Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Ervaring met stoomoven

Komende zaterdag ga ik een keuken uitzoeken. Ik heb nog nooit in mijn leven een stoomoven gebruikt (of een stoompan), dus dacht het niet nodig te hebben. Wel worstel ik wekelijks met het koken van 1kg aan diepvriesgroente: het lijkt een eeuwigheid te duren voor mijn gekookte water na het toevoegen van de groente weer terug op temperatuur is en de broccoli, bloemkool, tuinerwten (etc) echt worden gekookt. Los van dat er een flinke pan voor nodig is, die op mijn fornuis nogal wat ruimte bezet houdt.

Nu las ik van de week oven een stoomoven en mijn interesse is gewekt. Het lijkt erop alsof je een grote lading aan (diepvries)groente in een slede kan gooien, in de oven kan zetten en een x minuut later is het klaar. Geen omkijken naar, geen gedoe op het fornuis.
Klinkt ideaal. Maar voor ik me vastbijt op dat ik zo'n stoomoven wil, ben ik benieuwd naar of de ervaringen inderdaad hierbij aansluiten. Klinkt misschien als een stomme vraag, maar ik ken volgens mij helemaal niemand met een stoomoven, dus voor mij zeer onbekend. 
Is dit iets wat ik wil hebben?  


wij hebben een stoomoven! En er zit gewoon een stand voor diepvriesgroente op, dan is het met een half uurtje klaar. Wij vinden  het echt ideaal. Ik doe op 1 plaat alle aardappels en groente en dan hoef ik alleen nog even wat vlees ofzo te braden. Maar een stoomoven moet je na die tijd ook gewoon schoonmaken he, bij ons blijft er water in staan. Maar je hebt er serieus geen omkijken naar totdat het klaar is. 

oh en vlees uit de stoomoven wordt ook heel lekker trouwens. 

ik ben heel blij met m’n combi stoomoven! Maakt heerlijke traybakes zonder er naar om te kijken. Maar ook dimsum bijvoorbeeld. Overigens heeft ie ook een gewone over functie. 
Heel makkelijk, de smaak blijft goed behouden. Ik ben er blij mee! 

Ik ben wel nieuwsgierig,  wat is dan het voordeel t.o.v. een reguliere oven? Ik maak met mijn gewone oven ook traybakes.

Dutchgirly schreef op 08-06-2022 om 17:26:

Ik ben wel nieuwsgierig, wat is dan het voordeel t.o.v. een reguliere oven? Ik maak met mijn gewone oven ook traybakes.

Stomen onttrekt nauwelijks vocht uit groente. Dat betekent dat het veel smaakvoller is, en je bv minder zout etc hoeft te gebruiken. Ook vitamines blijven beter behouden.


gezonder en lekkerder dus. 

Libertine schreef op 08-06-2022 om 17:38:

[..]

Stomen onttrekt nauwelijks vocht uit groente. Dat betekent dat het veel smaakvoller is, en je bv minder zout etc hoeft te gebruiken. Ook vitamines blijven beter behouden.


gezonder en lekkerder dus.

Gebruik jij bij je traybakes de combifunctie.

PhilDunphy

PhilDunphy

08-06-2022 om 18:34 Topicstarter

Mihoen schreef op 08-06-2022 om 17:14:

wij hebben een stoomoven! En er zit gewoon een stand voor diepvriesgroente op, dan is het met een half uurtje klaar. Wij vinden het echt ideaal. Ik doe op 1 plaat alle aardappels en groente en dan hoef ik alleen nog even wat vlees ofzo te braden. Maar een stoomoven moet je na die tijd ook gewoon schoonmaken he, bij ons blijft er water in staan. Maar je hebt er serieus geen omkijken naar totdat het klaar is.

Ja schoonmaken moet je altijd, dat vind ik geen enkel bezwaar. Je ervaring klinkt verder perfect😄

Tuinfluiter schreef op 08-06-2022 om 18:31:

[..]

Gebruik jij bij je traybakes de combifunctie.

Meestal niet als het alleen groente is. Als er ook aardappel bij zit soms wel. Gebruik m ook om brood te bakken bijvoorbeeld 

Ik vind bepaalde groentes uit de stoomoven erg lekker bv asperges en lof.
Ik bak vaak zelf stokbroodjes en dan gebruik ik de combifunctie.

Ik heb twee ovens in mijn keuken een oven met magnetron functie en een combistoomoven. Als ik maar plaats voor één oven had zou ik voor de oven met magnetron functie kiezen want die gebruik ik het meest.

PhilDunphy

PhilDunphy

08-06-2022 om 18:58 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 08-06-2022 om 18:43:

Ik vind bepaalde groentes uit de stoomoven erg lekker bv asperges en lof.
Ik bak vaak zelf stokbroodjes en dan gebruik ik de combifunctie.

Ik heb twee ovens in mijn keuken een oven met magnetron functie en een combistoomoven. Als ik maar plaats voor één oven had zou ik voor de oven met magnetron functie kiezen want die gebruik ik het meest.

Ik heb plek voor 1 oven, maar wel veel ruimte voor een gewone magnetron. 

Ik heb een gewone oven die ook kan stomen. Of beide functies tegelijk. 
Het stomen is wel eens handig maar ik zou ook prima zonder kunnen. 

Ga je ook over naar inductie?  Want dan is je pan ook veel sneller heet dan nu. 
Zelf ontdooi ik diepvriesgroente meestal in de magnetron. 

PhilDunphy

PhilDunphy

09-06-2022 om 21:57 Topicstarter

Ans-M. schreef op 09-06-2022 om 10:31:

Ik heb een gewone oven die ook kan stomen. Of beide functies tegelijk.
Het stomen is wel eens handig maar ik zou ook prima zonder kunnen.

Ga je ook over naar inductie? Want dan is je pan ook veel sneller heet dan nu.
Zelf ontdooi ik diepvriesgroente meestal in de magnetron.

Ja ik ga over op inductie. Ik heb een vijf persoons gezin dus de grote pan is ook wel echt een probleem. De groente gaat meestal gepaard met een grote koekenpan met aardappelschijfjes en een grote koekenpan met 5 stuks vlees. Die drie samen passen niet op mijn fornuis. Ik overweeg wel een extra grote kookplaat te nemen. Maar mijn keuken is klein, dus een pan minder via de stoomoven klinkt wel goed..

Je hebt ook nog tussen maten inductiekookplaten de mijne is 75 bij 52 cm en dat werkt fijner dan mijn oude keramische plaat die 60 cm breed was. Voor jullie is groente garen in een stoomoven dan wel handig.

PhilDunphy schreef op 09-06-2022 om 21:57:

[..]

Ja ik ga over op inductie. Ik heb een vijf persoons gezin dus de grote pan is ook wel echt een probleem. De groente gaat meestal gepaard met een grote koekenpan met aardappelschijfjes en een grote koekenpan met 5 stuks vlees. Die drie samen passen niet op mijn fornuis. Ik overweeg wel een extra grote kookplaat te nemen. Maar mijn keuken is klein, dus een pan minder via de stoomoven klinkt wel goed..

Wij zijn ook met 5. Weet niet hoe oud jouw kinderen zijn maar ik heb 2 enorm grote eters die vaak meerdere keren op de dag ook nog restjes eten. Dan zou ik eerder een magnetron nemen dan een stoomoven. 

Bestaat er geen exemplaar dat alles kan trouwens? 

Misschien vreemde optie, maar kies je ook voor een Quooker? Wat ik vaak doe is de diepvriesgroente in een pan kokend water gooien en na een aantal minuten weer afgieten en direct nieuw kokend water erop. Ik vind de Quooker echt een uitkomst en scheelt enorm veel tijd vwb koken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.