Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het (kamer)planten topic

Hier kunnen we ervaringen en tips uitwisselen over onze kamerplanten, tuinplanten, moestuin en kruiden.

Zelf heb ik dit jaar voor het eerst kruiden gezaaid. Op zich wel een succes al werd het bij de dille anarchie. Verder zijn er wat meer kamerplanten bijgekomen en vermaak ik me soms met leuke/leerzame filmpjes op youtube. Wie graag wat meer achtergrong wil, kan swedisch plantguys eens bekijken:
ik wilde hier een link plaatsen, maar dat kan pas na 10 berichten


Angelo Dorny is ook leuk, vooral gezellig getut.

Een een tip die wel handig is; geef op een vaste dag in de week water.


oh leuk! Ik ben sinds dit jaar helemaal in de ban van kamerplanten. Mijn trots is m'n pannenkoekplant. Als iniminie stekje gekregen en hij nu zo mooi groot!  Hij heeft ook al heel wat baby's gemaakt. 
Ik ben een monstera monkey aan het stekken. Er is éindelijk een die aanslaat. En laatst heb ik een paar strengen van een erwtenplant gekregen. Die komen nu ook goed op gang. 

kopjekoffie

kopjekoffie

20-07-2021 om 21:15 Topicstarter

Stekken is ook leuk, vooral bij planten als headera gaat dat fijn. Bij de draecana was het hier niet zo'n succes. Was een beetje een iel ding, had niet van de 2 vertakkingen.

Leuk. Ik ben sinds corona helemaal losgegaan op stekjes, en later op succulenten. Lang niet alle stekjes hebben het gered, maar sommigen zijn echt mooi geworden. Wat succulenten betreft heb ik nu echt een aantal aparte, heel leuk. En deze week een mooie verrassing, want de dure monstera variegata stek die al meer dan een jaar bewegingloos in een pot staat, is éindelijk een nieuw blad aan het maken ♥️

Leuk, ik schrijf graag mee. 
Wij hebben op het moment 5 planten, die ik sinds kort regelmatig water geef. Ipv de 1 x in de 2 maanden die ze tot voor kort kregen  .
Na wat extra potgrond en regelmatig water zien ze er veel knapper uit. Dus ga nu mijn best doen. 

Leuk! Ik ben al sinds ik op mezelf woon plantenmensje en bij mijn ouders had ik wat cacti. Op dit moment heb ik:



  1. 2x spinnenplant (eigenlijk is er eentje 3 plantjes bij elkaar in een potje)
  2. 5 Phalaneopsis orchideeën (wit, lila, paars, roze, donker roze), waarvan er nu 3 in bloei staan
  3. Dendronium orchidee (wit met paars) die al heel lang niet meer bloeit
  4. Baby Chinese roos stek die aan het sterven is
  5. 2x zo'n default succulentje
  6. Witte baard cactus, of hoe heet dat ding. Zo'n wollige
  7. Raphidophora tetrasperma
  8. Ficus microcarpa ginseng (mini vijgje)
  9. Stromanthe triostar 
  10. Erwtenplantje die mij haat
  11. 3 cacti waarvan ik de soort niet weet
  12. Calathea concinna
  13. Philodendron scandens
  14. Vrouwentong
  15. Monkey mask die uit de dood herrezen is
  16. Dwalende jood die aan het sterven is (Tradescantia)

En heb er een hele berg vermoord inmiddels. Mijn vijgje is het enige wat het al die tijd (4 jaar) overleefd heeft.

Sophia_!

Sophia_!

20-07-2021 om 22:49

Ik heb welgeteld 2 kamerplanten en een cactus die het zowaar al een jaar overleven.  Dat is een record 

Ik zou mijn kamer wel vol planten willen hebben, maar ze gaan altijd dood. Iets doe ik verkeerd.

Sophia_! schreef op 20-07-2021 om 22:49:

Ik heb welgeteld 2 kamerplanten en een cactus die het zowaar al een jaar overleven. Dat is een record

Ik zou mijn kamer wel vol planten willen hebben, maar ze gaan altijd dood. Iets doe ik verkeerd.

Hoe gaan ze dood? Worden ze geel of gaan ze schrompelen?

Ik heb jaren lepelplanten gehad. Die snapte ik. Als de bladeren hingen deed ik er weer een sloot water bij tot de volgende keer. Toch hebben die het uiteindelijk (door gebrek aan voeding?) niet overleefd. Verhuist en gewoond in een klushuis dat inmiddels uit dat stadium aan het opklimmen is waardoor de focus niet echt op plantjes lag.
Inmiddels hebben we best veel planten en maak ik gebruik van de app Plantsome (ik heb geen belangen of banden) en dat helpt me enorm. Ik krijg een seintje om mijn plant water te geven, te voeden of verpotten, echt heel fijn. Ik durf nu dus ook andere planten aan en heb er lol in.

Sophia_! schreef op 20-07-2021 om 22:49:

Ik heb welgeteld 2 kamerplanten en een cactus die het zowaar al een jaar overleven. Dat is een record

Ik zou mijn kamer wel vol planten willen hebben, maar ze gaan altijd dood. Iets doe ik verkeerd.

Ik heb hetzelfde   

Ik denk dat ik ze teveel water geef..

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-07-2021 om 09:03

MevrouwJack schreef op 20-07-2021 om 21:50:

Leuk. Ik ben sinds corona helemaal losgegaan op stekjes, en later op succulenten. Lang niet alle stekjes hebben het gered, maar sommigen zijn echt mooi geworden. Wat succulenten betreft heb ik nu echt een aantal aparte, heel leuk. En deze week een mooie verrassing, want de dure monstera variegata stek die al meer dan een jaar bewegingloos in een pot staat, is éindelijk een nieuw blad aan het maken ♥️

Kolere, wat een geld vragen ze voor een plantje met 3 bladeren! Wel een heel leuke plant om te zien. (en hebben)  https://orchideeen-shop.nl/monstera-thai-constellation-12-cm.html

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-07-2021 om 09:08

Ik heb op het moment 5 grote planten staan en 3 kleinere. In iedere pot een watermeter gestoken zodat ik ze niet verzuip.

Sophia_!

Sophia_!

21-07-2021 om 09:31

Rockstar schreef op 20-07-2021 om 22:55:

[..]

Hoe gaan ze dood? Worden ze geel of gaan ze schrompelen?

Beide.  Ik denk soms teveel water, soms te weinig. Ik moet eens op zoek naar makkelijke planten die niet stuk te krijgen zijn. 

Tickel schreef op 21-07-2021 om 09:03:

[..]

Kolere, wat een geld vragen ze voor een plantje met 3 bladeren! Wel een heel leuke plant om te zien. (en hebben) https://orchideeen-shop.nl/monstera-thai-constellation-12-cm.html

Haha ja, ik heb een bladstek gekocht, die was al 35 euro 

Sophia_! schreef op 21-07-2021 om 09:31:

[..]

Beide. Ik denk soms teveel water, soms te weinig. Ik moet eens op zoek naar makkelijke planten die niet stuk te krijgen zijn.

Een pannenkoekplant is niet stuk te krijgen. Ik heb hem een hele tijd in een ieniemienie-potje gehad wat ik dan ook nog vergat water te geven en hij leefde nog steeds. Nu heb ik hem overgepot in een grotere pot, de babyplantjes ook in een ander potje en ze tieren welig!

Water geven op een vast dag is een goeie tip. Doe ik ook, 1x in de week. . Een keer in de maand vul ik een emmer met lauw water en dompel de planten. Alle luchtbelletjes komen dan naar boven en de kluit is verzadigd. Vinden ze fijn

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-07-2021 om 09:44

Ik planten, buiten en binnen. Maar heb helaas (nog) geen echt groene vingers. Dus ik kies zo veel mogelijk "makkelijke" planten, en zelfs die overleven het niet altijd. Maar als ze de eerste maanden goed doorkomen, houden ze het gelukkig meestal jarenlang uit onder mijn beleid van liefdevolle verwaarlozing.

Vorig jaar heb ik een kneusjesbox besteld, 15 planten in verschillende formaten. Ik had toen wel een hoop nieuwe potten nodig, daar heb ik een rondje kringloopwinkel voor gedaan. Het resultaat is prachtig, ton-sur-ton in allerlei verschillende formaten en kleurschakeringen. Ruim de helft leeft nu nog. Of dat een goede of slechte score is laat ik aan jullie oordeel over. .

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.