Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Bakplaat schoonmaken

Ik ben opzoek naar tips om de bakplaat van de oven goed schoon te krijgen. Er zitten allemaal vettige vlekken op. Dat zorgt ervoor dat de oven enorm gaat roken. Ik krijg ze er alleen een beetje af met een soort verfkrabber die bijgeleverd was. Maar dat is ontzettend veel en lastig werk. Dus ik zoek een makkelijke oplossing. 

Hoe krijg jij je bakplaat schoon? 


Is de plaat van geemailleerd materiaal?
Stap 1: Grote plastic zak zoeken waar de plaat in past. 
Stap 2: Plaat insmeren met groene zeep
Stap 3: plaat in de zak schuiven
Stap 4: bakje ammonia op de plaat zetten en zak dicht binden.
Stap 5: 24 uur laten staan buiten of in de schuur. 

Dan is er een wonder gebeurd,  je kunt dat vet er eenvoudig afhalen met een afwasborstel. Sommige hardnekkige plekjes even met een schuurspons en klaar ben je. 

Roestvrij staal kan ook op die manier. Met aluminium even uitkijken dat wordt dof.

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

24-07-2021 om 09:58

soort gel heb ik gebruikt.  Uurtje laten intrekken en dan boenen, boenen, boenen. 

Daarna altijd een laagje aluminiumfolie erop, om 'te voorkomen dat ik weer zo moet boenen. 

Ik maak een papje van baking soda met water (zodat het een vrij dik papje wordt wat nog wel uit te smeren is). Daar smeer ik de bakplaat mee in. Ik laat het dan een uur intrekken en boen het er af met een sterke schuurspons. Succes gegarandeerd!

Het enige nadeel van mijn methode is dat je lang niet kunt bakken. 😉
Maar daar staat tegenover dat de inspanning en kosten minimaal zijn. 
De pannendragers en pitten van mijn gasfornuis doe ik ook op die manier,  net als onderdelen van de gasbarbecue en frituurpan. 

Herecomesthesun schreef op 24-07-2021 om 09:59:

Ik maak een papje van baking soda met water (zodat het een vrij dik papje wordt wat nog wel uit te smeren is). Daar smeer ik de bakplaat mee in. Ik laat het dan een uur intrekken en boen het er af met een sterke schuurspons. Succes gegarandeerd!

Dit, mijn bakplaat is er als nieuw door geworden. 

Laat de bakplaat weken met heet water erop.
Vervolgens dubro ultraontvetter erop spuiten en even minuutje of 3 laten intrekken en dan met een ijzerspons die specifieke plekjes schoon schrobben.

Ps. Die dubro ultraontvetter werkt enorm goed en vaak hoef je dan ook niet zo hard mee te schrobben maar ligt natuurlijk aan hoelang die plekjes al op de bakplaat zitten. 

Nachtje laten weken in schoonmaakazijn en backing soda. 

dasty 😁

Granny71 schreef op 24-07-2021 om 10:54:

Nachtje laten weken in schoonmaakazijn en backing soda.

Dat zijn juist 2 producten die je niet mag mengen!

En als je plaat weer schoon is hem schoonhouden door er bakpapier op te leggen.

Milala schreef op 24-07-2021 om 11:00:

[..]

Dat zijn juist 2 producten die je niet mag mengen!

Zie niet in wat het probleem is zolang je ze maar niet in een gesloten container doet.

In mijn wasbak bruisde het letterlijk het aangekoekte vet los.

Zoals je al vaak op onze site hebt gelezen zijn baking soda én azijn wondermiddeltjes. Je kunt ze werkelijk voor van alles gebruiken. Maar… gebruik ze nooit in combinatie met elkaar! Dus ga vooral niet zelf aan de slag met zelfgemaakte schoonmaakmiddelen waar azijn en baking soda in zou moeten. “Baking soda is basisch en azijn is zuur”, legt Bock uit. “Wanneer je ze mengt krijg je voornamelijk water en natriumacetaat. Maar eigenlijk voornamelijk water.” Maar azijn kan er ook voor zorgen dat de soda gaat schuimen. Wanneer je het mengsel in een gesloten container bewaart kan het mengsel zelfs exploderen.


Bakblik schreef op 24-07-2021 om 09:57:

Is de plaat van geemailleerd materiaal?
Stap 1: Grote plastic zak zoeken waar de plaat in past.
Stap 2: Plaat insmeren met groene zeep
Stap 3: plaat in de zak schuiven
Stap 4: bakje ammonia op de plaat zetten en zak dicht binden.
Stap 5: 24 uur laten staan buiten of in de schuur.

Dan is er een wonder gebeurd, je kunt dat vet er eenvoudig afhalen met een afwasborstel. Sommige hardnekkige plekjes even met een schuurspons en klaar ben je.

Roestvrij staal kan ook op die manier. Met aluminium even uitkijken dat wordt dof.

Maar vergeet niet die zak heel voorzichtig te openen, doe dat vooral buiten, want er komt een verschrikkelijke walm van af

Granny71 schreef op 24-07-2021 om 11:05:

[..]

Zie niet in wat het probleem is zolang je ze maar niet in een gesloten container doet.

In mijn wasbak bruisde het letterlijk het aangekoekte vet los.

Zoals je al vaak op onze site hebt gelezen zijn baking soda én azijn wondermiddeltjes. Je kunt ze werkelijk voor van alles gebruiken. Maar… gebruik ze nooit in combinatie met elkaar! Dus ga vooral niet zelf aan de slag met zelfgemaakte schoonmaakmiddelen waar azijn en baking soda in zou moeten. “Baking soda is basisch en azijn is zuur”, legt Bock uit. “Wanneer je ze mengt krijg je voornamelijk water en natriumacetaat. Maar eigenlijk voornamelijk water.” Maar azijn kan er ook voor zorgen dat de soda gaat schuimen. Wanneer je het mengsel in een gesloten container bewaart kan het mengsel zelfs exploderen.


Oh? Ik las deze combi juist als HET middel om je oven/bakplaat weer schoon te krijgen. 

nlies schreef op 24-07-2021 om 11:17:

[..]

Maar vergeet niet die zak heel voorzichtig te openen, doe dat vooral buiten, want er komt een verschrikkelijke walm van af

Dat klopt inderdaad,  bedankt voor de aanvullende waarschuwing. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

24-07-2021 om 11:22

Ik spuit er Dasty op en laat het een uurtje intrekken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.