Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Buren en buitenkeukens

Onze buren hebben onlangs over de breedte van hun tuin een sfeervol tuinhuis tegen beide erfgrenzen laten plaatsen (onze hederaschutting moest het veld ruimen), het neemt 1/3 van de tuin in beslag (en een ander 1/3 is een zitje onder het zonnescherm; er is dus 1/3 onbeschutte tuin over) 
Vanochtend reed er een bedrijfsauto voor waarin twee toegewijde ambachtslieden zaten die een buitenkeuken gaan realiseren. Op de bedrijfsauto een sfeervolle afbeelding van een gezellig in rookwolken gehuld stel, kennelijk niet te benadelen door fijnstof. Ik vrees dat de  rookafvoer komt op ongeveer op hoogte van ons slaapkamerraam, dat dag en nacht op een kiertje staat.
Ik vind het apart dat er voor van alles vergunningen nodig zijn, maar niet voor rokerige buitenkeukens. Hoe is de stand van zaken in het buitenleven in jullie woonwijk?


Irritant. Bij ons in de wijk hebben veel mensen een houtkachel. Voor binnen, of om een hottub in de tuin mee te verwarmen.  Als ik in de tuin of ons tuinhuisje zit krijg ik echt stinkende haren en keelpijn. Ik vind het eigenlijk best wel tokkie, want zoveel mensen hebben er last van maar dat boeit hun niet.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

11-03-2022 om 11:54

Wij barbecuen graag en gaan dan vanwege de buren achterin de tuin zitten, maar bij verkeerde wind waait de rook weleens richting de huizen. Kan er niks aan doen. (vlak onder iemands raam zitten stoken is natuurlijk wel asociaal).

Ik vind het ook eigenlijk helemaal niet erg als buren een fikkie stoken of barbecuen. Dat ruikt wel lekker.

Herrie buiten vind ik irritanter. 

Voor dat mega tuinhuis moesten ze wel een vergunning neem ik aan? En overlast geven mag niet, dus als zij jouw tuin volzetten met rook dan kun je daar echt wel iets tegen doen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

11-03-2022 om 12:01

Ik zou het eerst eens afwachten trouwens,  of aan de buren vragen hoe het zit met de rookafvoer. Misschien valt de overlast zat mee en maak je je voor niks druk nu. 

Waarom loop je er niet even heen en zeg je: Goh wat ontzettend tof dat jullie dit gaan doen! Leuk!
Ik ben alleen bezorgd over het rookkannaal omdat we het slaapkamerraam altijd wat open hebben staan. Maar misschien is die zorg niet nodig omdat jullie het rookkanaal de andere kant op laten gaan?

Dan weet je direct het antwoord en kunnen ze er evt nu nog iets aan veranderen. Dat wordt ingewikkelder als het eenmaal is geinstalleerd.

Ik ben het eens met Peen, denk ook in die richting.
Dat gaat de komende maanden (ik gebruik een Belgische uitdrukking) 'nieuwe kermis' zijn. Daarmee bedoel ik: het gaat inderdaad een aantal keer buiten koken zijn, maar het nieuwe gaat daar snel af zijn als ze zien dat het én binnenkeuken én buitenkeuken opruimen is. Als familie en vrienden allemaal langskomen om naar de nieuwe buitenkeuken te kijken en dat allemaal kosten meebrengt van mee-eters. 

Nog twee opmerkingen:
- buiten koken gaat toch niet altijd gepaard met (stevige) rookontwikkeling? Of gaat dat dan enkel over grillen en kissen en bakken? Worden er dan nooit 'gewoon' aardappelen gekookt in de buitenkeuken?

- Waarom heb je over je grenzen laten gaan door de afsluiting te laten sneuvelen voor hùn buitenconstructie? Nu zit je ook nog bijna mee in hun tuin dan (en zij bij jullie).

Soit, probeer je nog even niet te vergalopperen in rook- en stinktoestanden, kijk wat er gebeurt en ga in overleg als je vindt dat het niet meer kan.

Succes!

Heb je gezien wat voor buitenkeuken het wordt? Pizzaoven, gasfornuis, grill, bbq? Zit nogal een verschil in qua rookontwikkeling.

Peen schreef op 11-03-2022 om 11:54:

Wij barbecuen graag en gaan dan vanwege de buren achterin de tuin zitten, maar bij verkeerde wind waait de rook weleens richting de huizen. Kan er niks aan doen. (vlak onder iemands raam zitten stoken is natuurlijk wel asociaal).

Ik vind het ook eigenlijk helemaal niet erg als buren een fikkie stoken of barbecuen. Dat ruikt wel lekker.

Herrie buiten vind ik irritanter.

Eens. De buurkinderen schreeuwen dat het een lieve lust is. Oplossing ouders? Niks van zeggen en hun deur dicht doen... 

En wij zijn dan weer van die aso's die graag een houtvuurtje aan hebben. Ik raadpleeg wel altijd de stookwijzer, als zij zeggen niet doen dan doen we het niet.  

Bbqen doen we ook graag. Wel letten we idd op de wind. Maar dat het soms naar binnen waait omdat een ander een raam open heeft is helaas. Dat heb je in een woonwijk. 

In dit geval zou ik gewoon eens vragen aan de buren wat voor buiten keuken het gaat worden en je zorgen uitspreken wat het rookkanaal betreft. Wie weet maak je je zorgen om niks. Beter nu zodat er evt nog iets aan het ontwerp aangepast kan worden dan straks als niks meer kan. 

Buren zouden ze moeten afschaffen 

Zit nu even in de tuin voor de lunch voordat ik weer naar boven moet om te werken. En de godganse tijd zit buurtpuber weer in zijn tuin te basketballen.   
Vanaf nu gaat dat weer de hele lente en zomer door, iedere dag, urenlang achter elkaar. 
Als er straks ook nog iemand met een tuinkeuken op de proppen komt sluit ik mezelf wel binnen op. 

Regendrup. schreef op 11-03-2022 om 13:40:

Buren zouden ze moeten afschaffen

Zit nu even in de tuin voor de lunch voordat ik weer naar boven moet om te werken. En de godganse tijd zit buurtpuber weer in zijn tuin te basketballen.
Vanaf nu gaat dat weer de hele lente en zomer door, iedere dag, urenlang achter elkaar.
Als er straks ook nog iemand met een tuinkeuken op de proppen komt sluit ik mezelf wel binnen op.

Antipathieke reactie! Ga eens op een onbewoond eiland wonen, Regendrup.

Misschien heb je liever dat buurjongen(s) de buurt op stelten zetten met drugsproblematiek en alle gevolgen daarvan. 

Wij barbecueen ook graag, maar hebben wel een gasbarbecue aangeschaft. Dit scheelt enorm in de rook. Wie weet hebben je buren ook  zoiets en gaat het meevallen. En anders nu alvast even vriendelijk belangstelling tonen inderdaad, en even kijken welke alternatieven er zijn voor de afvoer. Als het er staat, staat het er en doe je er niks meer aan. Zolang ze niet tot diep in de nacht luidruchtig gaan zitten borrelen in hun buitenkeuken, zou ik er niet veel problemen mee hebben.

letterkoekje schreef op 11-03-2022 om 14:10:

[..]

Antipathieke reactie! Ga eens op een onbewoond eiland wonen, Regendrup.

Misschien heb je liever dat buurjongen(s) de buurt op stelten zetten met drugsproblematiek en alle gevolgen daarvan.

Graag zelfs! Heb er echt een hekel aan dat mensen op geen enkele manier meer rekening lijken te houden met het feit dat er ook andere mensen wonen.

En ja, mijn opmerking lijkt misschien wat overdreven. Maar als je dag in, dag uit met een stuiterende bal naast je leeft, wat er voor zorgt dat je geen enkel moment rustig in je tuin kunt zitten of zelfs in je huis die domme bal hoort stuiteren, dan gaat je dat flink irriteren kan ik je vertellen. 

Bij ons in de gemeente hoef je niet overal vergunning voor aan te vragen, vaak is melden genoeg.  Een buurman 4 huizen verderop heeft gemeld dat hij een "hobbyruimte" gaat bouwen in zijn tuin.  3 meter hoog, de erfafscheiding mag maar 1.80 zijn maar bouwsels mogen hoger.  
De naaste buurman heeft geprobeerd bezwaar te maken, want we weten allemaal wat er in die hobbyruimte gaat gebeuren en de naaste buren krijgen flink minder zonlicht in de tuin.
Dat geklus aan brommers gebeurt nu buiten met alle herrie en uitlaatgas overlast voor ons straks in de hobbyruimte gaan er vast ramen open om gassen en dus ook herrie naar buiten te laten gaan. 
Pas als er echt overlast is gaat de gemeente/ handhaving ingrijpen. 
Het, zonder overleg,  slopen van de gezamenlijke erfafscheiding is nog geen overlast.  De buren die er die direct mee te maken hebben zijn al op leeftijd en staan helemaal stijf van de stress.  De tuinen zijn maar 45 vierkante meter groot en die hobbyruimte mag 23 vierkante meter in beslag nemen. Ergens anders van het zonnetje genieten wordt moeilijk voor die buren.  Wij vrezen alleen de herrie en de stank. 

Wij hebben in de straat weinig last van vuurkorven, bbq’s of laat staan buitenkeuken.
Ik vind het juist zomers en gezellig aandoen als ik weer een zweem van “rookgeur” ruik.

Wat ik erger vind is de geur van sigarettenrook, die ik dan helemaal in mijn slaapkamer moet ruiken! 
Of de horror: krijsende kinderen op een trampoline, op een of andere manier kan dat niet zonder erbij te gillen 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

11-03-2022 om 15:14

Zilver_gray schreef op 11-03-2022 om 14:59:

Wij hebben in de straat weinig last van vuurkorven, bbq’s of laat staan buitenkeuken.
Ik vind het juist zomers en gezellig aandoen als ik weer een zweem van “rookgeur” ruik.

Wat ik erger vind is de geur van sigarettenrook, die ik dan helemaal in mijn slaapkamer moet ruiken!
Of de horror: krijsende kinderen op een trampoline, op een of andere manier kan dat niet zonder erbij te gillen

Dat zou mijn ultieme nachtmerrie zijn: een buurvrouw die gastouder wordt voor een stuk of wat kleine kinderen. De hele dag gegil naast je   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.