Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Help! Kerstgerecht!

Ik zoek snel een kerstgerecht! Morgen komen de mensen. Ik ging ervan uit dat zij eten meenamen. Dat is niet zo. Nu zoek ik hele simpele vegetarische recepten voor een leuk etentje! 

Vreemde situatie. Nou de supermarkten liggen vol kan&klaar voedsel dus sla je slag. Voorbeelden: bakken vlees/vis/vega om zo in de oven te gooien, potten verse soep, aardappelgratin, salade, allerlei fruit met chocolademousse. Koffie/thee met bonbons. Als je niet wil hoef je echt helemaal niks zelf te maken hoor.

En koop vooral niet teveel, anders is het maar verspilling 

🤭

Herfstappeltaart schreef op 24-12-2025 om 07:47:

Vreemde situatie. Nou de supermarkten liggen vol kan&klaar voedsel dus sla je slag. Voorbeelden: bakken vlees/vis/vega om zo in de oven te gooien, potten verse soep, aardappelgratin, salade, allerlei fruit met chocolademousse. Koffie/thee met bonbons. Als je niet wil hoef je echt helemaal niks zelf te maken hoor.

🤭

Nou die verspilling vind ik wel een serieus ding. Niet alleen met kerst maar eigenlijk met alle vieringen. Die lunch op het werk, de paasviering op school. Met name wanneer iedereen wat mee neemt is er al snel te veel. De porties blijven vaak gelijk waardoor er ipv voor 20 mensen eten is voor veel meer mensen eten is. 20x 20 porties is wel 400 hapjes. 

Wij vragen op het werk dan ook niet meer dan 5 porties mee te nemen wetende dat er gemiddeld pp 5 hapjes gegeten worden.

De feestelijkesfeer komt niet door het eten maar door de aankleding en verlichting. Dus idd wel de borden, het bestek, de lampjes etc. Die zijn net zo belangrijk. 

Herfstappeltaart schreef op 24-12-2025 om 07:47:

🤭

Maar ook niet te weinig want anders kom je bij de buren in het gierig topic 

Ysenda schreef op 24-12-2025 om 08:11:

[..]

Nou die verspilling vind ik wel een serieus ding. Niet alleen met kerst maar eigenlijk met alle vieringen. Die lunch op het werk, de paasviering op school. Met name wanneer iedereen wat mee neemt is er al snel te veel. De porties blijven vaak gelijk waardoor er ipv voor 20 mensen eten is voor veel meer mensen eten is. 20x 20 porties is wel 400 hapjes.

Wij vragen op het werk dan ook niet meer dan 5 porties mee te nemen wetende dat er gemiddeld pp 5 hapjes gegeten worden.

De feestelijkesfeer komt niet door het eten maar door de aankleding en verlichting. Dus idd wel de borden, het bestek, de lampjes etc. Die zijn net zo belangrijk.

Het was een grapje i.v.m. TO's eerdere post.

Natuurlijk is verspilling kwalijk, maar dat is echt niet nodig. Ik heb zelf altijd teveel gekocht als ik gasten krijg, maar er gaat werkelijk nooit iets de vuilnisbak in. Ik verwerk het in andere gerechten of het wordt ingevroren. Als ik iets op tafel zet van hapjes ofzo is dat een deel en de rest blijft in de koelkast. Als het op raakt vul ik de tafel aan.

Dit is je kans om ècht een punt te maken! 

Het argument 'voedselverspilling' dat je gewoonlijk gebruikt om géén eten mee te nemen als daarom wordt gevraagd, is een respectabel principe waar je niet zomaar vanaf moet wijken. 

Dus spring op je fiets en duik de datum-voordeel-bak in!

Oh en vraag iedereen om zelf een bakje mee te nemen voor het geval er kliekjes zijn. 

Lisabette schreef op 23-12-2025 om 21:59:

Dank voor de tips! Soep staat nu op het lijstje. Ga ik maken! Budget maakt niet uit. Het moet niet te moeilijk zijn. Heb morgen alleen tijd voor de plaatselijke supermarkt! Waarom gaat het niet als andere jaren? Dan zorg ik altijd voor het servies en de rest voor het eten? Nu wil niemand koken! En moet ik het ineens doen.

Hoezo moet jij het opeens doen? Je kunt toch ook zeggen dat je niet wilt koken.

En hoezo moet jij opeen àlles doen? Als voorgaande jaren iedereen IETS meebracht (behalve jij)?

Bakblik schreef op 23-12-2025 om 22:03:

[..]

O was jij dat? Misschien toch wat vaker wel iets te eten meenemen. 😜

Nou TO, boontje komt om zijn loontje in dit geval. 

Gevalletje slechte communicatie? Ik zou nu niet ineens alles op me nemen. Dan blijft iedereen maar lekker thuis en doe ik wat ik zelf wil met kerst. Is dat nog een optie TO?

simpel toetje.
Bak roomijs, slagroom uit spuitbus, stroopwafels en caramel siroop/saus.

Schep ijs in het bakje. Verkruimel er een halve stroopwafel overheen. Slagroom spuiten en hierna caramel siroop over het hele toetje gieten. Ik maak altijd lijntjes met de siroop. 
(Eventueel kun je ook nog  enkele stroopwafel stukjes op de slagroom doen.)

Ik ben heel benieuwd hoe dit is gegaan.. komen jullie eten? Ja gezellig! En dat is het dan? Jij nodigt mensen uit en gaat er vanuit dat zij het eten meenemen maar checkt dat niet even? Heel bijzonder! 

Ik zou het simpel houden. Uiteindelijk gaat het om de gezelligheid en niet om het eten. 

ja iets meer uitleg zou wel handig zijn inderdaad 🤔

Mijn driegangendiner van vanavond is in een kwartier gekocht en staat in 40 minuten op tafel. Zeevruchtensoep uit zak, hasselback aardappels met zalmfilet uit de oven en venkel/sinaasappelsalade, ijs toe.
Alleen de venkelsalade moet ik zelf in elkaar zetten. De soep moet opgewarmd en de zalmfilet en de aardappels max 35 minuten in de oven. Voor een kerstige sfeer kun je over het ijs nog chocoladesaus en glitters strooien.

Joszy schreef op 24-12-2025 om 09:23:

Ik ben heel benieuwd hoe dit is gegaan.. komen jullie eten? Ja gezellig! En dat is het dan? Jij nodigt mensen uit en gaat er vanuit dat zij het eten meenemen maar checkt dat niet even? Heel bijzonder!

Ik zou het simpel houden. Uiteindelijk gaat het om de gezelligheid en niet om het eten.

Als gevraagd wordt of iedereen iets te eten wil meenemen, neemt TO ook alleen extra servies mee omdat ze tegen voedselverspilling is, denk dat er in elk geval voldoende servies is bij het diner.. 

@TO, succes in de supermarkt, ik zou ook inzetten op van die voorbereide ovenschotels enzo uit de supermarkt. 

Lisabette

Lisabette

24-12-2025 om 13:36 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties! Ik vind een ovenschaal ook een goed idee. En ik ga zeker op zoek naar resten eten in de supermarkt. Dat doe ik altijd al. En normaal neemt ieder gezin bij ons een gerecht mee (of in mijn geval servies). Dit jaar komen ze bij mij en hebben nu gezegd dat ik alles maar moet maken ineens. Ze vinden dat ik nog wat in te halen heb van andere jaren. Maar wij zijn erg tegen verspillen dus ik ben inderdaad altijd bang dat er teveel is en dan neem ik zelf extra bestek en borden mee zodat er in ieder geval geen wegwerp nodig is. Ik hoop dat het zo iets duidelijker is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.