Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Energieprijzen, snap er niets van

Helaas loopt ons contract af per half januari, dus wel een dingetje. Momenteel betalen we 160,- p/mnd en komen daar altijd redelijk mee uit. Nieuw aanbod ontvangen van onze huidige energiemij (met, volgens hun zeggen gereduceerd tarief, want al klant), en zou het voor vanaf 15 januari een voorschot bedrag van 420,- worden........ Pffff. Toch fff gaan neuzen op allerlei vergelijkingssites, maar allemaal van die schrikbarende prijzen. Jaarcontracten uiteraard duurder dan 3 jaar contracten. Maar bij alles kom ik rond 390 / 420 uit op basis van ons verbruikt (waar het nieuwe voorstel van onze  huidige mij ook op is gebaseerd). Nu ben ik gebeld door Budget energie en zij bieden een contract aan voor 3 jaar 287,-. Dat is toch wel een héél verschil t.o.v. 400,- ofzo. Wel helaas per 1 mei, dus zou een paar maanden variabel moeten bij onze huidige. Goede deal?


Sophia_!

Sophia_!

27-10-2021 om 15:16

Ze adviseren om nu geen nieuw contract af te sluiten,  maar variabel te blijven bij je huidige maatschappij.  Ze weten helemaal niet wat de prijzen gaan doen komende tijd. Ik zou in ieder geval nu geen contract voor 3 jaar willen afsluiten. 

Sophia_! schreef op 27-10-2021 om 15:16:

 Ik zou in ieder geval nu geen contract voor 3 jaar willen afsluiten.

Je mag na een jaar weer overstappen. Wel betaal je dan een boete die je dan vaak weer terug krijgt van je nieuwe leverancier. 

Zeker niet voor drie jaar vast laten zetten op deze krankzinnige prijzen. De kans is heel groot dat de tarieven volgend jaar weer dalen (maar dat blijft natuurlijk koffiedik kijken). 

Kiezen voor variabel. Die prijzen zijn nu het laagst. Zodra de prijzen op een niveau zijn dat jij acceptabel vindt, kun je kiezen om ze weer vast te zetten. 

Sophia_!

Sophia_!

27-10-2021 om 15:45

Granny71 schreef op 27-10-2021 om 15:28:

[..]

Je mag na een jaar weer overstappen. Wel betaal je dan een boete die je dan vaak weer terug krijgt van je nieuwe leverancier.

Dat is waar, maar op dit moment zou ik daar niet op gokken. Al helemaal niet als ze nu een contract aanbieden pas vanaf 1 mei, zoals bij TO. Dan zou ik liever afwachten. 

Wow wat heftig van 160 naar 420. Ik schrik daar echt van! Ik heb het met je te doen. Ik ga er vanuit dat de prijzen weer zullen dalen. Dus als je nu voor 3 jaar vast zet, zit je ook 3 jaar vast aan dat enorme bedrag van Budget. Ik zou het niet doen denk ik...

Dutchgirly schreef op 27-10-2021 om 15:46:

Wow wat heftig van 160 naar 420. Ik schrik daar echt van! Ik heb het met je te doen. Ik ga er vanuit dat de prijzen weer zullen dalen. Dus als je nu voor 3 jaar vast zet, zit je ook 3 jaar vast aan dat enorme bedrag van Budget. Ik zou het niet doen denk ik...

Dit klopt niet want je mag altijd na een jaar overstappen. 

Als ik persoonlijk over zou moeten stappen zou ik naar één van de grotere maatschappijen gaan. Minder kans dat die omvallen

En dan kies je de goedkoopste deal, gaat je maatschappij failliet. Ik zou nergens op rekenen op het moment en zeker niet voor jaren dingen vastzetten.

Ginevra schreef op 27-10-2021 om 16:03:

En dan kies je de goedkoopste deal, gaat je maatschappij failliet. Ik zou nergens op rekenen op het moment en zeker niet voor jaren dingen vastzetten.

Daarom ook niet voor een kleine leverancier kiezen. De grote maatschappijen zullen niet omvallen

Granny71 schreef op 27-10-2021 om 16:01:

[..]

Dit klopt niet want je mag altijd na een jaar overstappen.

Als je een contract voor 3 jaar hebt afgesloten mag je wel na een jaar (of eerder zelfs) overstappen, maar dan krijg je wel een boete. Kan oplopen tot 250 euro. Maar dat is een schijntje met deze prijzen 🙈

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/alles-over-opzeggen

Dutchgirly schreef op 27-10-2021 om 16:46:

[..]

Als je een contract voor 3 jaar hebt afgesloten mag je wel na een jaar (of eerder zelfs) overstappen, maar dan krijg je wel een boete. Kan oplopen tot 250 euro. Maar dat is een schijntje met deze prijzen 🙈

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/alles-over-opzeggen

Die overstap boete wordt (meestal) betaald door je nieuwe leverancier. Al kan ik me zo voorstellen dat ze die service nu (tijdelijk) uit hun voorwaardes schrappen

Granny71 schreef op 27-10-2021 om 17:10:

[..]

Die overstap boete wordt (meestal) betaald door je nieuwe leverancier. Al kan ik me zo voorstellen dat ze die service nu (tijdelijk) uit hun voorwaardes schrappen

Die overstapboete wordt momenteel juist niet gecompenseerd idd. En is al een tijdje niet meer standaard, al een paar jaar.

Ysenda schreef op 27-10-2021 om 17:22:

[..]

Die overstapboete wordt momenteel juist niet gecompenseerd idd. En is al een tijdje niet meer standaard, al een paar jaar.

Bij Essent nog wel. Vandaar dat ik dacht dat voor alle leveranciers nog gold.

Weer wat geleerd

bieb1963

bieb1963

27-10-2021 om 19:04 Topicstarter

Ok, dank voor jullie input. Heb nog 1,5 week bedenktijd.

Wat een geld joh, dat is toch niet meer op te brengen voor een hoop mensen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.