Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Advies nodig bij breiwerk

Ik heb eens nagedacht ..Zeg Bakblik, jij bent toch ook nog een ervaren haakster? Zou die kreeftensteek nog soelaas bieden als afwerkrand om het krullen tegen te gaan?

kenfan schreef op 26-09-2025 om 19:33:

Ik heb eens nagedacht ..Zeg Bakblik, jij bent toch ook nog een ervaren haakster? Zou die kreeftensteek nog soelaas bieden als afwerkrand om het krullen tegen te gaan?

Jeetje Kenfan, wat een geheugen heb jij!  Ik heb het 1 keer gedaan bij een vest. Patroon klopte van geen kanten.  Ik was begonnen met maat M toen uitgehaald en in S opnieuw begonnen. Dat randje kreeftensteek gaf wel het idee dat het recht bleef maar het vest was veel te groot voor mijn smalle schouders het hing heel rommelig.  Uiteindelijk heb ik het verkocht voor de kosten van het materiaal. Iemand met maat 48 kon er probleemloos in.  Ik heb er te weinig herinnering aan of het een succesvolle manier van afwerken was. 

Opnieuw beginnen is geen garantie dat het dan wél maar wens gaat. Zeg ik uit ervaring

Je bedoelt dus dat beide voorpanden naar binnen vallen. Dat is altijd zo met deze steek, vooral als hij nogal vast is gebreid. Maar zelfs met dikkere pennen gebreid zal hij dat doen maar dan in mindere mate. Als je er boorden aan breit aan de voorkanten, dan zullen die telkens naar binnen vallen. Dat zit in die steek.

Je zal:
- veel losser moeten breien dus met dikkere pennen om het verschijnsel te verzachten maar in zekere mate zal het blijven. Je moet telkens dat boord recht leggen bij je kind
- opnieuw moeten beginnen maar met een nieuw schattig patroontje wat niet krult, bijvoorbeeld gerstekorrel of vierkantjes
https://www.qwant.com/?client=brz-moz&t=images&q=breien%20gerstekorrel
Maak wat leuke proeflapjes.

Als je kunt haken, zou ik er een sierrand(je) aan vast haken, dat zou het probleem kunnen verhelpen.

afrodite05

afrodite05

27-09-2025 om 19:24 Topicstarter

Zakdoek schreef op 27-09-2025 om 15:28:

Als je kunt haken, zou ik er een sierrand(je) aan vast haken, dat zou het probleem kunnen verhelpen.

Helaas, ik heb wel een haaknaald, maar die gebruik ik alleen om draadjes van een breiwerk mooi weg te werken. Haken kan ik niet. 

Ik heb nu een rand eraan gebreid met een boordsteek, dat lijkt wel netjes. Ik moet hem wel een beetje in model leggen, maar ik denk dat dat wel goed komt als ik hem was en netjes in model laat drogen. Eerst de mouwen breien, die aannaaien en achterpand aan de voorpanden naaien. Ik zal tzt kijken of ik een foto kan uploaden van het eindresultaat (als ik weet hoe dat moet).

afrodite05

afrodite05

09-10-2025 om 16:56 Topicstarter

Nou, het vestje is af! De rand is best oké geworden. De mouwen zijn wat langer dan ik voor ogen had, maar ach, dat is lekker warm en oprollen kan altijd nog. 
Het lukt me helaas niet om een foto te uploaden, dus jullie moeten me maar geloven als ik zeg dat het best een prima vestje is geworden

afrodite05 schreef op 09-10-2025 om 16:56:

Nou, het vestje is af! De rand is best oké geworden. De mouwen zijn wat langer dan ik voor ogen had, maar ach, dat is lekker warm en oprollen kan altijd nog.
Het lukt me helaas niet om een foto te uploaden, dus jullie moeten me maar geloven als ik zeg dat het best een prima vestje is geworden

Fijn te horen! 

Foto's uploaden hier lukte mij alleen als ik ze eerst op mijn pinterest zet en dan vanaf daar knip en plak. Sinds mijn pinterest is uitgelogd kom ik er niet meer op en kan ik dus niks meer hier plaatsen, al een jaar of 3.😜😂

afrodite05

afrodite05

09-10-2025 om 17:12 Topicstarter

Bakblik schreef op 09-10-2025 om 17:11:

[..]

Fijn te horen!

Foto's uploaden hier lukte mij alleen als ik ze eerst op mijn pinterest zet en dan vanaf daar knip en plak. Sinds mijn pinterest is uitgelogd kom ik er niet meer op en kan ik dus niks meer hier plaatsen, al een jaar of 3.😜😂

Aha, ja ik heb ooit pinterest gehad, maar geen idee hoe ik in dat account kom en of het überhaupt nog bestaat... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.