Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Gemiddeld energieverbruik. Hoe zit dat nou?

Elke maand krijgen wij een mail met ons energieverbruik. Daar staat altijd een lijstje bij met het gemiddeld energieverbruik. Maar ik vraag mij serieus af waar dit op is gebaseerd. 
Als 4-persoonshuishouden in een ruime tussenwoning zitten wij met ons stroomverbruik meestal onder een 2-persoonshuishouden en met ons gasverbruik onder of gelijk met een flat. 
Zijn wij echt zo energiezuinig bezig of slaan die lijstjes nergens op? 


Wij zijn met zijn 2 en zitten met stroomgebruik en gasgebruik altijd er ver boven.

Ik krijg dit ook elke maand en zit altijd een heel eind onder "1 persoon" (ik zit op ongeveer 1/5 van de hoeveelheid energie en op 1/3 van gas).

wellicht wordt het gemiddelde erg omhoog getrokken door grootverbruikers. Ik kan me niet voorstellen dat ze het uit hun duim zuigen, dat lijkt me niet mogen.

hier is de situatie het zelfde als bij to. Wij hebben wel altijd de verwachting laag staan omdat wij het niet prettig vinden om in de hitte te zitten en wij kijken heel weinig tv. Ik heb de indruk dat je 24/7 meerdere tv's aan moet hebben en iedere was in de droger moet doen terwijl de verwarming de hele dag staat te loeien terwijl je de ramen open hebt om aan het gemiddelde verbruik te komen.

ik heb wel het idee dat het klopt. 
Ik zat er altijd onder, maar nu in een groot vrijstaand oud en slecht geïsoleerd huis en een man die veel stroom nodig heeft zitten we er altijd boven. 

Perzikboom schreef op 17-07-2021 om 15:11:

hier is de situatie het zelfde als bij to. Wij hebben wel altijd de verwachting laag staan omdat wij het niet prettig vinden om in de hitte te zitten en wij kijken heel weinig tv. Ik heb de indruk dat je 24/7 meerdere tv's aan moet hebben en iedere was in de droger moet doen terwijl de verwarming de hele dag staat te loeien terwijl je de ramen open hebt om aan het gemiddelde verbruik te komen.

Dat valt wel mee hoor. Een oud, tochtig huis doet veel voor je gasrekening. 

Ik denk dat die gemiddelden wel kloppen hoor! 

Ik zit altijd boven het eenspersoonshuishouden.. Dat is wel logisch want voor een 1 persoonshuishouden woon ik boven gemiddeld groot.

Verder zit mijn verbruik altijd onder het verwachtte gebruik van het type woning. Dat is ook wel logisch want gemiddeld wonen er meer mensen in een woning zoals de mijne.. 

Mijn redenatie is dus altijd: Ik moet ergens tussen die twee in zitten en dan is het prima! 

Ik heb nog steeds de oude meter en die wordt eens per jaar door mij afgelezen.
Maar ik weet heel precies wat ik verbruik omdat ik al jaren dezelfde afrekening krijg, dus ik weet ook dat als ik een nieuwe gewoonte krijg, zoals de TV de hele dag aanzetten, dit wel 100 euro per jaar meer gaat kosten.

Ledlampen aanzetten daarentegen kost haast niets.

ik zit iets bovengemiddeld qua gas terwijl de thermostaat nooit boven 20 staat, meestal 19, en we boven niet stoken.  Maar het huis is heel slecht geïsoleerd en daar is ook niet zoveel aan te doen.   
Maar je hoeft dus weinig geks te doen hoor. 
Elektriciteit zitten we onder gemiddeld, en daar zie ik bv de aanschaf van een andere tv of koelkast wel in terug. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

17-07-2021 om 16:13

Wij wonen vrij nieuw en goed geïsoleerd en krijgen ook maandelijks dat overzicht. Blijkbaar zitten wij met zijn 4 onder het verbruik van 1 persoon. Geen idee hoe. 

Nose schreef op 17-07-2021 om 16:13:

Wij wonen vrij nieuw en goed geïsoleerd en krijgen ook maandelijks dat overzicht. Blijkbaar zitten wij met zijn 4 onder het verbruik van 1 persoon. Geen idee hoe.

Vrij nieuw en goed geïsoleerd wonen. Zo dus. 

Ik weet niet precies van welk energielabel ze uitgaan bij een "gemiddeld verbruik", maar ongetwijfeld is dat niet label A. Wij hebben label A en ons verbruik is gelijk aan een 2 persoons verbruik in een appartement (hebben tussenwoning met 4 personen).

er.is.maar.1.Pino schreef op 17-07-2021 om 16:31:

Ik weet niet precies van welk energielabel ze uitgaan bij een "gemiddeld verbruik", maar ongetwijfeld is dat niet label A. Wij hebben label A en ons verbruik is gelijk aan een 2 persoons verbruik in een appartement (hebben tussenwoning met 4 personen).

Ze gaan niet uit van een label. Want als je huis energielabel A++++ (bestaat dat?) heeft en je zet er 10 aquariums in en gebruikt de droger elke dag dan heeft dat totaal geen waarde. 

Ze gaan uit van een gemiddelde door marktonderzoek + gegevens van de netbeheerder. 

Ikweethetnietje

Ikweethetnietje

17-07-2021 om 16:46 Topicstarter

Hm, de gemiddelden zullen dan inderdaad wel kloppen. Ons huis is aardig goed geïsoleerd en we hebben weinig oude apparaten. Maar tegelijkertijd heb je ook niets aan die lijstjes, zolang ze uitgaan van alle labels. Jammer, want ik houd wel van lijstjes  ♥️

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

17-07-2021 om 16:48

Ja lijstje I love it

Sophia_!

Sophia_!

17-07-2021 om 17:26

watertoren schreef op 17-07-2021 om 14:05:

Wij zijn met zijn 2 en zitten met stroomgebruik en gasgebruik altijd er ver boven.

Wij met 4 personen ook. Ik woon in een rijtjeshuis en verbruik volgens de gemiddelden zoveel als een vrijstaande woning. Ik kan er niet zoveel aan doen,  dus jammer dan.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.