Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Sophia_!

Sophia_!

01-10-2021 om 11:08

De keuken in het midden

Wij zitten te denken aan een verbouwing waarbij we de keuken in het midden plaatsen, tussen de woonkamer en eetkamer in.
 In de huidige situatie zit de keuken aan de straatkant van het huis, dan het eetgedeelte in het midden en de zithoek zit aan de tuinkant. Is de omschrijving duidelijk? 

Is een keuken in het midden handig en mooi, of is het helemaal niks? Heeft iemand daar ervaring mee? Het is nogal een grote verandering,  dat wil ik toch niet zomaar doen. 


Hier zijn huizen om de hoek waar dat zo vanuit de bouw is. Ik ga eens kijken of ik er een op funda kan vinden.

Ik zie het steeds vaker terugkomen in interieur foto's op Funda, maar zelf lijkt het me helemaal niet fijn. 
Een grote aparte leefkeuken, dat dan weer wel. Maar de indeling met een keuken aan de voorkant, dan eetgedeelte en het zitgedeelte aan de tuin gericht vind ik persoonlijk juist het allerfijnste.
Tijdens het koken lekker naar buiten staren en daarna op de bank ploffen zonder inkijk. 

Maargoed, dat is mijn mening 

Sophia_!

Sophia_!

01-10-2021 om 11:16

Regendrup. schreef op 01-10-2021 om 11:12:

Ik zie het steeds vaker terugkomen in interieur foto's op Funda, maar zelf lijkt het me helemaal niet fijn.
Een grote aparte leefkeuken, dat dan weer wel. Maar de indeling met een keuken aan de voorkant, dan eetgedeelte en het zitgedeelte aan de tuin gericht vind ik persoonlijk juist het allerfijnste.
Tijdens het koken lekker naar buiten staren en daarna op de bank ploffen zonder inkijk.

Maargoed, dat is mijn mening

Had ik maar de ruimte voor een grote aparte leefkeuken! Lijkt me zo heerlijk. 

Tijdens het koken sta ik met mijn rug naar het raam, naar de muur te staren,  dat is niet echt gezellig. 

Sophia_! schreef op 01-10-2021 om 11:16:

[..]

Had ik maar de ruimte voor een grote aparte leefkeuken! Lijkt me zo heerlijk.

Tijdens het koken sta ik met mijn rug naar het raam, naar de muur te staren, dat is niet echt gezellig.

Haha heb ik ook niet hoor  maar een mens mag dromen. 

Ik heb de gootsteen bij het raam, en de kookplaat aan de zijkant. Dus als ik sta te koken is dat met mijn rechteroog op straat  niet dat daar nou zoveel gebeurd, maar toch altijd leuk haha. 

Sophia_!

Sophia_!

01-10-2021 om 11:21

Dolfje schreef op 01-10-2021 om 11:14:

https://www.oozo.nl/woningen/eindhoven/stadsdeel-strijp/grasrijk/woning/847270/woning-grasvink-54-eindhoven

Deze heeft dat ook.

Leuk huis 😁. Deze heeft wel een grote L, bij ons is het iets meer rechttoe rechtaan, dan wordt t toch weer anders. 


Wel een goed idee om even op Funda te gaan neuzen.

Sophia_!

Sophia_!

01-10-2021 om 11:24

Regendrup. schreef op 01-10-2021 om 11:18:

[..]

Haha heb ik ook niet hoor maar een mens mag dromen.

Ik heb de gootsteen bij het raam, en de kookplaat aan de zijkant. Dus als ik sta te koken is dat met mijn rechteroog op straat niet dat daar nou zoveel gebeurd, maar toch altijd leuk haha.

Ik zou natuurlijk ook de keuken kunnen omdraaien op de huidige plek, ook een idee. 

Punt is dat het midden van de kamer zo donker is, waar nu de eettafel staat. Daarom het idee om het anders te doen en de eettafel bij het raam in de huidige keuken. 

Maar dan moet je wel voor extra licht zorgen in de keuken, met slecht licht koken vind ik irritanter dan met slecht licht eten.

Je woning wordt er minder courant door. Hierdoor in de toekomst wellicht lastiger te verkopen. Iets om in je achterhoofd te houden.

Regendrup. schreef op 01-10-2021 om 11:18:

[..]


Ik heb de gootsteen bij het raam, en de kookplaat aan de zijkant. Dus als ik sta te koken is dat met mijn rechteroog op straat niet dat daar nou zoveel gebeurd, maar toch altijd leuk haha.

Jaja, ik heb je wel door!

Voor die knappe buurman van iets verderop! 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

01-10-2021 om 12:50

Ik zou dit niet doen. 
Met een keuken in het midden worden door het kookproces de rust in zowel je eetkamer als je woonkamer verstoord en daarnaast kun je in beide kamers last krijgen van de kookgeurtjes.

Snap je punt qua gezelligheid ook niet. Mijn keuken ligt eigenlijk in een uitbouw grenzend aan de eetkamer, ik zet daar een muziekje op en doe mijn ding zonder de rest van het huis te storen; maar voor mij is de keuken dan ook een werkkamer, tijdens het koken heb ik geen behoefte aan praatjes, laat staan dat ik onderbroken wil worden door gezinsleden die passeren.  

Ik zie het zo: koken moet, aan tafel zitten kan.
Ik zou dus kiezen voor koken in het licht. Als je in het licht wil zitten dan kun je ook in de zithoek gaan zitten.

Het is best een forse investering, dus ik zou het niet doen. Ik zou wel de opstelling in de keuken veranderen zodat je aan het raam kunt werken.

letterkoekje schreef op 01-10-2021 om 12:48:

[..]

Jaja, ik heb je wel door!

Voor die knappe buurman van iets verderop!

Hahahaha er is wel een exemplaar dat vaak shirtloos naar buiten loopt en de kliko alvast buiten zet als ik aan het koken ben.

Maar helaas (voor mij) is dit een exemplaar van ver over de houdbaarheidsdatum en niet écht appetijtelijk om naar te kijken. 

Hm, persoonlijk vind ik, wat je vaak bij nieuwbouw ziet (nou ja 'nieuw'bouw, al jaaaren): keuken aan voorkant en woongedeelte aan achter/tuin kant helemaal niks. Ik weet niet echt waarom, maar het spreekt mij totaal niet aan, voel me nooit prettig in zo'n huis. Maar zal vast aan mij liggen...    Ik kijk zelf graag tijdens het koken naar de tuin (en ook handig in de zomer als je in de tuin eet, dat je keuken aan die kant is). En vanaf het zitgedeelte graag wat reuring uit de straat. 
Een keuken in het midden, zou ook niet mijn eerste idee zijn.
Ik neem aan dat het achtergedeelte wat breder is (dus een soort van L)?
Wat ik zou doen: In die L de keuken situeren, waarbij je uiteraard rekening houdt met de ingang van de kamer naar de gang. Dan daarnaast, dus ook aan de tuinzijde het eetgedeelte en waar nu de keuken is het woongedeelte situeren.

Ik weet niet wat je verbouwing precies inhoudt, maar kan je niet een lichtstraat aanbrengen in je dak/plafond? Dan is je “lichtprobleem” boven tafel ook opgelost. 
Daarnaast denk ik dat je met het plaatsen van je keuken in het midden goed moet nadenken hoeveel vloeroppervlakte je dan aan beide zijdes over hebt en hoe dat de rest van je inrichting bepaalt (kan de eettafel bijv. maar in 1 richting of de bank alleen tegen een bepaalde muur). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.