Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Duurzaam leven

Vanuit het minimalismetopic werd het idee geopperd om een topic over duurzaam leven te openen. Wat doe jij op dit gebied al, wat wil je graag anders / meer / minder / beter doen, wat zijn jouw tips? Bijvoorbeeld op het gebied van stroom- water- en gasgebruik, koopgedrag, eten en persoonlijke verzorging? 


Ik doe eigenlijk te weinig nog. Maar als ik apparaten koop dan let ik wel op het stroomverbruik. Kleding koop ik weinig en ik draag het helemaal af. Ik repareer kleding en bijv. beddengoed ook als er kleine gaatjes inzitten ofzo. Stook alleen in ruimtes waar ik ook echt ben. 
Vind het leuk als ik hier tips kan vinden om meer dingen aan te passen.

MevrouwJack

MevrouwJack

24-07-2021 om 09:45 Topicstarter

Een paar dingen die ik zelf doe: 
- ik doe veel lopend / op de fiets / met ov. Heb geen auto, wel een rijbewijs. Ik leen af en toe een auto, maar alleen als het niet anders kan. 
- ik vlieg weinig, ga wanneer mogelijk met de trein
- geen kinderen (maar dat is niet echt een keuze vanuit duurzaamheidsoogpunt )
- ik scheid braaf mijn afval
- doe mijn best niet teveel te kopen
- zit bij een duurzame bank
- heb een groene tuin

Waar ik nog niet zo erg in slaag: kort douchen. Ik heb er altijd moeite mee om mezelf onder de douche vandaan te trekken, vooral als ik vrij ben. Als ik moet werken wint het zo lang mogelijk in bed liggen het van het douchen, dus dan ben ik zo klaar En ik gebruik teveel producten in plastic. 

Wat ik wil verbeteren, is mijn kook- en eetgedrag. Ik gooi teveel weg omdat ik een hekel heb aan boodschappen doen en dus teveel koop. Ik moet echt creatiever worden in het gebruiken van restjes, en ik wil minder vlees eten. Ik eet wel regelmatig vegetarisch, maar dat kan echt vaker. 

Daar is het topic dan.

Wij zijn recent verhuisd, en zijn nu bezig met isoleren van dit huis. Nieuw dak, kozijnen, ketel met warmtepomp etc. Daarnaast weinig spullen voor persoonlijke verzorging. Wij wassen met het hele gezin ons met een blok zeep uit de natuurwinkel, gebruiken verder alleen zonnebrandcrème, nauwelijks make-up. Kinderen gaan samen in bad, 2x per week. Voor de rest wassen we ze aan de wasbak. 
Goed afval scheiden. En bij de aankoop van spullen kiezen we liever voor een duurdere variant die lang meegaat ipv goedkope prul.
Ik heb nog nooit iets bij aliexpress besteld. 
Oh en we vliegen nooit. Hebben 1 auto die we gaan afrijden tot hij niet meer door de keuring komt, en gaan veelal fietsend naar het werk. 

Leuk topic! Ik lees al een aantal dingen die ik ook beter zou kunnen doen.

Wat ik al doe:
- Fast fashion zoveel mogelijk vermijden
- Veel tweedehands kopen
- Veganistisch en zoveel mogelijk biologisch eten 
- Ons nieuwe huis zo duurzaam mogelijk maken, dmv zonnepanelen, goede isolatie, van het gas af
- Onze auto is een hybride
- Letten op stroomgebruik
- Afval scheiden voor zover mogelijk, helaas wordt hier door de stad veel weer op 1 hoop gegooid
- Zo min mogelijk vliegen
- Eco wasmiddel en schoonmaakmiddelen gebruiken, zo min mogelijk wegwerpartikelen

Wat beter zou kunnen:
- Minder pakketten bestellen
- Überhaupt minder kopen op alle vlakken
- Lokaal en volgens het seizoen eten (en dus minder mango en avocado en geen aardbeien in de winter)
- Duurzame cosmetica gebruiken

Leuk topic. Ik lees graag mee voor tips. 
Hier een huurwoning dus aan het huis zelf kunnen we niks doen. Ooit willen we een kleine buiten afwoning met moestuin en beestjes. Zoveel mogelijk zelf voorzienend.

Ik scheidt nu braaf alle afval, wat ik echt merk dat helpt. 
Kleine tuin maar wel zoveel mogelijk planten en gras op de grond, klein stukje tegels voor het terras.

Kleding maak ik vooral veel zelf of we kopen tweedehands. Voor man wel nieuw maar die koopt bijna nooit iets en leeft in zijn 3 spijkerbroeken.

Eten volgens het seizoen, kopen ook vaak bij de lokale kleine boeren. (Eieren, aardappels, fruit)

Als het kan zo weinig mogelijk weg werp spul. Helaas stikt het in de supermarkten nog van plastic verpakkingen. Gelukkig zijn ze daar mee bezig.

Letten op lampen, ik ben wel van het licht. Ik haat donker dus ik heb toch regelmatig lampen aan. En de verwarming, ik haat de kou en houdt niet van dikke truien. Wel hebben we allemaal een heel sexy ahum onesie van fleece. Deze gaat de winter vaak al na het eten aan en dan de verwarming uit. 

Minder gewoon kopen is nog wel een dingetje. Net als bestellen. Ik ben een creatieve duizendpoot en bestel of koop daar regelmatig voor. Mijn werkkamer is een groot creatief rommelhok 

-Veel kleding zelf maken (als iets perfect past, gemaakt is met kwalitatief goede stof en je weet dat je er 10 avonden werk aan hebt gehad dan gooi je het echt niet na 3 keer dragen weg)
-Verwarming laag. 17/18 graden vind ik warm genoeg. Ik hoef niet in een sauna te wonen.
-zuinige auto die alleen gebruikt wordt als dingen echt te ver zijn om te fietsen
-regelmatig met de racefiets naar werk (50km enkele reis)
-groente en fruit van het seizoen eten
-geen voedsel verspillen
-kort douchen (douchetimer)
-niet vliegen
-geen make-up
-regenton en een groene tuin: de plantjes krijgen regenwater, vrijwel nooit drinkwater.

Nog te verbeteren:
-daglenzen zijn milieutechnisch natuurlijk gewoon kleine plastic fliebertjes. Ik ben allergisch voor vrijwel alle soorten lenzen vloeistof dus andere lenzen zijn geen optie en een bril tijdens het sporten vind ik niet ideaal. Hier moet ik toch eens wat op verzinnen.
-wij koken en stoken nog op gas. Het idee dat de grondstoffen voor zonnepanelen door kinderen uit gevaarlijke mijnen worden gehaald en dat een warmtewisselaar herrie maakt vind ik niet ideaal. Hier moet ik ook iets op verzinnen.

waauw 50 km fietsen naar je werk. Petje af. Naar mijn ouders is 10 km en dat vind ik al ver 😅😂.
Ik doe wel alles op de fiets maar dat is omdat ik geen rijbewijs heb.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

24-07-2021 om 11:43

Ik doe echt te weinig als ik het zo lees. Ik doe braaf batterijen weg brengen, kort douchen, minder plastic verspillen, kachel graadje lager dan voorheen maar dan ben ik er wel zo een beetje. Voelmemeteenschuldig 😔

Perzikboom schreef op 24-07-2021 om 10:52:

-Veel kleding zelf maken (als iets perfect past, gemaakt is met kwalitatief goede stof en je weet dat je er 10 avonden werk aan hebt gehad dan gooi je het echt niet na 3 keer dragen weg)
-Verwarming laag. 17/18 graden vind ik warm genoeg. Ik hoef niet in een sauna te wonen.
-zuinige auto die alleen gebruikt wordt als dingen echt te ver zijn om te fietsen
-regelmatig met de racefiets naar werk (50km enkele reis)
-groente en fruit van het seizoen eten
-geen voedsel verspillen
-kort douchen (douchetimer)
-niet vliegen
-geen make-up
-regenton en een groene tuin: de plantjes krijgen regenwater, vrijwel nooit drinkwater.

Nog te verbeteren:
-daglenzen zijn milieutechnisch natuurlijk gewoon kleine plastic fliebertjes. Ik ben allergisch voor vrijwel alle soorten lenzen vloeistof dus andere lenzen zijn geen optie en een bril tijdens het sporten vind ik niet ideaal. Hier moet ik toch eens wat op verzinnen.
-wij koken en stoken nog op gas. Het idee dat de grondstoffen voor zonnepanelen door kinderen uit gevaarlijke mijnen worden gehaald en dat een warmtewisselaar herrie maakt vind ik niet ideaal. Hier moet ik ook iets op verzinnen.

Heb ik iets gemist? Is dit echt zo?

Overigens over de lenzen: ooglaseren een optie? Is wel een flinke uitgave, maar mijn man heeft destijds berekend hoeveel geld hij jaarlijks kwijt was aan lenzen, brillen, druppels etc en dan had hij de behandeling er al vrij snel uit. 

Ik ben niet spilzuchtig van nature.

De tien pakken volkorenmacaroni, die toch niet zo lekker bleken te zijn, worden netjes allemaal opgegeten voor einde 2022 want zolang heb ik nog. Af en toe gooi ik een paar elleboogjes door de salade of in de minestronesoep. Zo komt het wel op.

Nose schreef op 24-07-2021 om 11:43:

Ik doe echt te weinig als ik het zo lees. Ik doe braaf batterijen weg brengen, kort douchen, minder plastic verspillen, kachel graadje lager dan voorheen maar dan ben ik er wel zo een beetje. Voelmemeteenschuldig 😔

Hoef je je toch niet schuldig voor te voelen? Je doet al meer dan veel anderen.

Die 10 pakken zou ik naar de voedselbank brengen.

Heb mijn shampoo vervangen door eentje van Ekoplaza, minder zooi in de shampoo zelf en fles is gerecycled geloof ik. Ik en mijn haar moesten wel even wennen. Heb proefmonsters shampoobar maar me daar nog niet aan gewaagd (mijn shampooflessenvoorraad bleek nogal groot )

Eco-egg voor de was, wasdoppen (? heet dat zo?) had ik al.

Fiets/OV -makkelijk gezegd zo zonder rijbewijs
Ga graag met de trein op vakantie
Aanbod van Pieter Pot aan het uittesten, scheelt verpakkingsmateriaal
Andere bezorgsupermarkt rijdt elektisch
Geen kinderen, deels van besparing op hebbedingen gaat alsnog uit de (kringloop)winkel naar de tantezeggers

Gebruik van een menstruatiecup. Geen geklieder meer overdag, sochtends inbrengen, savonds eruit halen, omspoelen, aan het einde van de cyclus even uitkoken en geen tampons en maandverband meer nodig. Echt een uitvinding vind ik dat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.