Huis, tuin en keuken
KnorrendKitten
08-10-2026 om 13:45
Een slowcooker, is dat wat?
Ik zit te denken om een slowcooker aan te schaffen.
Wie wil zijn ervaring hiermee delen?
Wat zijn de do’s en don’t energie waar moet ik op letten bij de aanschaf en gebruik?
En waar gebruiken jullie hem voor?
Poezenmeisje
08-10-2026 om 19:01
Ik pleit voor de ouderwetse versie, een hooimadam.
Je kunt hem zelf maken van een poef of krat en een goedkoop dekbed, maar als mijn hooimadam niet in gebruik is, ligt hij te shinen op de bank.
Ik haad wel mazzel, splinternieuw bij de kringloop voor 5 euro.
https://cookingbag.nu/shop/ws-/products/cooking-bag-nederland-0x3a--nieuw---0x27-no-waste-0x27--edition-0x21-
Ninoea
08-10-2026 om 20:20
Ik heb een slowcooker en hooimadame. De laatste gebruik ik niet voor stoofvlees maar wel voor rijst, warmhouden van gerechten dat soort dingen.
Met een slowcooker moet je vooral opletten met de hoeveelheid vocht in een gerecht. Je verliest minder vocht dan in een stoofpan die je op je gas/inductie/whatever zet.
Je hebt slowcookers met uitneembare pannen die zijn makkelijker schoon te maken en kun je ook op de inductie zetten om eerst iets even te braden.
Vriendin van me zweert bij haar combipan die ook gebruikt kan worden voor juist onder hoge druk snel koken of braden.
Knutselkei
08-10-2026 om 20:26
Ik had als eerste een hele simpele slowcooker van marktplaats om te proberen of ik het fijn vond. Daarmee mijn eerste babi pangang gemaakt, dat wilde ik graag leren. Hij was lekker dus gaan experimenteren meer meer stoofschotels.
Ik heb daarna een Crockpot Express gekocht, die kan ook onder hoge druk en dan is het in korte tijd klaar. Dit doe ik wel vaker dan de lange versie met saus of vlees in saus.
Ik heb m nu een jaar of 7 en vind het makkelijk koken. De smaken blijven veel beter.
Als je de slowcook versie doet reken dan op 4-8 uur per stoofgerecht. Ligt eraan of je kip,varken of rund pakt.Wat maak ik:
Spareribs: die vallen dan echt van het bot af. Daarna even paar minuten in de airfryer voor krokant laagje en heerlijk klaar!! Ik vries ze dan ook vaak in zonder dat ze in de airfyer zijn geweest. Dan is het dat gedeelte alleen wat ik nog moet doen.
Ik vind het vlees uit een slowcooker vaak heerlijk in sauzen. bv kip in ketjapsaus of kip pilaf. Ook de pulled chicken was erg zacht.
En bv kippendij filet voor de soep/ragout wordt erg mals. Echt zachter als vaak in mijn pan
Ik maak er ook tomatensaus voor de pasta in.
Alles snijden en evt even op Sauté aanbakken en aanzetten.
Zorg er altijd wel voor,wat je ook maakt dat er vocht onderin zit anders krijg je een "burn"melding... en dan is ie echt aangebrand....
Citroengraag
08-10-2026 om 20:29
ik heb een instant cooker, die zeker drie keer per week gebruik wordt, maar ook weken dagelijks. Want die heeft naast slowcook ook een rijst en zilvervliesrijst en stoom-functie. Voor het eerst (nou ja, we hebben hem twee jaar) lust ik zilvervliesrijst... Maar de slowcooker is op drukke dagen ook ideaal. Pastasaus, champignonpannetje of rendang... Mjum!
Saartjepoes
08-10-2026 om 21:00
Ik vind het een fantastisch apparaat. Rundvlees en gehaktsauzen nog nooit zo lekker gehad.
Ik heb laatst 10 maaltijden geprept door diepvriesvakken te vullen met alle ingrediënten. 's ochtends in de pan, 's middags aan, 's avonds als ik thuis kom klaar. Alleen nog pasta of rijst koken/ burritos / tacos warm maken. Uitkomst!