Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Back to basic, of zo?

Ik kan nog wel wat aanpassen aan mijn tijden waarop ik wasmachine en vaatwasser aan zet en zal dat ook zeker doen als het duurder wordt tijdens de piekuren. Afgelopen week was  ik avond wel heel slecht bezig. Ik had de wasmachine aangezet en was tegelijkertijd eten aan het maken, waarbij de stoomoven, de airfryer en oven tegelijk aanstonden. Dat ga ik dan niet meer doen. We koken op gas, en dat had ik ook voor 2 van de 3 etenswaren kunnen gebruiken en de wasmachine kan ik ook overdag aanzetten, want ik ga maar twee dagen naar kantoor en op die dagen is mijn man meestal thuis.

Wij hebben sinds een paar jaar een dynamisch energiecontract en dus gewend om te kijken wanneer m.n. stroom het goedkoopst is. Ik vind dat geen enkel probleem, zelfs een sport. We hebben zonnepanelen en krijgen een terugleververgoeding. Onze elektrische auto wordt ‘‘s nachts opgeladen, als de stroom heel goedkoop is. We koken nog op gas, totdat het fornuis het gaat begeven (is inmiddels 25 jaar oud). Verder hebben we een hybride warmtepomp en wasmachine, droger en vaatwasser met timers. Door hier goed mee om te gaan, betalen we een relatief laag maandbedrag en krijgen we jaarlijks geld terug.

Bakblik schreef op 14-02-2026 om 22:26:

[..]

Dan trek je er uit wat je nodig hebt en laat de rest staan tot je er wel tijd voor hebt.

Ik heb 12 boterhambordjes en met dan voldoende mokken dus als er geen tijd was in de ochtendspits dan bleef hij lekker staan. Nu ik ook vaak overdag draai ruim ik uit tijdens het koken, gaat prima.

Dat gebeurt ook wel eens hoor, maar ik vind het gewoon niet fijn. Het uitruimen van de vaat hoort bij mij ook bij het afronden van de dag, net als bij kinderen een verhaaltje voor het slapen gaan 🤔 Vaatwasser is het enige apparaat dat bij ons in de energiespits draait, dus ik vind dit wel geoorloofd.

Over energiebesparing besproken ben ik wel benieuwd hoe de fanatieke bezuinigers omgaan met AI. Eén vraag aan Chat blijkt echt heel veel stroom en data te kosten. In mijn omgeving gebruiken juist de fanatieke bezuinigers dit te pas en te onpas inclusief uitgebreide bedankjes om die lieve chat te bedanken.

Miekje6 schreef op 15-02-2026 om 10:25:

Over energiebesparing besproken ben ik wel benieuwd hoe de fanatieke bezuinigers omgaan met AI. Eén vraag aan Chat blijkt echt heel veel stroom en data te kosten. In mijn omgeving gebruiken juist de fanatieke bezuinigers dit te pas en te onpas inclusief uitgebreide bedankjes om die lieve chat te bedanken.

Gebruik maken van ai voel je niet in je eigen portemonnee. Ik denk toch dat de meeste mensen energie besparen om de kosten lager te houden. Niet zozeer uit milieu overwegingen.

Miekje6 schreef op 15-02-2026 om 10:25:

Ik gebruik het prive niet, voor mijn werk zet ik het bij elk ai project weer op de agenda.

Als je vind dat het teveel kost dan hoeft de droger en de vaatwasser toch niet? Het is geen eerste levensbehoefte ofzo. 
Wij wonen met ons vieren zonder vaatwasser en droger, gaat prima en net zo voordelig.

madee schreef op 15-02-2026 om 10:11:

[..]

Dat gebeurt ook wel eens hoor, maar ik vind het gewoon niet fijn. Het uitruimen van de vaat hoort bij mij ook bij het afronden van de dag, net als bij kinderen een verhaaltje voor het slapen gaan 🤔 Vaatwasser is het enige apparaat dat bij ons in de energiespits draait, dus ik vind dit wel geoorloofd.

Ik was ook opgevoed met dat dwangmatige idee dat de dag pas klaar was als de vaatwasser leeg was. Had je al een beetje af zitten schakelen lekker loom onder een dekentje op de bank. Moest ik weer helemaal actief worden en dan lag ik in bed en kon ik niet slapen. Ik doe het principieel niet meer in de avond,  tenzij het direct na het avondeten kan. Als ik met mijn kopje avondthee op de bank heb gezeten ruim ik geen vaatwasser meer uit.

Bakblik schreef op 15-02-2026 om 11:53:

[..]

Ik was ook opgevoed met dat dwangmatige idee dat de dag pas klaar was als de vaatwasser leeg was. Had je al een beetje af zitten schakelen lekker loom onder een dekentje op de bank. Moest ik weer helemaal actief worden en dan lag ik in bed en kon ik niet slapen. Ik doe het principieel niet meer in de avond, tenzij het direct na het archiveren kan. Als ik met mijn kopje avondthee op de bank heb gezeten ruim ik geen vaatwasser meer uit.

Wat heb jij allemaal te archiveren in de avond? 

Verder eens met je post. Bij ons thuis ging ook de vaatwasser leeg voordat er geslapen werd. Dus toen wij er een kregen deed ik dat ook, slechts een tijdje, toen schoot dat al snel door naar de ochtend. En het na het avondeten draaien liet ik ook al snel los. 

Evaluna schreef op 15-02-2026 om 11:51:

Als je vind dat het teveel kost dan hoeft de droger en de vaatwasser toch niet? Het is geen eerste levensbehoefte ofzo.
Wij wonen met ons vieren zonder vaatwasser en droger, gaat prima en net zo voordelig.

Wij waren met vijf, nooit droger gehad. Vaatwasser wel, maar pas de laatste vijftien jaar. 

Maar het is toch niet meteen alles of niets? Je kan toch apparaten wel willen hebben én het verbruik daarvan zo laag mogelijk willen houden. Het meeste wat mensen in huis hebben is geen eerste levensbehoefte. 

Ik woon ook zonder vaatwasser of droger, maar zeker van de vaatwasser kan ik me zo goed voorstellen dat andere mensen die wel hebben. Al helemaal met een gezin groter dan mijn eerpersoonshuishouden. En dan kun je prima het 'hebben van' en het 'besparen op' combineren in mijn ogen

Rekenenisleuktaalook schreef op 15-02-2026 om 11:56:

[..]

Wat heb jij allemaal te archiveren in de avond?

Verder eens met je post. Bij ons thuis ging ook de vaatwasser leeg voordat er geslapen werd. Dus toen wij er een kregen deed ik dat ook, slechts een tijdje, toen schoot dat al snel door naar de ochtend. En het na het avondeten draaien liet ik ook al snel los.

Avondeten had daar moeten staan. Ik swipetyp en dat gaat soms gruwelijk fout.

Daar lees ik dan overheen, omdat ik te goed weet wat ik heb geschreven. 

MMcGonagall

MMcGonagall

15-02-2026 om 12:48 Topicstarter

Ik kreeg mijn eerste vaatwasser in 1994. Daarna heb ik nooit meer zonder willen doen. Toen ik hier kwam wonen zat er geen vaatwasser in de keuken. Ik heb er een keukenkastje voor opgeofferd om die toch te kunnen neerzetten. 

Ja, zo ging dat ook in mijn jeugd. Wij als kinderen moesten afwassen. Nu hoor ik van een kennis dat haar kinderen ruzie maken over wie de vaatwasser moet inruimen 

Ik heb nu een wasmachine die minimaal 3 uur , meestal langer, over de was doet als de wasmachine vol is.. Beetje spijt van soms. 

We hebben al een tijd zonnepanelen. Vanaf het prille begin heb ik al geprobeerd om apparaten overdag te laten draaien en dat doe ik nu dus ook nog steeds. Gewoon vanwege het milieu. Ik let er ook op dat vaatwasser en wasmachine niet tegelijkertijd draaien. Geen droger hier.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.