Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Blauwe kleding krijgt oranje verkleuring

Mijn zoon heeft een donkerblauw T-shirt en een blauwe jas waar oranjeachtige verkleuringen in zijn gekomen. Bij de jas zitten de verkleuringen alleen in de mouw, in de plooien die ontstaan als je de jas draagt. Bij het t-shirt vooral op de buik. Het ziet er een beetje uit als slijtage-achtige plekken, maar de kleding slijt niet echt, het is geen werkkleding en wordt normaal gedragen. Volgens mij is de kleding in van (een mengel met) katoen. Maar dat heb ik (nog) niet nagekeken.

Ik was ze met weinig wasmiddel op een kort programma en ze gaan niet in de droger. De verkleuring is alleen bij déze drie kledingstukken, niet bij andere blauwe kleding. Spijkerbroeken, donderblauwe katoenen broek, andere blauwe trui en T-shirts, daar gebeurt het niet bij. Alleen bij déze twee kledingstukken. 

Heeft iemand enige idee waar dat door komt?


Hangt deze kleding veel in het daglicht/in de zon? Ik heb een stang met jassen aan hangertjes vlak bij de voordeur (met ruit) hangen en heb bij blauwe jassen ook last van een paarsige verkleuring op de mouw. Het gedeelte wat in het licht hangt.

iets met chloor gedaan misschien? Hijzelf, of dat er een doekje met chloor erbij in de wasmachine zat? Als ik met mijn zwarte broek en shirt de toiletten schoonmaak en de chloor niet voorzichtig genoeg hanteer, levert dat van die oranje vlekjes op. 

Meander

Meander

15-11-2021 om 10:58 Topicstarter

Nee, geen chloor of zo en ook geen zonlicht. Het lijkt meer of de kleur er een beetje afgesleten is. 

Sommige crèmes of zalfjes doen dit, gebruikt hij die misschien? Al is het maar een paar dagen toen hij net die kledingstukken aan had?

Heb dit ook bij een blauw jack. Geen idee hoe het komt.

TriflingButterfly90

TriflingButterfly90

15-11-2021 om 12:08

ik herken het ook van blauwe kleding en soms ook andere donkere kleuren. Ook geen idee waardoor. Zijn zeer duidelijk geen chloorplekken die zien er echt anders uit

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-11-2021 om 12:51

Ik denk ook dag/zonlicht. Eerst wordt het wat valer en daarna kan het een oranje/paarse vleug krijgen. 

Mijn vriend heeft dit ook bij een mooi donkerblauw vest..... Dat is niet iets waarmee hij in de zon zit. Het wordt ook niet vaak gewassen.   Aan de binnenkant is het wel nog mooi van kleur.

Meander

Meander

15-11-2021 om 13:30 Topicstarter

Zonlicht is het ook niet. Dan zou het hele kledingstuk verkleuren Vooral bij de (vestachtige) jas zijn het alleen de plooien van de mouwen. Nou ja, misschien komt er hier nog een stoffen-expert langs

Staat er niets over in het etiket? Bij sommige kledingstukken staat aangegeven dat de kleur mettertijd slijt of zelfs kan afgeven.
Sowieso slijt verf relatief snel van katoen, zéker donkere kleuren. Hierom vermijd ik donkerblauw en zwart katoen, want dat wordt altijd vaal.

Ik heb exact hetzelfde bij een antracietkleurige joggingbroek en een aantal zwarte shirts. Desbetreffende broek verkleurde al na 2x dragen, nieuw en (nog) niet gewassen en alleen op voorkant bovenbenen, heel raar. Geen idee waar het aan kan liggen eerlijk gezegd 🤷‍♀️

Had gehoopt hier de oorzaak te lezen 😉

Mijn man heeft het ook bij zijn groene jas. Geen idee waar het door komt.

Heb je het gewassen/behandeld met Vanish? Ik heb nu al 2x iets donkergroens kort laten inweken met Vanish (voor kleur), waarna het met oranje/roze vlekken uit de was kwam.

Velca schreef op 15-11-2021 om 14:38:

Heb je het gewassen/behandeld met Vanish? Ik heb nu al 2x iets donkergroens kort laten inweken met Vanish (voor kleur), waarna het met oranje/roze vlekken uit de was kwam.

Bij mij was het zelfs nieuw en nog niet gewassen, enkel na 2x dragen! Denk dat het dus niets met wassen oid te maken heeft.

Kleding kan ook verkleuren door wrijving dit zie je vooral in plooien en tussen armen en lichaam of tussen je benen. Ook zonlicht geeft verkleuring.
Blauw is natuurlijk een primaire kleur maar ik denk dat in de verf van deze kledingstukken ook rode componenten zitten.
Heb het zelf nog nooit gehad dat iets blauws oranje vlekken kreeg paars heb ik wel eens meegemaakt en ik dacht toen dat het door zonlicht kwam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.