Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

ervaringen warmtepomp nieuwbouw

Wie van jullie heeft er ervaring met een warmtepomp in zijn/haar nieuwe woning? In mijn stad komen er nieuwbouw appartementen ( +/- 80 M3) en ik heb hier zeker interesse in. De woningen zullen uiteraard zeer goed geisoleerd worden en verwarmd gaan worden d.m.v. een warmtepomp en vloerverwarming en niet d.m.v. stadsverwarming. Nu vraag ik mij af wat de ervaringen zijn met een warmtepomp in een appartement. Ik heb begrepen dat de temperatuur in alle ruimtes constant hetzelfde is, dus als het in de woonkamer 19 gr. is dan is dit in de slaapkamer ook zo (dat vind ik veel te warm in een slaapkamer) en je mag in de winter geen raam open doen omdat dan het temperatuurverschil te groot wordt, en dan kan de warmtepomp dit niet aan. Je kan alleen ventileren via een mechanisch ventilatie systeem. Ik weet niet of deze info juist is maar ik kan er zo weinig over vinden omdat dit natuurlijk een nieuwe manier van verwarmen is. Graag hoor ik jullie ervaringen!


Ik heb een warmtepomp met vloerverwarming. Mijn appartement heeft maar 1 thermostaat, dus als ik de verwarming aan zet op 22 graden gaat hij overal stoken naar 22 graden. Of nou ja, hij stookt op de plaats van de thermostaat naar 22 graden maar datzelfde warme water in de vloerverwarming komt dus ook in de slaapkamer (en in de berging, dat is het enige waarvan ik denk "waarom moet dit", warme bergingen zijn niet persé handig voor voedselvoorraad). In de winter is het in de slaapkamer alsnog een stuk koeler, daar heb ik namelijk altijd de bovenlichtjes open staan. Ik doe dan de deur dicht, dan loopt de warmte niet weg uit de woonkamer. De luxere warmtepompen hebben meerdere thermostaten per ruimte, dus die zijn afzonderlijk te verwarmen. 

Bij vloerverwarming wil je 's nachts niet de verwarming uit zetten zoals je bij gewone kachels zou doen, want het kost veel energie en tijd om te beginnen met stoken. Als ik het hier een paar graden warmer wil hebben is hij uren bezig met verwarmen. Daarom staat mijn verwarming altijd op 22 graden, ook in de zomer (het wordt bij mij niet koeler dan 24 graden binnen in de zomer dus hij slaat nooit aan). Als hij daaronder zakt gaat hij verwarmen. Super fijn, want het is altijd lekker warm dus niet meer wakker worden in een ijskoud huis met een (de horror) ijskoude badkamer. Of thuiskomen in een ijskoud huis en geen koude pootjes meer, vooral als ik bij anderen in de badkamer kom schrik ik van de ijskoude tegels die ze hebben, dat ben ik niet meer gewend en daar heb ik een gloeiende hekel aan (ik deed thuis altijd the floor is lava met de douche mat). Als het aan mij lag had ik voor altijd en eeuwig alleen nog vloerverwarming.

Wij hebben een warmtepomp en ben er heel blij mee. Altijd constante temperatuur in huis. Koel in de zomer, warm in de winter.
Je kan wel enigzins de temperatuur in de slaapkamer naar beneden krijgen, elke slaapkamer kan je op temperatuur krijgen.

Betreft de ramen, deze doe ik gewoon open. Hoeft inderdaad niet met mechanische ventilatie. Maar ik vind het gewoon fijn, de frisse lucht zelf voelen.
Geen problemen met temperatuurverschillen.

Janna22

Janna22

12-08-2021 om 14:03 Topicstarter

Dankjewel voor de reacties, goed om te horen dat je wel een raampje open kan doen in de slaapkamer en het ook mogelijk is om het daar apart te regelen. En hoe zit het met stookkosten? Vallen die lager uit dan met een HR-ketel met cv? Of is het duurder?

Weet ik niet. Ik betaal in de zomer 20 euro en in de winter 60 euro.

Janna22

Janna22

12-08-2021 om 14:31 Topicstarter

Ok. Dat valt inderdaad reuze mee. Ik betaal nu voor een eensgezinswoning (ik woon alleen) rond de 100 euro per maand aan voorschot. Ik ben blij dat ik van jullie in elk geval positieve reacties heb gehoord.

Ik ben veel goedkoper uit als in mijn vorige huis met cv.
Maar, dat huis was 100 jaar, niet volledig dubbelglas.
Nu is het huis op en top geïsoleerd, heb ik zonnepanelen.

Scheelt toch bijna 100euro per maand.

Wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht met warmtepomp en vloerverwarming. We wonen er nog niet, maar ons is verteld dat we de temperatuur niet per ruimte kunnen regelen. Dus als je 21 graden instelt, is het hele huis 21 graden. Wel kunnen we de knop van de slaapkamer dichtdraaien wat betreft vloerverwarming, dus op die manier kun je de slaapkamer dan loskoppelen van de rest van het systeem. 

Lou99 schreef op 12-08-2021 om 15:15:

Wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht met warmtepomp en vloerverwarming. We wonen er nog niet, maar ons is verteld dat we de temperatuur niet per ruimte kunnen regelen. Dus als je 21 graden instelt, is het hele huis 21 graden. Wel kunnen we de knop van de slaapkamer dichtdraaien wat betreft vloerverwarming, dus op die manier kun je de slaapkamer dan loskoppelen van de rest van het systeem.

Maar dit is wel ergens slecht voor geloof ik. Weet het fijne er niet van maar dacht het ergens gelezen te hebben.

Hier een eensgezinswoning met een grondwarmtepomp. Warmte is echt per ruimte in te stellen, maar de flow per ruimte kan wel, hierdoor wordt de ene kamer koeler/warmer dan de ander.
Als het buiten heel warm is of heel koud dan zet ik de ramen niet zo snel open. Maar verder heb ik 's avonds altijd wel een raam open in de slaapkamer.

Ik heb verder geen gas, met 2 personen hadden we een voorschot van 50 euro per maand. De hoogste is natuurlijk wel afhankelijk van hoe hoog je de temperatuur zet. Bij mij is dat 19 graden. Koeling is op basis van buitentemperatuur, maar dat verschilt per soort warmtepomp.
Vraag ook na hoe en wat qua onderhoud. Het bedrijf dat momenteel het onderhoud bij mij doet. Stopt er mee. Dat is al de 2e in 10 jaar...

Janna22

Janna22

12-08-2021 om 16:07 Topicstarter

Dank weer voor de reacties. Ja dat had ik ook ergens gelezen dat als in  in bv de slaapkamer het raam open staat dat het dan in de woonkamer kouder of juist benauwder wordt omdat je constant een ventilatiesysteem aan moet hebben staan en dit af slaat als je in een kamer koudere lucht van buiten af binnen laat komen (omdat het raam open staat). Dat lijkt me niet fijn, maar wellicht moet je daar aan wennen. Ik slaap altijd met het raam open namelijk. Maar een van jullie schreef al dat je het ventilatiesysteem wel gewoon uit kunt zetten (en gewoon ventileert door een raam open te zetten).

eensgezinswoning, 3 verdiepingen vloerverwarming met warmtepomp, electrische ventilatie, gasloos en zonnepanelen. 

Het bevalt erg goed. Energierekening is 20 per maand, ventilatie is prima te regelen en ramen kunnen best open voor frisse lucht. Er kan per kamer/verdieping nog een bediening bij om temperatuur te regelen maar die kosten heb ik nog niet gemaakt. 

Op dagen dat het 30 graden was moet ik sokken en een vestje aan binnen <3 

Het enige dat ik mis is het kattenluik. 

Rosings schreef op 12-08-2021 om 16:46:

eensgezinswoning, 3 verdiepingen vloerverwarming met warmtepomp, electrische ventilatie, gasloos en zonnepanelen.

Het bevalt erg goed. Energierekening is 20 per maand, ventilatie is prima te regelen en ramen kunnen best open voor frisse lucht. Er kan per kamer/verdieping nog een bediening bij om temperatuur te regelen maar die kosten heb ik nog niet gemaakt.

Op dagen dat het 30 graden was moet ik sokken en een vestje aan binnen <3

Het enige dat ik mis is het kattenluik.

Mijn warme pantoffels draaf ik alleen in de zomer.

To, ik heb gewoon ventilatieroostertjes en mechanische ventilatie slaat hier niet aan op temperatuur of zo. Misschien wel bij een zo'n warmteterugwin-geval?

Janna22

Janna22

12-08-2021 om 22:12 Topicstarter

ja er zit ook een warmte-terugwin systeem op. Ik heb nog verdere info opgevraagd en heb begrepen dat je een raam wel 10 minuten even open mag zetten maar dan weer dicht moet doen als de temperatuur buiten 18 graden of minder is. Het betreft een ventilatie warmtepomp.

Rockstar schreef op 12-08-2021 om 15:36:

[..]

Maar dit is wel ergens slecht voor geloof ik. Weet het fijne er niet van maar dacht het ergens gelezen te hebben.

Ons is verteld dat als we dat alleen voor de slaapkamer deden, dat geen probleem was. Meerdere ruimtes afsluiten was inderdaad slecht in verband met de waterdoorstroming of iets dergelijks. 

wij hebben een grond warmtepomp. Als je daar voor zou kunnen kiezen zou ik voor die optie gaan omdat het stabieler is en beter extremere temperaturen aankan. Het water diep in de grond is namelijk altijd van een constante temperatuur. 
Deze optie schijnt wel duurder te zijn. 

Ik zou echt niet anders meer willen, vooral in de zomer als het heerlijk koel is binnen,zowel boven als beneden. Je kan de temperatuur bij ons instellen voor boven en beneden apart. Energiekosten kan ik je moeilijk aangeven want wij hebben 2 elektrische auto’s die flink bijdragen aan de kosten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.