Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Heb je de verwarming al aan?

Of is dit een hele gestoorde vraag, half september?
Ik vind het kil in huis. Het heeft niet zoveel zin om de verwarming nu aan te zetten want we hebben vloerverwarming dus dat duurt wel even voordat het dan aangenaam is. Waarschijnlijk heb ik het dan alweer warm. 
Wanneer gaat bij jou de verwarming aan?


Vanochtend was het 18.5 graden in huis, toen heb ik wel even getwijfeld. Nu is het 19.5 graad en dat is prima te doen nog. In de winter voelt dat echt een stuk kouder. Ons huis heeft last van nare koude luchtstromen in de winter, dan kan 21 graden nog echt koud voelen. 
Hier weinig zon helaas vandaag, dus het huis warmt ook niet heel erg op.
Ik hoop het stoken nog even te kunnen uitstellen tot begin oktober, maar als ik het echt te koud krijg ga ik toch echt de verwarming aanzetten.

Nee, voorlopig is dat nog niet de bedoeling. Ik zit nog in een T-shirt (gisteren ook korte broek), alle ramen en de achterdeur staan open. We slapen nog onder het zomerdekbed met ramen open. Ik ga ook nog steeds zonder jas de deur uit, behalve als ik 's ochtends zoon naar KDV moet brengen op de fiets. Dan trek ik een dun vestje aan, maar dat was vorige week ook nog te warm.

Maar ik weet van mezelf dat het zo kan omslaan en als de verwarming eenmaal aangeweest is, blijft ie aan tot het weer echt warm wordt.

Nee

Nee

20-09-2021 om 14:45

DivingGirl schreef op 20-09-2021 om 14:14:

nee, voorlopig nog niet. Het is gezond om het af en toe wat kouder te hebben en te rillen. Daar train je je lichaam ook mee. Ik vind tussen de 16-18 graden het fijnst.

Hoezo is dat gezond? En wat train ik nu precies? 

af en toe koud hebben is goed voor je bloedcirculatie, stofwisseling en je krijgt er (positieve) energie van.

nu moet ik wel zeggen dat ik daar ‘s avonds op een luie avond geen boodschap aan heb. Vooralsnog kies ik wel voor een dekentje ipv de verwarming. 

Nee, zeg alsjeblieft....... Verwarming slaat aan als het overdag (tot half 6) onder de 18 komt en na half 6 onder de 20. En rond 11 uur 's avonds onder de 15.

Nee

Nee

20-09-2021 om 15:03

Littledragon schreef op 20-09-2021 om 14:57:

af en toe koud hebben is goed voor je bloedcirculatie, stofwisseling en je krijgt er (positieve) energie van.

nu moet ik wel zeggen dat ik daar ‘s avonds op een luie avond geen boodschap aan heb. Vooralsnog kies ik wel voor een dekentje ipv de verwarming.

Nou dan mag “goed” wel beter gedefinieerd worden dan! Warmte is juist goed voor de bloedcirculatie, van kou verkrampt de boel helemaal. Van kou krijg je honger dus het is zeker alleen “goed” voor de stofwisseling voor mensen die willen afvallen, en positieve energie is ook maar een mening. Ik ben anti kou dat moge duidelijk zijn 

Nee schreef op 20-09-2021 om 15:03:

[..]

Nou dan mag “goed” wel beter gedefinieerd worden dan! Warmte is juist goed voor de bloedcirculatie, van kou verkrampt de boel helemaal. Van kou krijg je honger dus het is zeker alleen “goed” voor de stofwisseling voor mensen die willen afvallen, en positieve energie is ook maar een mening. Ik ben anti kou dat moge duidelijk zijn


Afwisseling warm/koud is juist goed voor je bloedcirculatie. Bij kou maak je endorfine en adrenaline aan en dat is niet ‘maar een mening’. 

Bij ons is de kachel nog niet aan geweest.
Heb hem voor de zomer ook lager gezet, dus springt ook niet automatisch aan.
Ik merk wel dat het 's morgens en 's avonds frisser in huis is, maar dan pak ik een vest of dekentje 
Met de gasprijzen wacht ik ook liever zo lang mogelijk 
Maar hij gaat ook niet hoger dan 19 graden

Ik zwem al in koud water (momenteel 15 graden) en dan heb ik daarna behoefte aan warmte. En ja ik heb ook een fleecevest aan. 

Wij zijn op vakantie op dit moment waar het nu 29 graden is. Over een paar dagen gaan we weer naar huis waar het volgens de voorspelling dan 18 graden is. Zolang de zon schijnt zal de verwarming overdag uit blijven want het warmt best snel op. Maar ik sluit niet uit dat ie in de ochtend toch even aan gaat om het aangenaam te maken de eerste paar dagen.

redbulletje schreef op 20-09-2021 om 15:26:

Ik zwem al in koud water (momenteel 15 graden) en dan heb ik daarna behoefte aan warmte. En ja ik heb ook een fleecevest aan.

Ik zou juist denken dat je door dat zwemmen gehard raakt. Als je uit zulk koud water komt voelt het toch juist warmer nu?

Hier schijn de zon nu en de temperatuur in de woonkamer is al opgelopen naar 21,5.
Denk dat het nog hoger wordt.

Herfstappeltaart schreef op 20-09-2021 om 15:28:

[..]

Ik zou juist denken dat je door dat zwemmen gehard raakt. Als je uit zulk koud water komt voelt het toch juist warmer nu?

Nee ik heb 't daarna niet echt comfortabel. 

Hier nog niet aan.

Uitzondering is de vloerverwarming in de badkamer, die hebben we afgelopen weekend weer ingeschakeld. De vloer was 's nachts en 's ochtends vroeg wel erg koud.

19 Graden hier binnen. Achterdeur staat wagenwijd open en alle ramen ook. Loop in n tshirt en katoenen broek. 
Deur staat bijna altijd open, behalve als de wind erop staat en het naar binnen regent / sneeuwt. Slaapkamerramen staan ook altijd open, kan niet slapen met het raam dicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.