Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Heb je de verwarming al aan?

Of is dit een hele gestoorde vraag, half september?
Ik vind het kil in huis. Het heeft niet zoveel zin om de verwarming nu aan te zetten want we hebben vloerverwarming dus dat duurt wel even voordat het dan aangenaam is. Waarschijnlijk heb ik het dan alweer warm. 
Wanneer gaat bij jou de verwarming aan?


Ik ben het niet altijd met rb eens maar 19 graden is verschrikkelijk koud. 

Suish schreef op 10-10-2021 om 17:45:

Ik ben het niet altijd met rb eens maar 19 graden is verschrikkelijk koud.

Correctie: VIND jij verschrikkelijk koud.

Of 19 graden warm of koud is, is afhankelijk van je huis denk ik. Wij hebben een hele koude vloer waardoor er veel kou daar vanaf komt en 19 graden is in dit huis redelijk fris. In ons vorige huis waar de benedenbuurvrouw flink stookte was 19 graden weer echt niet koud.

Het was hier vanmorgen 18 graden toen ik beneden kwam, wel koud zeg maar. En nu is het 22 graden. Verwarming is overigens nog steeds uit en gaat zeker de komende dagen ook niet aan als ik het weer zo zie.

ik heb de thermostaat van de vloerverwarming op 18 graden staan. De verwarming is nog niet aangeslagen. S’ochtends is het 18 graden en in de loop van de dag 19 tot 20 graden. Ik vraag mij af hoe lang het nog duurt voordat de verwarming aanslaat want aankomende week wordt het frisjes. Lager dan 18 graden wil/hoef ik niet want we kunnen dat tot nu toe gelukkig wel betalen. Ik heb boven wel radiatoren maar die staan uit, op vorstbeveiliging.

Als het kouder wordt kijk ik hoe het aanvoelt en of hij iets omhoog moet of s’nachts juist iets omlaag. We hebben warme sokken, truien, huispakken, dusters, dekentjes, kaarsjes, eventueel een elektrische voetenzak of kruik. Dus keus genoeg om ons warm te houden 

Ik heb ook gelezen dat de WHO een binnenklimaat van maximaal 21 graden en minimaal 18 graden adviseert. Mits je niet ziek bent anders wordt minimaal 20 graden geadviseerd.

De zon scheen een poosje lekker naar binnen, maar nu is het weer zwaar bewolkt en heb ik het koud, brrrrr. Zal ik mijn voetenwarmer toch maar aanzetten?


(Klein half uurtje later, bij de lunch ga ik naast de thermostaat zitten) o geen wonder, het is maar 18.5 graden hier!

Suish schreef op 10-10-2021 om 17:45:

Ik ben het niet altijd met rb eens maar 19 graden is verschrikkelijk koud.

In mijn vorige huis was 19 graden niet koud. Ik had overdag de thermostaat zelfs op 18 graden staan. Bij thuis werken en 's avonds ging hij naar 19 graden. Ik heb ook nooit begrepen hoe dat kon. Het huis was niet eens bijzonder goed geïsoleerd en het was een grote vrijstaande woning. Er zat wel een vrij nieuwe CV-ketel in. Ik was eigenlijk altijd nogal een koukleum dus ik vond het heel geheimzinnig. In het huis waar ik nu woon (met warmtepomp) staat de thermostaat weer op 21 graden. 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

11-10-2021 om 12:40

Ik heb hem gisteren maar even aangegooid na het luchten toch maar even de ergste kou uit huis krijgen. Daarna is het hier redelijk op temperatuur gebleven en vooral een stuk minder klammig. Ellendig appartement met waardeloze ventilatie.

Nee, hij moet nog aangestoken worden. Ik verwacht einde deze maand. Laatste week van de maand. Tegen die tijd wordt ook de winterjas weer uit de kast gehaald en alle zomerkleding in de kast verwisseld voor de winterkleding. Alleen 's morgens draag ik mijn vestje al.

Buitentemperaturen variëren van 14 tot 16 graden en als er een zonnestraaltje naar binnen piept dan warmt het snel op.

Mija schreef op 11-10-2021 om 12:31:

[..]

In mijn vorige huis was 19 graden niet koud. Ik had overdag de thermostaat zelfs op 18 graden staan. Bij thuis werken en 's avonds ging hij naar 19 graden. Ik heb ook nooit begrepen hoe dat kon. Het huis was niet eens bijzonder goed geïsoleerd en het was een grote vrijstaande woning. Er zat wel een vrij nieuwe CV-ketel in. Ik was eigenlijk altijd nogal een koukleum dus ik vond het heel geheimzinnig. In het huis waar ik nu woon (met warmtepomp) staat de thermostaat weer op 21 graden.

Volgens mij zijn die thermostaten ook niet persé op dezelfde manier gekalibreert. Dus als de éne zegt 20 graden kan de ander 21 graden zeggen ookal hangen ze naast elkaar.

Rockstar schreef op 11-10-2021 om 14:04:

[..]

Volgens mij zijn die thermostaten ook niet persé op dezelfde manier gekalibreert. Dus als de éne zegt 20 graden kan de ander 21 graden zeggen ookal hangen ze naast elkaar.

Ik heb het destijds met verschillende 'vrijstaande' thermometers nagemeten en het was écht 18-19 graden in dat huis. Ik kon het ook haast niet geloven namelijk, dacht net als jij dat de thermostaat waarschijnlijk niet de juiste temperatuur aangaf. Maar wel dus. 
En nu heb ik één van diezelfde thermometers nog altijd in huis en geeft die dezelfde temperatuur aan als de thermostaat. 

Vandaag of morgen zal hij toch echt aan moeten denk ik. Het was eerst steeds 19/19,5 in huis, laatste dagen is het 18,5 en in de ochtend 18.

Nog meer mensen die hem nog niet aan hebben gehad?

bij ons is de kachel nog niet aan geweest, s’ ochtends 18 graden, in de loop van de dag en s’avonds 19 graden. Maar het wordt wel veel kouder, dus voor hoe lang nog?

Wij gaan er nu aan geloven denk ik. Afgelopen weekend was het overdag nog minimaal 20 graden in huis, dat nam deze week langzaam af tot 19 en nu is het 18,5. Hij zal vermoedelijk vanavond of vannacht voor het eerst aanspringen

Mallebeppie schreef op 09-10-2021 om 16:32:

Slapen met het raam dicht vind ik persoonlijk onfris. Staat hier garant voor wakker worden met hoofdpijn en een duf gevoel. Het raam staat hier altijd open op de slaapkamers.

Precies dit. Het raam gaat hier alleen dicht als anders de verwarming (staat op vorstbeveiliging) aanspringt. Verwarming aan op de slaapkamer vind ik nog erger dan het raam dicht.

De thermostaat staat overdag op 18 en als er iemand piept gaat hij naar 18,5 of hooguit naar 19.

Mijn man heeft op enig moment de verwarming aangezet, anders was hij nog uit. Maar de temperatuur was inmiddels tot 17 graden gezakt.

De temperatuur was hier ook gezakt tot 17 graden.
Heb hem net op 18 graden gezet, want ik had het koud 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.