Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Dekbed zonder overtrek

Wie gebruikt hier gekleurde dekbedden zonder overtrek? En wat is je ervaring? Lijkt me wel heel handig, maar je wasmachine zit wel meteen vol. Dus duurzaam lijkt het me niet.

Dat lijkt me helemaal niks. Dan moet je elke keer het hele dekbed wassen i.p.v. alleen het overtrek, en onderlakens en kussenslopen moeten nog steeds. Het lijkt me ook enorm hard slijten hierdoor. Daarbij moet je er dan toch ook meerdere hebben, voor als er eens een ongelukje gebeurt, of bij ziekte.

Lijkt mij ook niks. Voornamelijk om de reden die Herfstappeltaart noemt, elke keer dat hele ding in de wasmachine. Plus ik vind het zelf ook altijd leuk om met dekbedovertrekken te wisselen, qua kleur en qua stoffen.

Edit: ik heb nog even gegoogeld, maar ik zie ook geen voordelen. Dat je niet elke keer een schoon dekbedovertrek over je dekbed hoeft te doen, maar een schoon overtrek vind ik juist sneller gaan dan een extra was draaien voor je hele dekbed. 
En dat je dan altijd een schoon dekbed hebt, maar dat heb ik ook met elke week een schoon dekbedovertrek en één keer per jaar dat hele ding in de wasmachine. En ik heb geen droger, is dat dekbed op tijd droog of moet ik er dan twee om af te wisselen.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Anouk1234

Anouk1234

15-03-2026 om 18:38 Topicstarter

Mij lijkt het ook niet handig, maar ben dus ook benieuwd of ik iets over het hoofd zie.

ik vroeg het me ook af. Leek me leuk, maar bij nader inzien ook erg bewerkelijk.

Op tijd droog? Wasmachine propvol. Vind je bijpassende slopen? Moet je reserves kopen? Waar berg je die berg op? Etc.

Mijn oudste en middelste gebruiken dit. Ik heb winter en zomer versies. De oudste omdat hij zich anders in het laken gaat draaien (hij heeft een verstandelijke beperking) en dit levensgevaarlijke taferelen veroorzaakt. De middelste omdat hij zo veel beweegt dat hij altijd onder een lege hoes lag en wakker werd van de kou.

Wasmachine is met 1 deken inderdaad vol. Ik doe altijd een kort programma. Ze zijn zeer snel droog (met een paar uur of sneller in de zomer). Als je vroeg in de ochtend wast is het in de avond weer droog. 

Of het handig is of niet is denk ik zeer persoonlijk. Ik vind het om bovengenoemde redenen handig voor de jongens, maar voor onszelf gebruiken we het niet. Bedenk ook dat het syntetisch is. Daar moet je van houden. Ik slaap liever onder een wollen dekbed.

Herfstappeltaart schreef op 15-03-2026 om 18:14:

Dat lijkt me helemaal niks. Dan moet je elke keer het hele dekbed wassen i.p.v. alleen het overtrek, en onderlakens en kussenslopen moeten nog steeds. Het lijkt me ook enorm hard slijten hierdoor. Daarbij moet je er dan toch ook meerdere hebben, voor als er eens een ongelukje gebeurt, of bij ziekte.

Precies.  Wij hebben een cliënt die er een heeft

Het is net een mislukte slaapzak en ziet er heel oncomfortabel uit. Ook heel onhandig in de was

Wat jullie over het hoofd zien, volgens mij, is  dat je er een wasdroger bij nodig hebt, denk ik.  Het lukt vast niet  om het  ding in één dag te wassen én te drogen zodat je het 's avonds weer op je  bed kunt leggen. Zeker als het een vochtige dag  is en je niet buiten kunt drogen.

Beterlaat2021! schreef op 15-03-2026 om 19:37:

Wat jullie over het hoofd zien, volgens mij, is dat je er een wasdroger bij nodig hebt, denk ik. Het lukt vast niet om het ding in één dag te wassen én te drogen zodat je het 's avonds weer op je bed kunt leggen. Zeker als het een vochtige dag is en je niet buiten kunt drogen.

Dit zei ik ook inderdaad in mijn post hierboven: en moet je dan twee van die dekbedden hebben als je geen droger hebt? Om af te wisselen?

Wat jullie over het hoofd zien, volgens mij, is dat je er een wasdroger bij nodig hebt, denk ik. Het lukt vast niet om het ding in één dag te wassen én te drogen zodat je het 's avonds weer op je bed kunt leggen. Zeker als het een vochtige dag is en je niet buiten kunt drogen.

Wie is jullie? 
Ik heb er geen wasdroger bij nodig trouwens. 

Voor mij heeft het niet enorme voordelen ten opzichte van een overtrek (behalve met bed opmaken), maar zeker ook geen nadelen. Daarom gebruik ik 'm nog steeds. Ik denk wel dat ie voor in de zomer te warm gaat zijn. 

Ik heb een dunnetje in de zomer omdat ik een laken te koud vind en de meeste zomerdekbedden te warm. Het is een 1 persoons dus er kan nog best wat bij en droogt snel. 

Nee hoor, dat is niet nodig. Ze zijn behoorlijk snel droog.

Schemerlampje schreef op 15-03-2026 om 19:52:

[..]

Nee hoor, dat is niet nodig. Ze zijn behoorlijk snel droog.

Is de tijk ook synthetisch dan?

ik heb er meerdere:

Zelesta Royal Bed: die vind ik te dun. Lekker voor de zomer. Maar verder veels te koud. Moest is mijn 7 kilo wasmachine passen

Happy bed: afstelbaar. 2 dekbedden die met drukkers aan elkaar vastzitten. Kunnen per deel in de wasmachine. Past met gemak ik 9 kg wasmachine. Zelfs ruimte over. 

Alle dekens komen zo goed als droog uit de wasmachine. Zeker met 1400 toeren. Ochtend wassen,  's avonds slepen is nauwelijks een probleem tenzij het heel erg vochtig buiten is. 

Ik heb veel minder last van huisstofmijtallergie. Wat mij betreft erg fijn. 

Ze hebben geen instopstrook en als je lang bent is dat niet fijn. Ze zijn dan te kort.

Het lijkt mij niks want volgens mij zit er geen instopstrook aan of zie ik dat verkeerd? Dan zou ik er zelf nog een strook aan moeten naaien want zonder kan ik echt niet slapen.

Edit, sorry, dat is hierboven ook net genoemd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.