Huis, tuin en keuken
Lisabette
23-12-2025 om 21:17
Help! Kerstgerecht!
Ik zoek snel een kerstgerecht! Morgen komen de mensen. Ik ging ervan uit dat zij eten meenamen. Dat is niet zo. Nu zoek ik hele simpele vegetarische recepten voor een leuk etentje!
Fenyw
25-12-2025 om 22:41
Voor een barbecue ga ik altijd uit van zo'n 500 gram per persoon, het schijnt dat dit ook voor avondeten opgaat. Ik reken dit voor iedereen, de een eet wat meer bijgerechten en de ander wat meer groente, dus voor Oma Annie reken ik evenveel als voor puberneef en dan middelt het zich vanzelf wel uit.
Maar voor feest graag wat meer.
Eerst knabbels, dan vooraf, tussengerecht, hoofdgerecht, spoom, nagerecht, koffie met lekkers. Of nog een kaasplank.
Echt no way dat ik moet zoeken naar een boterham met pindakaas, wat crackers of fruit voor mijn gasten. Dat komt alleen voor als je aanklopt voor eten als we al aan tafel zitten, wellicht is er dan net niet voldoende maar als ik weet dat je komt, haal ik letterlijk alles uit de kast.
En ja er blijft over. In mijn familie is een levendige ruilhandel van bakjes en zakjes die elke keer als we elkaar zien al dan niet gevuld over en weer gaan.
Afschuwelijk als je te weinig hebt en ook afschuwelijk als je precies genoeg hebt -wie zegt dat een gast misschien niet nog één hapje van iets had willen hebben?
Maar goed, wij zijn een familie van vreetzakjes en ik vind er niets van als het bij iemand anders anders gaat.
Egel.
25-12-2025 om 23:35
Ja inderdaad, helemaal eens met Marty, Fely en vele anderen: ik wil het voor mijn gasten overvloedig. Gastvrij. Veel en lekker, niet op zoek moeten gaan of er nog wat fruit ligt. Ik zou mij kapot schamen, eerlijk waar.
Misschien ga ik er ook wat ver in hoor. We waren laatst bij kennissen/vrienden eten en zij eten sowieso niet zo veel. Achteraf hadden ze bij de melanzane parmigiano ook nog stokbrood willen doen, ze zei lachend: o, was ik achteraf vergeten! We hadden echt waar een heel klein stukje van dit hoofdgerecht, en wat salade.
We zijn grote eters en ik had nog veel zin in eten toen we naar huis gingen. Het was wel echt een gezellige avond dus misschien overdrijf ik, maar ons zou dat zeker niet overkomen. Ik vergeet het ook niet gauw meer.
Lisabeth, het valt mij op dat je wel meerdere keren zegt dat jij/jullie heel erg tegen verspilling zijn, en dat meerderen zeggen: ja, wij ook! En hierbij zeg ik het ook: ja wij ook. We gooien zelden iets weg. dat hoeft ook zelden.
Maar je gaat niet in op de mensen die zeggen: we bewaren het en eten er nog dagen van. Of: we vriezen dan soms een deel in. Of: we geven wat mee aan de gasten.
Doe jij dat dan niet? Er zijn mensen bang voor kliekjes, vinden dat raar of denken dat het niet lekker/niet goed is. Hoor jij daarbij, en dat terwijl je wel erg tegen verspilling bent?
Wat houdt je tegen om niet overvloedig te zijn, met best veel kans op een lekkere lunch de volgende dag, of overmorgen nogmaals een ovenschotel, of van diverse restjes een interessante soep of quiche maken?
Je gooit zo niets weg en maakt tegelijkertijd een gulle en gastvrije indruk.
MMcGonagall
26-12-2025 om 00:28
Ik zou er echt van balen als ik te weinig eten had. Morgen komt mijn zwager en die probeert zelfs in AYCE de schalen leeg te eten, maar als iedereen zit uit te buiken, weet ik dat er genoeg was.
Deze acties van Lisabette zouden niet misstaan in een topic over gierige acties.
afrodite05
26-12-2025 om 07:49
MMcGonagall schreef op 26-12-2025 om 00:28:
Ik zou er echt van balen als ik te weinig eten had. Morgen komt mijn zwager en die probeert zelfs in AYCE de schalen leeg te eten, maar als iedereen zit uit te buiken, weet ik dat er genoeg was.
Deze acties van Lisabette zouden niet misstaan in een topic over gierige acties.
Hebben we hier een topic over gierige acties? Ik heb ze weleens gelezen op het Vivaforum, maar kan me niet herinneren of ik hier zo'n topic heb gelezen. Zou leuk zijn, ik heb zelf geen input om er een te starten helaas. (Of is dat al gierig?)
Jillz
26-12-2025 om 07:51
Ik begin het idee te krijgen dat TO tegen verspilling is met een financiële drijfveer. Want blijkbaar is het geen punt als anderen een overdaad op tafel zetten, want ze draagt er wel aan mee door met zeven man heen te gaan. Ze is ook niet het gesprek aangegaan om een andere vorm te vinden. En ze koos ook niet zelf voor het inbrengen van lang houdbare producten. Ze had bijvoorbeeld eerder ook als toetje kunnen kiezen voor het meenemen van cake (lucht dichte bak nog een week houdbaar), met ijs (maanden houdbaar in de vriezer), slagroom en chocolade saus ook weken houdbaar. En ik was al verbaasd hoe er voor zo'n grote groep lasagne gemaakt zou worden. Maar inmiddels vrees ik dat het beperkt is gebleven tot 1 oven schaal. Als mensen echt nog fruit nodig hebben om geen honger meer te hebben dan is er niet net iets te weinig, dan is er echt een mega te kort.
Bakblik
26-12-2025 om 08:13
afrodite05 schreef op 26-12-2025 om 07:49:
[..]
Hebben we hier een topic over gierige acties? Ik heb ze weleens gelezen op het Vivaforum, maar kan me niet herinneren of ik hier zo'n topic heb gelezen. Zou leuk zijn, ik heb zelf geen input om er een te starten helaas. (Of is dat al gierig?)
Dat is er al geweest bij de start van dit forum ergens. Gierige acties in algemene zin. Heeft wel een paar weken gelopen. Zal eens kijken of ik hem kan vinden. Dan plak ik hier een link. https://www.viafora.nl/forum/financien-en-recht/gierige-acties
Heel snel gevonden all.
yette
26-12-2025 om 09:01
Lisabette schreef op 25-12-2025 om 16:16:
Het eten was zeer geslaagd! Iedereen vond het lekker. Helaas hadden we net iets te weinig. Gelukkig heb ik altijd extra fruit liggen. Hoe zorgen jullie dat je precies de juiste hoeveelheid hebt? Vragen jullie van te voren hoeveel mensen ongeveer willen eten?
Ik krijg de indruk dat je eigenlijk helemaal geen zin hebt in die kerst-traditie.
Je kan ook gewoon aangegeven dat je niet meer meedoet, hè?
Maar wat je vraag betreft: 'precies genoeg' bestaat niet als het gezellig en lekker is. Mensen zitten dan langer aan tafel en eten meer dan de gewoonlijke 400 tot 500 gram per persoon.
Koken voor twee dagen is overigens sowieso een goed idee. Een kliek opwarmen kost minder gas of stroom dan iets nieuws koken.
Groentetuin
26-12-2025 om 09:37
5 gezinnen, waarvan die van to uit 7 personen bestaat, zullen dus zo n 25 mensen zijn ?
To ik ben benieuwd hoeveel mensen waren het en hoe zag je boodschappen lijstje eruit?
Hoeveel groente, vega gehakt, lasagna , mascarpone enz
Je staat er zo anders in dan ik , dus ik ben super benieuwd hoeveel en wat jij inkocht.
Wil je je lijstje delen?
Bakblik
26-12-2025 om 09:50
Groentetuin schreef op 26-12-2025 om 09:37:
5 gezinnen, waarvan die van to uit 7 personen bestaat, zullen dus zo n 25 mensen zijn ?
To ik ben benieuwd hoeveel mensen waren het en hoe zag je boodschappen lijstje eruit?
Hoeveel groente, vega gehakt, lasagna , mascarpone enz
Je staat er zo anders in dan ik , dus ik ben super benieuwd hoeveel en wat jij inkocht.
Wil je je lijstje delen?
Ervan uitgaande dat er ook een voorgerecht en een toetje geserveerd wordt zou mijn boodschappenlijstje voor zuiver de lasagne als volgt zijn:
2 kilo rundergehakt enkel gedraaid
1.5 kilo lasagnevellen
4 pakken pasata di tomata
4 grote uien
4 dozen champignons
4 courgettes
1½ liter melk
100 g parmesan
4 bollen mozzarella
125 g boter
150 g bloem.
Denk niet dat Lisabetta dat gehaald heeft.
Lisabette
26-12-2025 om 14:20
Ik vind het fijn om te lezen wat anderen doen. Wij zijn ook tegen het bewaren van restjes, want wij hebben geen vriezer vanwege ons stroomverbruik. Dit is geen financiële keuze maar een milieubewuste keuze. Wij kunnen dus niet dingen lang bewaren. Daarom probeer ik altijd precies genoeg te maken, zodat we niets over houden. Dus de tip is goed, maar werkt voor ons niet. Ik vind kerst verder heel gezellig en ik vind koken ook heel leuk! Maar ik ben heel erg tegen verspilling en ieder jaar is er veel te veel bij deze kant van de familie. Dus dan nemen wij inderdaad normaal alleen borden en bestek mee.
Mijn boodschappenlijstje voor 28 personen voor de lasagne was:
- 900 g lasagnevellen
- 1,2 kg verse spinazie
- 2 courgettes
- 2 dozen champignons
- 2½ pak passata
- 2 uien
- 750 ml melk
- 60 g boter
- 60 g bloem
- 2 bollen mozzarella
- 50 g Parmezaan
Dolfje
26-12-2025 om 15:16
Geen wonder dat het niet genoeg was, het is niet de meest gevulde lasagne en dat voor zoveel mensen is een mini portie per persoon.
Het is nog geen 50 gram lasagnevel pp en van spinazie en courgette blijft ook niet veel over.
Bakblik
26-12-2025 om 15:25
Lisabette schreef op 26-12-2025 om 14:20:
Ik vind het fijn om te lezen wat anderen doen. Wij zijn ook tegen het bewaren van restjes, want wij hebben geen vriezer vanwege ons stroomverbruik. Dit is geen financiële keuze maar een milieubewuste keuze. Wij kunnen dus niet dingen lang bewaren. Daarom probeer ik altijd precies genoeg te maken, zodat we niets over houden. Dus de tip is goed, maar werkt voor ons niet. Ik vind kerst verder heel gezellig en ik vind koken ook heel leuk! Maar ik ben heel erg tegen verspilling en ieder jaar is er veel te veel bij deze kant van de familie. Dus dan nemen wij inderdaad normaal alleen borden en bestek mee.
Mijn boodschappenlijstje voor 28 personen voor de lasagne was:
- 900 g lasagnevellen
- 1,2 kg verse spinazie
- 2 courgettes
- 2 dozen champignons
- 2½ pak passata
- 2 uien
- 750 ml melk
- 60 g boter
- 60 g bloem
- 2 bollen mozzarella
- 50 g Parmezaan
Mijn god dat zou volgens mijn berekening niet eens genoeg zijn voor 14 personen en jij moest er met 28 man van eten? Ik hoop dat je vooraf goed gevulde pompoensoep had en grootmoeders appeltaart met een bolletje ijs en slagroom als toetje. Wat jij had gemaakt is echt veel te weinig.
Je kunt restjes in een goede koude koelkast ook bewaren hoor. Eten dat ik donderdag heb gemaakt eet ik gerust nog op zaterdag op.
Groentetuin
26-12-2025 om 15:40
Wij zijn ws grote eters, ik denk dat dit bij ons met 8 man wel opgaat ( op een gewone dag , niet met kerst)
Dank voor het delen To, in vind het leerzaam dat mensen zo anders zijn dan ik.
Blijft voor mij de vraag: wat vind jij belangrijker, verspilling of gastvrijheid?
Jullie moeten wel heel aardig en gezellig zijn, maar anders vier ik de kerst niet bij jullie,want voor mij is kerstviering ook overvloed en wat luxe ( wij verspillen ook niet) maar als ik met honger wegga ,is t wel de laatste keer denk ik.
Netherfield
26-12-2025 om 16:16
Geen vriezer vanwege het stroomverbruik, die had ik nog niet eerder gehoord. Nu kun je het deze kerst gewoon buiten leggen, scheelt weer. Maar eten jouw kinderen dan altijd hun bord leeg?
Groentetuin
26-12-2025 om 16:42
Netherfield schreef op 26-12-2025 om 16:16:
Geen vriezer vanwege het stroomverbruik, die had ik nog niet eerder gehoord. Nu kun je het deze kerst gewoon buiten leggen, scheelt weer. Maar eten jouw kinderen dan altijd hun bord leeg?
Ik denk het wel, met deze hoeveelheden pp gaat t eten altijd schoon op ( en ik denk dat to en huisgenoten geen overgewicht hebben)