Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

zorgen om ouders

Bij mijn moeder is een ongeneeslijke vorm van kanker geconstateerd. Hiervoor heeft ze een zeer zware operatie moeten ondergaan. Het gevolg is dat haar hersenen dusdanig een tik hebben gekregen dat dit de latent aanwezige dementie heeft aangewakkerd. Ze moet nieuwe vaardigheden leren, door de kanker, maar door de dementie kan ze dit niet nauwelijks meer leren.  (oa medicatie slikken). Ze was altijd zeer zelfstandig en begrijpt niet goed wat haar overkomt. Dat maakt dat ze makkelijk overschat wordt. Hierdoor moet ik hard strijden om de juiste hulp te krijgen, vanuit de zorgverleners als vanuit haar. Daarbij is de dementie nog lang niet zo erg dat ze opgenomen moet worden in een verpleeghuis, maar heeft ze wel veel zorg/monitor nodig ivm haar veiligheid ivm het slikken van de medicatie. (geen medicatie zorgt voor afvallen en ze heeft al ondergewicht) Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met een vergelijkbare situatie en die tips hebben?

anomarie

anomarie

05-05-2026 om 16:32 Topicstarter

Niemand?

Ik weet niet hoe dichtbij je zelf woont? Maar kan de thuiszorg niet langskomen voor de medicatie? Of eventueel een vriendelijke buur? Ik zou dat best voor onze buren willen doen.

Begin bij  de huisarts. Die kan een wijkverpleegkundige inzetten om de zorgvraag in kaart te brengen.  Er is thuiszorg mogelijk voor wassen of aankleden, medicatie  toedienen en zelfs bij de maaltijden.  Ook kan als je moeder het nog lukt  , de medicatie in baxterzakjes worden gedaan. Mocht ze tijd enz niet meer begrijpen is  er een medicatie robot die  een alarm geeft en de zakjes op de juiste tijd uitgeeft. De vraag is dan wel uiteraard of ze ze daadwerkelijk  inneemt. Je kunt als je die tijd hebt, even naar haar bellen. Mam, er ligt nu een zakje klaar , neem deze pillen even in. 

Huisarts of apotheek  kan ook meedenken over  andere verdeling van de medicatie  zodat er minder inname momenten zijn.  En idd, misschien kan je met anderen ( broers / zussen/ familie of buren ) een schemaatje maken dat er om de beurt iemand naar haar toe gaat . Dan moet je uiteraard wel in de buurt wonen en niet aan de andere kant van het land. Via de wijkverpleegkundige kan je ook een casemanager dementie ( geriater en verder onderzoek  hoe ernstig het is ) aanvragen. Dit heb je eventueel ook nodig voor vergoedingen wlz  en uiteindelijk opname in een verpleeghuis.  Wacht hier niet te lang mee. Aanvraag voor plek kan pas als je indicatie hebt en vaak zijn er wachtlijsten. Wij hadden mazzel met een noodplaatsing in de buurt, maar het kan ook gebeuren dat het 100 km verderop  is.

Heel veel sterkte. Het is erg naar ouders die aftakelen en zorgt voor veel spanning en zorgen. Pas goed op jezelf.

Mijn moeder was jong dement zonder diagnose dus ondersteuning was heel lastig. Eerst samen naar de huisarts.

Kijk eens naar de domotica die Lientje ook beschrijft die via Thuiszorg kan maar ook zelf ingekocht kan worden. Wij hadden camera’s met microfoon hangen. Heel fijn.
Maar geef eens duidelijk aan welke praktische dingen het probleem zijn?

anomarie

anomarie

05-05-2026 om 18:45 Topicstarter

dank je wel voor het meedenken. We hebben gelukkig thuiszorg maar die wil mijn moeder steeds stoppen. Dat geeft dus conflict. Verder kan een baxter rol niet omdat het steeds dezelfde medicatie is en ze flexibel ingenomen moeten worden bij de maaltijd. Beeldbellen werd wisselend. Huisarts is betrokken. Buren letten goed op haar maar ze wijst iedereen af omdat ze geen hulp nodig denkt te hebben. Hoe meer hulp, hoe onrustiger ze wordt 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.