Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Gordijnen wassen

Omdat vandaag toch echt een nietsige dag is, bedacht ik me dat de gordijnen misschien wel eens gewassen kunnen worden.  Leverde een discussie met de ManDieDeGordijnenZouMoetenAfhalen op, die dat echt een heel bijzondere activiteit vond. Ben ik nu ineens een huishoudwonder met smetvrees? Of een smeerpoets die de gourmetluchten en haren van de langharige hond én kat er al veel eerder had moeten afwassen? Omdat het niet iets is wat ik op de familie app wil vragen en met vrienden/kennissen wel wat anders bespreek, hoor ik graag hoe vaak jullie gordijnen wassen. En licht je antwoord gerust toe, want ik ben ook erg nieuwsgierig of er nog meer van dit soort  klusjes zijn die het onderscheid maken tussen huishoudwonder en smeerpoets. (diezelfde man begon ineens over de roosters van de ventilatie…)

(Spelfout in titel. Heb ik gemeld)

Peiling

Gordijnen wassen? Dat doe ik
46 stemmen
11%
15%
11%
30%
0%
0%
33%

zelden. Ze worden er niet mooier van en ze weer netjes glad krijgen is een hele toer.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-01-2022 om 12:28

Net niet nooit, maar wel veel minder dan 1x per jaar. Als ze er te smoezelig uit gaan zien. Of te erg stinken.

Maar aangezien ik niet dagelijks (en ook niet maandelijks of zelfs jaarlijks) mijn neus in de gordijnen duw, is mijn viesheidsgrens dus pas na een paar jaar bereikt.
Ik woon nu 15 jaar in mijn huidige huis. En heb ze geloof ik 2x gewassen. Misschien wordt het toch weer eens tijd. (En bedankt...)

DistinctMarten43

DistinctMarten43

02-01-2022 om 12:31

Mijn antwoord staat er niet bij. Eind 2020 nieuwe laten maken voor de benedenverdieping en de raad gekregen om ze niet te snel te wassen omdat er een speciale laag overheen zit die na het wassen weg is. Vuilafstotend ofzo?

De vorige gordijnen werden elke 3 tot 5 jaar ofzo gewassen. Wel geen huisdieren of kinderen hier. We branden ook geen kaarsen. 

Biebel

Biebel

02-01-2022 om 12:32 Topicstarter

Wilgenkatje- schreef op 02-01-2022 om 12:21:

zelden. Ze worden er niet mooier van en ze weer netjes glad krijgen is een hele toer.

Mmmm. Dat excuus kan ik niet gebruiken, want ik hang ze nat terug en dan vallen ze vanzelf uit de kreukels. Gelukkig maar, want gordijnen strijken lijkt me echt een brug te ver.

Biebel

Biebel

02-01-2022 om 12:34 Topicstarter

Coreopsis schreef op 02-01-2022 om 12:28:

Net niet nooit,
Ik woon nu 15 jaar in mijn huidige huis. En heb ze geloof ik 2x gewassen. Misschien wordt het toch weer eens tijd. (En bedankt...)

Sorry. Maar ik ben blij dat er meer mensen in hetzelfde ritme zitten!

Ik heb weinig gordijnen, maar die ik heb doe ik elk jaar. Behalve die in de slaapkamer, want daarvan weet ik niet of ze wasbaar zijn. Die doe ik met stofzuiger en mattenklopper.

Ik heb mijn gordijnen gewassen toen ik hiernaartoe verhuisde (nieuw gekocht, gewassen, vermaakt en toen opgehangen) en dat was een paar jaar geleden. Ik verwacht nog maximaal een paar jaar in dit huis te wonen en in die tijd ga ik ze niet wassen.
Maar dat lijkt me iets wat ik eens in de 5 jaar zou willen doen denk ik.

Ik was ze boven en beneden ongeveer 3 keer per jaar.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-01-2022 om 13:40

Doornroosje9 schreef op 02-01-2022 om 12:31:

Mijn antwoord staat er niet bij. Eind 2020 nieuwe laten maken voor de benedenverdieping en de raad gekregen om ze niet te snel te wassen omdat er een speciale laag overheen zit die na het wassen weg is. Vuilafstotend ofzo?

De vorige gordijnen werden elke 3 tot 5 jaar ofzo gewassen. Wel geen huisdieren of kinderen hier. We branden ook geen kaarsen.

Bijna alle stoffen worden geappreteerd zodat ze steviger worden en het makkelijker is om te verwerken. Dat was je eruit en dan wordt de zooi slap.

Ik had de vorige gordijnen die we hadden 1x gewassen op 30 graden (kon ook gewoon volgens het label) en toch waren ze daarna een paar centimeter korter. Zag er toen echt niet meer uit, dus ik was geen gordijnen meer.

Ik heb nog nooit gordijnen gewassen. Ik weet niet hoe dat moet. In bad??
Kun je zoiets ook naar de stomerij brengen? Zo ja, dan zou ik dat doen.

We hebben trouwens wel van die stokjes zodat je niet met je handen aan de gordijnstof zit.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-01-2022 om 13:45

alhambra schreef op 02-01-2022 om 13:42:

Ik heb nog nooit gordijnen gewassen. Ik weet niet hoe dat moet. In bad??
Kun je zoiets ook naar de stomerij brengen? Zo ja, dan zou ik dat doen.

We hebben trouwens wel van die stokjes zodat je niet met je handen aan de gordijnstof zit.

Gewoon chemisch laten reinigen als het volgens het waslabel kan. Zodra er natuurlijke vezels in zitten heb je met wassen veel meer kans op een grotere krimp dan met chemisch reinigen.

mijn inbetweens waste ik 1 keer per jaar, maar dit jaar nog niet gedaan. De kat hangt erin en ze zijn al niet echt mooi meer. Ik wil eigenlijk mijn vensterbanken verbreden en dan nieuwe hebben. 

Inmiddels de meeste gordijnen de deur uit gedaan, maar ik waste ze eens per jaar ofzo. Die waren wot en knapte daar altijd wel van op.
Ik heb nu nog op 1 slaapkamer gordijnen. De kamer wordt gebruikt als inloopkast en de gordijnen gaan alleen dicht als het bloedheet is in de hoop wat warmte buiten te houden. Ik heb ze gewassen toen we geverfd hebben daar, de gordijnen waren er toen toch af. Dat is een jaar of 6 geleden. Ze staan niet op het to do lijstje

Laatste keer dat ik ze gewassen heb was toen we hier vorig jaar kwamen wonen 
In ons vorige huis toch wel 1x per half jaar, daar stond de schimmel op de muur achter de gordijnen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.