Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Boom uitkiezen, wie denkt mee?

Wij hebben een olijfwilg tegen de inkijk deze is groen blijvend. Buren hebben voor dit doel een glansmispel op stam die verliest ook zijn blad niet.

afrodite05 schreef op 28-05-2026 om 20:46:

[..]

De bomen/planten die je noemt, willen volgens Google een plekje in de volle zon tot halfschaduw, maar pal op het noorden staat hij toch volledig in de schaduw? Dan zijn deze opties misschien niet zo geschikt. Of bestaat de standplaats "schaduw" eigenlijk niet? In de vroege ochtend krijgt die plek wat zonlicht en laat op de middag, tenminste in het voorjaar/zomer.

Afhankelijk van de hoogte van je huis en de diepte van je tuin, kun je de boom wat verder achterin de tuin plaatsen. Dan krijgt die wat meer zonuren. Hooguit bloeien ze wat minder rijk maar daar heb je ze niet voor vermoed ik. Een naaldboom zou ik niet snel kiezen. Die verliezen ook naalden en dat is lastiger weg te vegen dan gewoon blad. Hoe groter het blad, hoe makkelijker weg te vegen/harken. 

afrodite05

afrodite05

29-05-2026 om 06:57 Topicstarter

ToetieToover schreef op 28-05-2026 om 23:37:

[..]

Afhankelijk van de hoogte van je huis en de diepte van je tuin, kun je de boom wat verder achterin de tuin plaatsen. Dan krijgt die wat meer zonuren. Hooguit bloeien ze wat minder rijk maar daar heb je ze niet voor vermoed ik. Een naaldboom zou ik niet snel kiezen. Die verliezen ook naalden en dat is lastiger weg te vegen dan gewoon blad. Hoe groter het blad, hoe makkelijker weg te vegen/harken.

Het stuk tuin waar het om gaat, is 4m tussen het huis en de schutting. Aan de andere kant is een veel dieper stuk tuin, maar daar zitten die slaapkamerramen dus niet. Het huis telt 2 verdiepingen, maar de zolder heeft een dusdanig hoog puntdak dat je prima kan spreken van 3 verdiepingen (we gaan een vliering in de zolder maken en daar kan je ook nog met gemak rechtop staan). Het is dus een klein en donker stukje daar.

Thnx voor de tips! Dat van die naalden en het harken heb ik geen rekening mee gehouden, goed om in het achterhoofd te houden.

Als dit stuk tuin grenst aan de tuin van de buren zou ik eerst met hun overleggen. Als zij ook inkijk hebben kunnen jullie wellicht gezamenlijk iets op de erfgrens planten.

Een klein, donker stukje tuin en dan wil je daar een boom neerzetten. Dan wordt het nog kleiner en donkerder. En een boom heeft ook ruimte nodig. Je wel dus een boom die een meter of 5 hoog wordt en niet verder dan 2 meter van de stam af groeit (Want daar staat je huis). En die dat vanzelf doet, zonder snoeien. Een rijtje met coniferen is het enige wat ik kan bedenken, maar die moet je denk ik ook snoeien. En het wordt heel donker in die kamers, dat lijkt me ook niet fijn. 
Een boom op 2 meter van je huis is niet ideaal, ook niet met wortels die straks gaan groeien. 

Kun je niet iets heel anders tegen die inkijk? Inkijkwerende folie, luxaflex of iets dergelijks?

Dus de boom komt ook 2 meter van de woning. Verre van ideaal, ga eens in gesprek met iemand met verstand van bomen.

Wellicht dat een zuilbeuk passend is, maar ook hiervoor geldt informeer bij een goed bomen bedrijf.

Ik zou toch coniferen overwegen, kunnen ook hoog worden. En dan jaarlijks laten snoeien door een hovenier.

Maar ga eerst lekker in de woning wonen en kijk van de winter of je nog steeds behoefte hebt aan iets van een boom.

Ik zou vitrage voor de ramen hangen.

Het is inderdaad wel erg klein. Je boom zal het hele stuk tuin in beslag gaan nemen. Je kunt de boom wel ‘opsnoeien’, dus alle laag geplaatste takken consequent weghalen tot ongeveer 2.20 m dan kun je er onderdoor blijven lopen. Maar veel zal er niet onder groeien. En op een stukje grond van 4 x 4 m (?) staat die dan toch in het midden. Kortom, ik zou het ook niet zo snel doen voor de doelstelling die je ermee hebt. Je kunt Appeltern bezoeken voor ideeën wat kleinblijvende bomen betreft. https://appeltern.nl/nl/park_bezoeken/de_tuinen/

Tuinfluiter schreef op 29-05-2026 om 07:43:

Als dit stuk tuin grenst aan de tuin van de buren zou ik eerst met hun overleggen. Als zij ook inkijk hebben kunnen jullie wellicht gezamenlijk iets op de erfgrens planten.

Ik vind dit echt een goed idee. Mooie leibomen (beuken misschien?, niet zoveel verstand van maar die houden hun bruine blad gast tot er nieuw blad komt

Maar leibomen zijn meestal maar 3, hooguit 3,5 meter hoog, dan zit je net aan de onderkant van het raam. Je moet ze minimaal 1 keer per jaar snoeien, en beuken houden niet zo van kleigrond.

afrodite05

afrodite05

29-05-2026 om 11:46 Topicstarter

Tja, met de buren overleggen over een erfafscheiding was een fijne oplossing geweest, maar we zijn vanuit het nieuwbouwproject en de gemeente verplicht een hekwerk met klimop te plaatsen. Maar dat komt dus niet zo hoog dat het inkijk in die slaapkamers voorkomt.

We wachten sowieso nog wel een winter af, maar het is wel handig om alvast een plan te hebben dat bij de rest van de tuin past. De tuin is sowieso een meerjarenplan, we regelen nu alleen de basis en doen de rest wanneer er tijd en financiële ruimte is. 

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Google eens op zuilboom, hier vallen verschillende soorten onder met verschillende hoogtes. Deze worden wel hoog maar niet heel breed, waardoor het stukje tuin niet helemaal in beslag genomen wordt door de boom. Ik vind dat persoonlijk mooier dan een conifeer, die dingen vind ik echt lelijk. 

Een steeneik is groenblijvend. Wij hebben 10 bomen in onze tuin, maar de amberboom is echt onze favoriet. Die blijft klein, hoef je niet te snoeien en kleurt prachtig rood in de herfst. We hebben wel de top eruit geknipt na 3 jaar op advies van de hovenier. Verkijk je niet op het snoeiwerk aan oudere leibomen vanaf een jaar of 7. Die hebben we ook staan, maar nóóit weer! 

Wij wonen 10 jaar in een nieuwbouwwijk op kleigrond. Vanuit de bouw lag er wel veel puin en zand in de tuinen, zeker dicht bij de (bouw)wegen. Je kunt precies zien wie zijn bomen in grondverbetering heeft geplant en wie niet. In onze straat staan in één voortuin 3 steeneiken: 1 is redelijk gegroeid, 1 is een beetje gegroeid en 1 is niet gegroeid. Dat staat echt heel sneu. Zeker als je de steeneik die een paar deuren verder staat ziet die wél in goede grond is gezet (dan is jaarlijks flink snoeionderhoud nodig).  

Bedenk even in hoeverre inkijk in de winter vervelend is - voor zover overburen al staan te loeren. In de praktijk hebben wij zelf als het donker is de gordijnen dicht en valt er dus niks te zien. En ik bedenk me dat in de zomer de screens omlaag zijn. Wij hebben zicht op meerdere ramen en ik heb nog nooit iemand gezien of zien kijken. Een optie is ook nog van die (lelijke) zigzaggordijnen die je vanaf de bovenkant kunt laten zakken en van onderen dicht zijn. 

Een boom die inkijk tegengaat zorgt natuurlijk ook voor donkere kinderkamers. Dat zou ik in dit geval een groot nadeel vinden. Mijn keuze zou gaan naar raambekleding.

hier in de nieuwbouwwijk hebben veel mensen allerhande leibomen geplant, ook tegen de erfgrenzen aan want je kan natuurlijk regelen dat het niet overhangt. 
Overdag heb je geen inkijk, mensen kunnen door het glas niet naar binnen kijken. 's avonds gaan hier ouderwets de gordijnen dicht. Inkijk op de eerste verdieping bij een nieuwbouwhuis met een boom voorkomen lijkt me alleen mogelijk met een snelgroeiend iets. (De plafonds zijn hoog!) De jonge berk hier voor t huis zie ik de komende decennia geen inkijk voorkomen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.