Huis, tuin en keuken
Lexus
23-05-2026 om 12:46
Blaffende buurhond, hoe zouden jullie dit aanvliegen?
Sinds kort nieuw achterburen. Ik woon op een bovenhuis in de binnenstad, zij een benedenwoning met een grote tuin in een binnenterrein. Veel huizen er omheen dus. Ze hebben een hond, een jonge boxer. Die binden ze vast aan een boom en gaan dan zelf naar binnen, of ze zitten er vijf meter van af te barbecuen. Hond blaft hard en ik heb het idee dat het binnenterrein werkt als een akoestische put waardoor het versterkt wordt. Ik heb er dus last van, ook van het feit dat dat beest urenlang met een touw aan een boom vastzit. Een kwartiertje spelen met een kind en dan geblaf vind ik helemaal prima, maar gisteren was het de hele avond. Soms vijf minuten stil dan weer een half uur lang blaffen. Nu met dat mooie weer extra storend want je wil ook rustig op je balkon zitten. Het is dus elke dag meerdere uren op verschillende momenten. Ter vergelijking: ze hadden gister ook een feestje met zo'n twintig opgeschoten jongens: dat is qua geluidsoverlast niks vergeleken met de hond. Ik zou dat goed kunnen hebben als dat elke avond was. Ik weet dat ik op gesprek moet gaan. Maar dat vind ik best eng. Hoe zouden jullie het aanpakken.
Lexus
23-05-2026 om 13:14
Nick90 schreef op 23-05-2026 om 13:07:
How about vragen waarom dat beest buiten vastgebonden word?
Jij bent hondenbezitter toch? Ik dus niet. Dus ik weet ook niet hoe gebruikelijk zoiets is. Het is dus niet vreemd dat ik dat zielig vind voor die hond? Maar zo beginnen zet natuurlijk al meteen een polariserende toon.
NightNurse
23-05-2026 om 13:27
Wij hebben vorig jaar iets vergelijkbaars gehad. Alleen bij ons bleef de hond ook 's nachts buiten en bleef dan ook blaffen. Ik heb eerst twee maal zelf gevraagd of ze in elk geval 's nachts de hond binnen konden houden. Dat gebeurde niet. Toen heb ik de wijkagent gemaild. Die is gaan praten, ook zonder succes. Daarna hebben een aantal andere buren (die ook al zelf waren gaan vragen om de overlast te beperken) steeds om de beurt de politie gebeld als de hond of in de nacht of overdag/'s avonds meer dan een kwartier zat te blaffen. De politie is een aantal maal langs geweest op verschillende tijden en na een maand of drie was de hond verdwenen...
Nick90
23-05-2026 om 13:40
Lexus schreef op 23-05-2026 om 13:14:
[..]
Jij bent hondenbezitter toch? Ik dus niet. Dus ik weet ook niet hoe gebruikelijk zoiets is. Het is dus niet vreemd dat ik dat zielig vind voor die hond? Maar zo beginnen zet natuurlijk al meteen een polariserende toon.
Nee dit is ook sneu voor de hond, dier kan zich niet vrij bewegen en blaft om aandacht en dan is ie nu nog jong. Dus dan is buiten vastbinden en dan zelf binnen gaan zitten een soort dierenmishandeling
Moxxie
23-05-2026 om 14:35
Als ik wist dat je heel groot en sterk was, zou ik je adviseren om die mensen zelf eens met een touw om hun nek urenlang aan een boom vast te binden. Dan kunnen ze daarna zelf beoordelen of dat oké is.
ToetieToover
23-05-2026 om 14:44
NightNurse schreef op 23-05-2026 om 13:27:
Wij hebben vorig jaar iets vergelijkbaars gehad. Alleen bij ons bleef de hond ook 's nachts buiten en bleef dan ook blaffen. Ik heb eerst twee maal zelf gevraagd of ze in elk geval 's nachts de hond binnen konden houden. Dat gebeurde niet. Toen heb ik de wijkagent gemaild. Die is gaan praten, ook zonder succes. Daarna hebben een aantal andere buren (die ook al zelf waren gaan vragen om de overlast te beperken) steeds om de beurt de politie gebeld als de hond of in de nacht of overdag/'s avonds meer dan een kwartier zat te blaffen. De politie is een aantal maal langs geweest op verschillende tijden en na een maand of drie was de hond verdwenen...
Precies dit heeft mijn moeder ook gedaan. Alleen verdween niet de hond, maar het hele gezin
zelf heb ik ook weleens buren aangesproken. Dat zijn redelijke mensen en een decibelmeter overtuigde ze al meteen. Mijn andere optie was een anti-blaf apparaat bij de schutting plaatsen. Dat geeft een hoge toon telkens als de hond blaft. Beetje sneu voor de hond om die te laten schrikken, maar ja, als de baas geen actie onderneemt. Doe ik dat.
Herfstappeltaart
23-05-2026 om 16:31
Ik vind dit voornamelijk heel erg zielig voor de hond. Dierenbescherming inschakelen ook geen optie? Sommige mensen zijn echt geen dieren waard 
Peaches
23-05-2026 om 17:08
Dit is vervelend voor de buren, zielig voor de hond en ook slecht voor de hond. Zo'n beestje groeit toch nooit op tot een gezonde evenwichtige hond, als ie dagelijks urenlang alleen aan een boom wordt gebonden.
Wat ik zou doen: als ik goed contact had met de buren, aanbellen en vertellen dat je je zorgen maakt en er last van hebt. Vragen of ze hiermee willen stoppen. Willen ze dat niet, of is een normaal gesprek niet mogelijk, dan maar instanties inschakelen. Politie en/of dierenbescherming.
rionyriony
23-05-2026 om 17:25
Met z'n allen sta je sterker. En dan kan je ook niet zo erg verliezen.
kerst
23-05-2026 om 21:05
Kun je op een neutrale manier bij de buren polsen of zij er ook last van hebben?
En daarna inderdaad bij de overlastgever aangeven dat jullie overlast ervaren.
Anders dierenbescherming, want dit is niet gezond voor de hond!