Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

En suite badkamer, voor- en nadelen

Wij zijn bezig met een flinke verbouwing en zitten erover te denken om de deur van onze badkamer te verplaatsen van de hal naar onze slaapkamer, dus dat je direct van de slaapkamer de badkamer in kunt (we hebben een tweede badkamer voor eventuele gasten/logees).

Zijn er hier mensen die dat ook hebben? Wat vinden jullie de voor- en nadelen in de praktijk? 


Wij hebben een eigen badkamer vanuit slaapkamer en een badkamer vanuit overloop voor de andere slaapkamers. 
Ik snap je vraag niet goed. Wat zou er een nadeel moeten zijn? Je voordelen hangen toch ook helemaal af van je eigen voorkeuren??

We zijn nu op vakantie in een huisje en hebben hier twee badkamers waarvan onze kamer een en-suite heeft. 
Voordeel vind ik dat je dat je niet zo met je spul naar de badkamer hoeft te lopen. En hier hebben we zes kinderen, dat we de badkamer voor onszelf hebben. Scheelt veel zooi. 
Nadeel vind ik dat je toch wel wat vocht in slaapkamer krijgt. Hetzij waterdamp of natte voeten (vriend). Nadeel vind ik ook een extra deur in je slaapkamer. En geluid wanneer een nog slaapt en de ander gaat douchen. 

wij hebben een en suite badkamer op onze zolderetage, grenzend aan onze slaapkamer. Voordelen: je bent zo bij de wc ' s nachts. Nadelen: als een van ons later naar bed gaat is licht aan, tanden poetsen ed best storend. Man poetst daarom op de eerste etage in de badkamer. Verder kan ik soms last hebben van het lawaai van het ventilatiesysteem, als ik nog in bed lig en dat ding staat te loeien.

Of ik het weer zou doen: ja maar misschien wel met meer aandacht voor de licht en geluid problemen.

Wij hadden een ensuite maar hebben de deur terug naar de hal verplaatst. Voor mij had het geen toegevoegde waarde. Wij hebben ook een tweede badkamer (beneden) voor eventuele gasten/logees maar nu we ook een kindje hebben lijkt het me praktisch dat zij op den duur niet via onze kamer hoeft. Ook met oog als we ooit verkopen lijkt me dat voor de meeste mensen (=gezinnen) de meest prettige optie. Een ensuite is in die zin niet heel Nederlands, maar uiteindelijk blijft het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Voor ons is het nog steeds even ver lopen, alleen nu een extra deur

ik lees net Suzy over een extra deur: die hebben wij dus niet.

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

20-07-2021 om 09:19

Ik vond het niks. Minder ruimte in de slaapkamer (ivm deur/doorgang), licht en geluid in de slaapkamer als de ander op andere tijden opstaat of naar bed gaat, vocht in de slaapkamer etc. Onze tweede badkamer was op een andere verdieping en met een kind erbij op 'onze' verdieping vonden we het ook niet handig om steeds via de slaapkamer te moeten.

Wij hebben het bij de volgende verbouwing weer terug verbouwd naar een entree op de gang.

Er zou een nadeel aan kunnen zitten als je niet op dezelfde tijdstippen opstaat. Degene die later opstaat kan dan geluidshinder hebben van degene die als eerste opstaat. Als er een deur tussen de slaap- en badkamer zit, wordt dat al grotendeels opgevangen. Maar je moet misschien wel meerdere keren van bad- naar slaapkamer lopen en dat kan irritant zijn. 

Wij hebben het gelukkig andersom. De logeerkamer heeft een ensuite en wijzelf gebruiken de badkamer die vanaf de gang bereikbaar is. Onze kledingkasten staan in een andere kamer, dus degene die eerder opstaat stoort nooit de ander.

Lijkt me heerlijk als je toch een 2e badkamer voor logees hebt. 
Zou wel zorgen dat er een raam in zit zodat je het vocht er uit kunt laten en de vieze wc-luchtjes. 

Belklo

Belklo

20-07-2021 om 09:43 Topicstarter

Bedankt allemaal. 

Dat is inderdaad waarom we twijfelen, geluid als de een eerder opstaat dan de ander en dat die dan weer door de slaapkamer naar de overloop moet. Twee deuren (een naar de slaapkamer en een naar de overloop) is helaas niet mogeljk qua ruimte. 

Voordeel is, zoals meerderen al zeiden, dat je maar een deur ipv twee deuren door hoeft (vooral 's nachts lijkt me dat prettig) en dat je niet je spullen/kleren mee hoeft te nemen. Qua licht krijgen we een sowieso een bewegingsdetector die 's nachts gedempt licht aandoet, om niet in een klap weer klaar wakker te zijn (en in geval van en suite, de ander ook wakker te maken).

We wonen niet in Nederland en hier is het wel vrij gebruikelijk om een en suite badkamer te hebben (er was wel een slaapkamer met en suite, maar we hebben de indeling van het huis vrij rigoreus veranderd en gebruiken een andere slaapkamer). We zijn echter van plan hier lang te wonen, dus het gaat ons vooral om ons eigen woonplezier. We gaan er nog even goed over nadenken.

Belklo

Belklo

20-07-2021 om 09:44 Topicstarter

redbulletje schreef op 20-07-2021 om 09:32:

Lijkt me heerlijk als je toch een 2e badkamer voor logees hebt.
Zou wel zorgen dat er een raam in zit zodat je het vocht er uit kunt laten en de vieze wc-luchtjes.

Er zit al een raam in inderdaad en er komt ook nog een afzuiging voor douchen/bad.

Wij wonen niet in Nederland, onze badkamer ligt deels in onze slaapkamer, met de deur op de gang. En suite zou voor mij niet prettig zijn, man gaat altijd als laatste naar bed en ik als eerste eruit ivm ons werk. Dat zou betekenen dat we elkaar steeds wakker maken. 
Verder hebben wij in totaal 6 badkamers. 

Maar als ik het goed begrijp zijn dan dus beide badkamers en suite? En zitten ze op verschillende verdiepingen? Jullie zijn maar met 2?
Ik zou zelf een badkamer die op een verdieping zit waar nog meer mensen slapen niet en suite maken. Want dan zou iemand uit 1 van de andere slaapkamers altijd door jullie kamer moeten voor de wc, tanden poetsen enz. Of die persoon zou dan naar een andere verdieping moeten hiervoor. Dat lijkt me erg vervelend voor die persoon/personen. 

Wij hebben een badkamer bij de slaapkamer, zonder deur ertussen. We vinden het heerlijk. Als de een in bad ligt en de ander op bed nemen we op ons dooie gemak de dag door. Het toilet is vanaf het bed niet zichtbaar en we hebben goede afzuiging; totaal geen vochtprobleem. De kinderen/gasten gebruiken de andere badkamer.

Wij wonen ook in het buitenland en hebben 2 badkamers waarvan 1 en suite. Ivm geluiden als de ander in bed ligt, vind ik het ook niet ideaal. We gebruiken dan ook altijd de andere badkamer als er 1 ligt te slapen. (ook 's nachts om te plassen)
We zitten er nu aan te denken om de kamer met en suite badkamer als kleedkamer te maken en in wat nu kleedkamer is, het bed te zetten. 

Onze badkamer heeft een raam dat altijd open staat, dus geen last van vocht (plus luchtvochtigheid is hier hoog en airco in slaapkamer staat 's nachts altijd aan, dus beetje vocht is wel prettig)

Belklo

Belklo

20-07-2021 om 10:11 Topicstarter

Irregular_Choice schreef op 20-07-2021 om 10:06:

Maar als ik het goed begrijp zijn dan dus beide badkamers en suite? En zitten ze op verschillende verdiepingen? Jullie zijn maar met 2?
Ik zou zelf een badkamer die op een verdieping zit waar nog meer mensen slapen niet en suite maken. Want dan zou iemand uit 1 van de andere slaapkamers altijd door jullie kamer moeten voor de wc, tanden poetsen enz. Of die persoon zou dan naar een andere verdieping moeten hiervoor. Dat lijkt me erg vervelend voor die persoon/personen.

Nee, twee badkamers op dezelfde verdieping, waarvan alleen die van ons (of misschien dus wel geen) en suite zou zijn (de originele badkamer met en suite is verwijderd).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.