Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Gezocht garderobekast

Wie denkt er mee?

In onze vers verbouwde (nou ja, nog niet helemaal af) bovenverdieping willen we een grote garderobekast. De garderobekast is ook meteen de scheiding tussen het deel waar we slapen en de kantoorhoek. Idealiter is-ie dus van 2 kanten leuk om naar te kijken, maar we zijn handig zat om van een lelijke achterkant weer iets leuks te maken, dus dat is geen vereiste. We willen graag 2 hanggedeeltes van ca 70 breed, een aantal lades en ruimte voor schoenen. Helemaal dicht vinden we lelijk dus het hanggedeelte mag open zijn, of een aantal planken. 
Ook een optie: 2 leuke kasten waar we zelf een open gedeelte met planken tussenin bouwen. 
Hoogte rond de 200/210, totale breedte iets van 360, diepte minstens 45 cm. Materiaal: metaal, hout, mdf, spaanplaat (maar geen 'papier met honingraatstructuur, daarom viel IKEA elvarli af).

Dingen die we mooi vinden:

59cf41cd8f066fd0958b868ccaead760.jpg

(als deze ook in spiegelbaald had bestaan hadden 2 van deze met planken ertussen een prima optie geweest)

Ikea Elvarli (maar de geliefde is bang dat de laatjes en planken niks kunnen hebben, aangezien het niet massief is maar papier met honingraatstructuur met een fineertje erom)

Screen-Shot-2021-08-02-at-21-13-43.png


Nou ja, en verder vind ik dus eigenlijk niks. Het mooiste zou een modulair systeem zoals die Elvarli zijn, maar dan een kwaliteitje hoger. Andere dingen van IKEA (Platsa, Pax) vinden we niet mooi. Maar het lijkt me dat er wel meer te vinden moet zijn. Oh ja, budget ook wel handig: Ik hoop toch wel ruim onder de €2000 te kunnen blijven.

Als je een redelijk 'ordelijk' type bent, dan heb ik misschien nog een idee. Waarom laat je de deur niet uit die hangkast en maak je de rug van die hangkast ook niet open. Kwestie dressing-gevoel te krijgen. Als de andere zijde van je slaapgedeelte bureauhoek is, dan zou ik dit aandurven. Ook nog makkelijk als je "s morgens naar je werk gaat en je je garderobe nog moet samenstellen.

En als de afscheiding groot mag zijn en de ruimte groot genoeg is: een mooie vintage hallkast in grenen hout bijvb. Daar kun je aan de ene kant legplanken in maken en de andere kant je kapstokken op een borstelsteel die je aan weerskanten hebt vastgemaakt. Wel in het midden een scheidingswandje dan.

Misschien vind je mijn ideeën niks, niet erg, succes gewenst met andere mogelijkheden dan.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-08-2021 om 22:15

Hou er rekening mee dat kleding in open kasten kan verkleuren. En dan vooral op het schouderstuk en mouw die aan de buitenkant hangt. Vaak valt het niet op, tot je het aantrekt.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-08-2021 om 22:17

letterkoekje schreef op 02-08-2021 om 21:58:

Als je een redelijk 'ordelijk' type bent, dan heb ik misschien nog een idee. Waarom laat je de deur niet uit die hangkast en maak je de rug van die hangkast ook niet open. Kwestie dressing-gevoel te krijgen. Als de andere zijde van je slaapgedeelte bureauhoek is, dan zou ik dit aandurven. Ook nog makkelijk als je "s morgens naar je werk gaat en je je garderobe nog moet samenstellen.

De meeste kasten storten dan als dominostenen in elkaar.

Tickel schreef op 02-08-2021 om 22:17:

[..]

De meeste kasten storten dan als dominostenen in elkaar.

Tenzij je degelijke kwaliteit hebt!

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-08-2021 om 22:44

letterkoekje schreef op 02-08-2021 om 22:41:

[..]

Tenzij je degelijke kwaliteit hebt!

Een hangkast haalt niet zoveel stabiliteit uit 1 roede. Ergens moet een ligger komen om de zijkanten te fixeren. Kijk maar naar het plaatje in de OP

Moosey

Moosey

03-08-2021 om 07:52 Topicstarter

Tickel schreef op 02-08-2021 om 22:15:

Hou er rekening mee dat kleding in open kasten kan verkleuren. En dan vooral op het schouderstuk en mouw die aan de buitenkant hangt. Vaak valt het niet op, tot je het aantrekt.

Er valt geen direct zonlicht op de kast, dat zou mee moeten vallen. 
Ik denk dat de meeste kasten inderdaad veel stabiliteit uit de achterwand halen, maar daar is op zich ook wel wat aan te doen. Ik hou dat in m’n achterhoofd. 

Misschien is het ivar-systeem van de Ikea iets? Zitten ook ladekastjes bij, kastjes met deurtjes, planken, alles op verschillende hoogtes te monteren... is van massief hout, dus geen karton of honingraatstructuren. Ik weet niet of er roedes voor bestaan, maar dat kan je anders misschien zelf erin monteren.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

03-08-2021 om 08:24

Moosey schreef op 03-08-2021 om 07:52:

[..]

Er valt geen direct zonlicht op de kast, dat zou mee moeten vallen.
Ik denk dat de meeste kasten inderdaad veel stabiliteit uit de achterwand halen, maar daar is op zich ook wel wat aan te doen. Ik hou dat in m’n achterhoofd.

Bedenk ook hoe je de werkplek gaat gebruiken. Moet je veel videobellen, dan is het misschien wel fijn om een neutrale achtergrond te hebben ipv kleding. 

Is zelf maken met steigerbuizen een optie?Mijn broer heeft in zijn inloopkast zelf systeem met steigerbuizen gemaakt en losse ladekasten. 

Op Google en pinterest staan veel opties. Zoiets kun je ook wel maken losstaand

kledingkamer-inspiratie-wit-minimalistisch.jpg

slaapkamer-stoere-open-diy-kledingkast.jpg

Ik vind online wel varianten van die open Ikea-kast die wellicht net iets minder van waaibomenhout zijn, deze bijvoorbeeld:

https://www.stylemeubels.nl/open-kledingkast-duplex-163-cm-breed-in-naturel-kastanjehout

open_kledingkast_duplex_163_cm_breed_in_naturel_kastanjehout_sfeer.jpg

Moosey

Moosey

03-08-2021 om 21:16 Topicstarter

Dank allen! Ivar vind ik wel echt lelijk helaas.. Zelf iets bouwen van steigerbuis ick bestaande lades zou evt nog kunnen, zaten we ook al wel naar te kijken. 
Nienke, mooi! Thanks! Die onderste vind ik erg gaaf, maar wat weinig dichte opbergmogelijkheden. Maar wellicht te combineren met iets.. En die erboven is ook tof. Op welke zoekterm vind je dit nu?

Moosey schreef op 03-08-2021 om 21:16:

Dank allen! Ivar vind ik wel echt lelijk helaas.. Zelf iets bouwen van steigerbuis ick bestaande lades zou evt nog kunnen, zaten we ook al wel naar te kijken.
Nienke, mooi! Thanks! Die onderste vind ik erg gaaf, maar wat weinig dichte opbergmogelijkheden. Maar wellicht te combineren met iets.. En die erboven is ook tof. Op welke zoekterm vind je dit nu?

Volgens mij hebben ze die onderste nog in wat andere varianten. Ik googelde even door op ‘open kledingkast’ (omdat ik met die zoekterm ook jouw Ikea-kast uit de OP tegenkwam). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.