan hem daar in de vensterbank zetten wel helpen. Daar kan het heel fris worden bij slecht weer en heel warm bij goed weer, dat triggert misschien een "oh mijn god waar ben ik nu weer beland ik moet babies" respons. Als ze altijd op de temperatuur staan en goed verzorgt worden, worden ze lui en vinden ze het zo als kaal plantje wel prima. Of als je ze juist heel erg verwaarloosd kunnen ze gaan slapen en wachten op betere tijden. Juist een schok kan zorgen voor een paniek reactie (bloemen worden gemaakt als ze denken dat het einde nabij is en er nageslacht moet komen of als het "de tijd" is van het seizoen a.d.v temperatuur).

Maar ondertussen heb ik ook een mini orchideetje die het vertikt een bloempje te bouwen.

Voor de orchidee kenners: ik zie nu een klein stompje waarvan ik denk dat het een takje gaat worden met bloemen... Heb hem al een tijdje geen water gegeven. Moet ik dat nu dan juist wel doen? Of doorgaan met het huidige regime?

Ik heb hem wel altijd licht en dichtbij het raam staan, maar dat laat ik dan mooi zo als ik hier zo het advies lees.

Die van mij kan tegen de zon. De jaloezie waar hij achter staat is altijd open dus het licht wordt wel iets getemperd door de strepen.

Mijn plantjes zijn binnen! 


Helaas hebben ze een paar uur in de kou buiten gestaan. Ik was met vriend samen even weg om te sporten en vlak nadat we waren weggegaan, zijn ze afgeleverd. Waarom niet bij de buren? Ik kon daarin ook niets kiezen, ik kreeg alleen bericht dat ze afgeleverd zouden worden. Nou hoop ik maar dat ze het allemaal overleven. 

Het was een verrassing toen we thuiskwamen. De vetplantjes zijn super schattig en de ‘kneusjes’ zien er prima uit!

Ik heb een krulvaren, mini palm, sierasperges in 2 soorten, zo’n modieuze stippenbegonia, grote peperomia in 2 soorten, een ouderwetse ficus elastica en een croton! Die heb ik sinds mijn jeugd niet meer gehad. Die leefde zó lang dat ik er de rest van mijn leven flauw van was  . Ook nog een vetplantensoortje die er wat pips uitziet als enige. 

De nolinia is nou echt eentje die ik niet zou kopen omdat ik die tegen de katten moet beschermen. Ik heb heel veel planten, behalve sprietige blaadjes want dat is té verleidelijk en dan gaan ze die ‘s nachts kortwieken.

Wat een leuke plantjes heb je gekregen! Waar heb je besteld als ik vragen mag?

Ik heb het geluk dat er met mijn monster te onderhandelen valt met zacht kattengras (niet dat stugge gerstegras) in een be-catnipt bakje op een toegankelijke plek. De sprietenplanten zijn moeilijk bereikbaar voor mijn al wat oudere luilak dus die kiest eieren voor z'n geld. Werkt meestal.

Olifantspoot... ♥️ Die heb ik een tijd geleden ook gekocht, een jonkie met een lelijk kort sprieterig punkkapsel. Z'n blaadjes beginnen nu langzaam te hangen en te krullen.

Ik kan niet goed bedenken wat leuk combineert met een kleine hertshoornvaren. Ik wil 2 potjes ophangen aan de muur (op een iets donkere plek). Voorkeur voor een hangpant, de pot is 12 cm. Iemand een idee? Mijn scindapsus die ik in gedachten had is te groot.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

19-01-2022 om 09:46

Unwind schreef op 18-01-2022 om 16:23:

Voor de orchidee kenners: ik zie nu een klein stompje waarvan ik denk dat het een takje gaat worden met bloemen... Heb hem al een tijdje geen water gegeven. Moet ik dat nu dan juist wel doen? Of doorgaan met het huidige regime?

Juich niet te vroeg. Het kan ook zomaar een nieuwe (lucht)wortel zijn. 

Liefdevolle verwaarlozing is volgens mij altijd de beste tactiek.

Zorg dat er licht bij de wortels kan komen (dus doorzichtige binnenpot, op een schotel, niet in een ondoorzichtige buitenpot) en zeer spaarzaam met water. 

Ja, orchideeën worden meestal vermoord door te veel water. Dan worden de bladeren slap en geel/bruin. Je kan beter net wat te weinig geven, dan gebeurt er niks maar worden de bladeren een beetje rimpelig en weet je dat je iets meer moet geven, maar een orchideetje vindt het niet erg om maanden lang licht gerimpelde blaadjes te hebben, die groeit gewoon door dan terwijl bij de gele/bruine bladeren hij al best ver heen is, want dat is vaak teken van wortelrot en dat is onomkeerbaar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.