Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Help: favoriete wasverzachter uit assortiment!

Mijn favoriete wasverzachter is uit het assortiment!  En ik moet nieuwe hebben, want de fles is bijna leeg. Ik heb nog voor 2 wassen.
Bijkomend probleem is dat we in quarantaine zitten en ik dus niet in de supermarkt aan de wasverzachters kan gaan ruiken. Dus iemand goede tips voor een alternatief?

Ik heb nu de AH wasverzachter Zomerbries (gele fles). Voordelen van deze zijn:
- lekkere frisse geur, maar niet te sterk. Geur is wel belangrijk, omdat we hier thuis niet van heel sterk geurende wasmiddelen houden.
- werkt goed
- niet te duur, normale prijs was (dacht ik) 1,99 euro per fles, maar vaak ook in de aanbieding voor een euro of 1+1 gratis

Wie heeft tips voor een goed alternatief?

O ja, er zijn webshops waar deze fles nog te krijgen is. Maar dan is hij veel duurder en dan komen er nog verzendkosten bij, dus dat vind ik geen optie.


Geen gebruiken  .

Beter voor milieu en portomonee. 
Ik ben een jaar of vijftien overgestapt van wasverzachter naar per wasbeurt een scheutje natuurazijn in hetzelfde bakje.
Zorgt voor een frisse was, beter kleurbehoud en goed voor je machine. 
En nee, het ruikt echt niet naar azijn. 

Maar ok, daar is misschien niet de tip die je zocht. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-11-2021 om 16:52

Wie heeft tips voor een goed alternatief?

Geen wasverzachter of wat azijn. Wasverzachter is slecht voor kleding, elasthan (stretch) raakt de elasticiteit kwijt, en handdoeken nemen minder vocht op en gaan sneller stinken na gebruik. Alle textiel krijgt een "vetlaagje" bij gebruik van wasverzachter.

Wat een goede tips! Ik gebruik nooit wasverzachter maar wist niet dat natuurazijn hetzelfde effect heeft. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-11-2021 om 16:57

Ik sluit me aan bij Drakenvlieg en Tickel. Wasverzachter is nergens voor nodig, slecht voor je kleding, slecht voor het milieu en slecht voor je portemonnee.

Om restjes zeep uit het laatste spoelwater te krijgen en als je erg hard water hebt kun je inderdaad beter wat azijn gebruiken (in het wasverzachterbakje).

Mijn dochter wilde laatst dat ik haar nieuwe trui met wasverzachter zou gaan wassen. Dat had ik nooit gebruikt omdat mijn moeder vroeger altijd zei dat je daar rode bultjes van krijgt Toen ik googelde op het nut van wasverzachter, kwam ik eerst op de site van Silan. Super positief natuurlijk. Vervolgens op de site van Kassa, waar uitgelegd werd dat wasverzachter eigenlijk een vetlaagje om de vezels legt, waardoor het zachter aanvoelt. Afgezien van een lekker geurtje heeft het geen voordelen en een nadeel is dat je eerder vetluis krijgt.

Inderdaad, recentelijk nog gelezen en de wasverzachterfabrikanten zullen het niet graag horen of lezen, wasverzachter bij je was hoeft helemaal niet.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-11-2021 om 17:17

MMcGonagall schreef op 29-11-2021 om 17:12:

Mijn dochter wilde laatst dat ik haar nieuwe trui met wasverzachter zou gaan wassen. Dat had ik nooit gebruikt omdat mijn moeder vroeger altijd zei dat je daar rode bultjes van krijgt Toen ik googelde op het nut van wasverzachter, kwam ik eerst op de site van Silan. Super positief natuurlijk. Vervolgens op de site van Kassa, waar uitgelegd werd dat wasverzachter eigenlijk een vetlaagje om de vezels legt, waardoor het zachter aanvoelt. Afgezien van een lekker geurtje heeft het geen voordelen en een nadeel is dat je eerder vetluis krijgt.

Dat kan heel goed. Door het vetlaagje ademt de vezel niet meer waardoor je uitslag kunt krijgen.

Vetluis voorkomen kan door regelmatig een kookwas te draaien. Zelf doe ik dat altijd met wit beddengoed.

Ik sluit me aan bij vorige posts. Geen wasverzachter, slecht voor je machine, het milieu en je kleding! Beetje natuurazijn werkt beter! 

En dat 'vetlaagje' wat om de vezels van je kleding komt, zit dan natuurlijk ook in je wasmachine. Zeker als je veel op lage temperaturen wast, is dat op den duur funest voor je wasmachine. 

Drakenvlieg schreef op 29-11-2021 om 16:49:

Geen gebruiken .

Beter voor milieu en portomonee.
Ik ben een jaar of vijftien overgestapt van wasverzachter naar per wasbeurt een scheutje natuurazijn in hetzelfde bakje.
Zorgt voor een frisse was, beter kleurbehoud en goed voor je machine.
En nee, het ruikt echt niet naar azijn.

Maar ok, daar is misschien niet de tip die je zocht.

Idem! Doe ik al jaren en werkt perfect

brrr, azijn. Echt wel dat ik dat ruik. In hotels ed ruik ik dat ook somms.
To, niks gebruiken kan ook prima.

Wollstonecraft schreef op 29-11-2021 om 18:15:

brrr, azijn. Echt wel dat ik dat ruik. In hotels ed ruik ik dat ook somms.
To, niks gebruiken kan ook prima.

Dan wordt er écht teveel gebruikt.

Ik durf te zeggen dat ik, helaas, een erg goed werkende neus heb. Heel soms ruik je het nog als het uit de wasmachine komt (zeldzaam!) maar zelfs dan is het na het drogen helemaal weg qua geur. 

Ik snap dat jullie zeggen dat het zonder kan, maar mijn huid vind dat dus echt niet prettig. t Lijkt wel of ik dan alle vezeltjes voel kriebelen. Ik gebruik een heel klein beetje en dat is net genoeg om niet te krabben.
TO
Ik heb de sensitiv van Lidl, ruikt eigenlijk nergens naar

Drakenvlieg schreef op 29-11-2021 om 16:49:

Geen gebruiken .

Beter voor milieu en portomonee.
Ik ben een jaar of vijftien overgestapt van wasverzachter naar per wasbeurt een scheutje natuurazijn in hetzelfde bakje.
Zorgt voor een frisse was, beter kleurbehoud en goed voor je machine.
En nee, het ruikt echt niet naar azijn.

Maar ok, daar is misschien niet de tip die je zocht.

Ik was dit helemaal vergeten, vroeger van mijn moeder meegekregen maar domweg vergeten! Dank voor de tip.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

29-11-2021 om 20:31 Topicstarter

Knutselkei schreef op 29-11-2021 om 18:22:

Ik heb de sensitiv van Lidl, ruikt eigenlijk nergens naar

Die ga ik proberen als we uit quarantaine zijn. Degene die nu voor ons boodschappen haalt, gaat niet naar de Lidl.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.