Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Bulk vlees in kerstpakket

Zorroo schreef op 20-12-2025 om 21:50:

[..]

Nee, intoleranties en allergieën vind ik toch echt van een andere orde. De vleesindustrie schaadt onze planeet op grote schaal en op vele manieren en veroorzaakt heel veel dierenleed. Dat is inmiddels voor iedereen voldoende bekend en door deskundigen keer op keer aangetoond. Om dan in het kader van de kerstgedachte toch ongevraagd iedereen zo'n product op te dringen, vind ik getuigen van onverschilligheid en weinig respect.

Mensen iets geven dat ze niet eens kunnen consumeren, al zouden ze het willen, vind je wel duurzaam en passend bij de kerstgedachte? 

Ik vind het van een heel andere orde. Niemand stopt expres iets in een kerstpakket waar iemand overgevoelig voor is. En op dit gebied is niet alles te voorkomen. Al kun je er natuurlijk wel naar streven. Van vlees weet iedereen heel goed wat er speelt. Het toch op deze manier uitdelen is onnodig en zou voor mij als niet-vleeseter voelen als een dikke middelvinger. Dus kwetsend. 

Zorroo schreef op 20-12-2025 om 22:32:

Ik vind het van een heel andere orde. Niemand stopt expres iets in een kerstpakket waar iemand overgevoelig voor is. En op dit gebied is niet alles te voorkomen. Al kun je er natuurlijk wel naar streven. Van vlees weet iedereen heel goed wat er speelt. Het toch op deze manier uitdelen is onnodig en zou voor mij als niet-vleeseter voelen als een dikke middelvinger. Dus kwetsend.

Dat alcohol heel veel kapot maakt, weet ook iedereen. Raar dat alleen je eigen prioriteit ertoe doet. Ik vind iets dat ik helemaal niet kan eten dan weer stom om te krijgen. Gebeurt heel vaak, trouwens.  Veel vaker dan 1 kerstpakket per jaar. 

Zorroo schreef op 20-12-2025 om 22:32:

Ik eet ook geen vlees, hoef dit niet in mijn kerstpakket, maar maak er gewoon een ander blij mee. 5% van de NL is vegetariër, het zou fijn zijn als iedereen wat minder vlees zou eten....Maar je kan niet verlangen dat 95% zich aan jou aanpast!

Agen schreef op 20-12-2025 om 22:36:

[..]

Dat alcohol heel veel kapot maakt, weet ook iedereen. Raar dat alleen je eigen prioriteit ertoe doet. Ik vind iets dat ik helemaal niet kan eten dan weer stom om te krijgen. Gebeurt heel vaak, trouwens. Veel vaker dan 1 kerstpakket per jaar.

Alleen mijn eigen prioriteit? Nee, het gaat bij de vleesindustrie duidelijk om iets veel groters. Je kan wel zeggen dat het gaat om het welzijn van de hele wereld. Zo'n enorme impact heeft die sector. Alcohol wordt ook een steeds meer omstreden product, zeker. Ik kan me voorstellen dat dat tegenwoordig ook eerder uit een pakket wordt gehouden. Iets krijgen waarvoor je overgevoelig bent, is vervelend, logisch. Als de verantwoordelijken weten dat een persoon een bepaald product niet kan eten, zou het netjes zijn dat men het pakket van een vervangend product voorziet. Maar ik vind dat wel meer microniveau.  

Yumi schreef op 20-12-2025 om 23:15:

[..]

Ik eet ook geen vlees, hoef dit niet in mijn kerstpakket, maar maak er gewoon een ander blij mee. 5% van de NL is vegetariër, het zou fijn zijn als iedereen wat minder vlees zou eten....Maar je kan niet verlangen dat 95% zich aan jou aanpast!

In een kerstpakket zou ik het wel zo netjes vinden. En vlees is daar ook helemaal niet nodig.  Er zijn genoeg alternatieven. Ontelbare.

Yumi schreef op 20-12-2025 om 23:15:

[..]

Een blikje vleesragout dat ik zo de buren blij kan maken, nog daaraan toe, maar een homp vlees...  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.