Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Zonnebril of meekleurende glazen

Sinds afgelopen najaar heb ik een bril. In eerste instantie gebruikte ik hem alleen tijdens het werk (achter een beeldscherm), maar inmiddels draag ik hem bijna de hele dag. Nu de zon steeds meer gaat schijnen wil ik ook graag een zonnebril op sterkte. Ik twijfel tussen een zonnebril of een bril met meekleurende glazen.

Wie heeft ervaring met meekleurende glazen? Worden ze snel weer gewoon als je binnen bent? En worden ze snel donker als je buiten bent? Werken ze even goed als een gewone zonnebril? Wat zijn de voor- of nadelen ten opzichte van een standaard zonnebril?

Mijn moeder had meekleurende glazen, maar het duurde altijd wel een tijdje voor ze weer ontkleurd waren uit de zon. Het kan zijn dat dat tegenwoordig beter is. Dit is denk ik een jaar of 10 geleden.
Doet me ook denken aan de fotoshoot die we een keer hadden. Dat was buiten en mijn moeder staat daar dus met een donkere bril op. De fotograaf heeft het wel iets lichter gefotoshopt, maar helemaal weg is het niet te krijgen.
Volgens mij gebruikt ze nu een overzet zonnebril. Maar die zijn wel een beetje lomp.

Voordeel is natuurlijk wel dat je niet van bril hoeft te wisselen.

Ik vond ze te lang donker blijven, en ook als de zon niet schijnt, verkleuren de glazen. Ik vond het niet fijn, maar iedere keer van bril wisselen vind ik ook niks. Met andere woorden, ik heb dus nooit een zonnebril op 😄

Het bevalt mij prima!
Heb er eentje met leesgedeelte.

Ik heb er eentje gehad maar vond het inderdaad te lang duren voor hij terug kleurde. Ik heb nu nooit een zonnebril op maar mis hem eigenlijk wel. Een zonnebril op sterkte laten maken vind ik duur voor die paar zomermaanden.

ja zon overzetzonnebril met montuur gebruikt mijn schoonmoeder ook. Mijn vader had zon los glazensetje met haakjes zeg maar die kon jij aan zn bril hangen.


1200x1046.jpg

zoiets maar dan zonder dat clipgedeelte boven in. dan kon hij zijn eigen bril ophouden.

Mijn oom had ook meekleurende glazen en zat dan altijd een aantal minuten met zn bril in zn hand binnen omdat die dan nog donker was.

Man heeft meesleurende glazen en wil niet meer zonder. Kleuren snel genoeg terug, geen last van verder. Hij vind juist een losse zonnebril meeslepen weer heel irritant. Ook steeds het wisselen ervan.

Ik heb een zonnebril op sterkte. Bij mijn normale bril zijn de pootjes dun. Mijn zonnebril heeft een meer gebogen vorm en brede zijkanten. Je hebt dan geen last dat de zon via de zijkant in je ogen schijnt. 
Ik heb snel last van de zon dus vindt hem zijn geld dubbel en dwars waard.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

09-03-2022 om 17:52 Topicstarter

Bedankt voor de reacties! De ervaringen zijn nogal wisselend dus. Ik zal eens naar de opticien gaan en vragen of ik daar een keer meekleurende glazen kan testen. Ik vind het toch een lastige keuze merk ik.

Hoewel ik best weinig om uiterlijk geef, zou ik zelf alleen al om die reden niet snel voor zo'n verkleurende bril gaan. Op de een of andere manier ziet het er vaak heel suf uit. 
Misschien ook ouwelijk. Heel vaak heeft de bril toch wel lichtbeige glazen uiteindelijk. Ik heb liever gewoon vooral mijn gezicht.

Zelf heb ik een grote zonnebril die ik over mijn gewone bril kan zetten. Vooral handig voor in de auto en zo.

Egel. schreef op 09-03-2022 om 17:57:

Hoewel ik best weinig om uiterlijk geef, zou ik zelf alleen al om die reden niet snel voor zo'n verkleurende bril gaan. Op de een of andere manier ziet het er vaak heel suf uit.
Misschien ook ouwelijk. Heel vaak heeft de bril toch wel lichtbeige glazen uiteindelijk. Ik heb liever gewoon vooral mijn gezicht.

Zelf heb ik een grote zonnebril die ik over mijn gewone bril kan zetten. Vooral handig voor in de auto en zo.

Dit heb ik nou echt nog nooit gemerkt. Mijn man zijn glazen zijn gewoon net zo doorzichtig als bij elke andere bril. Gewoon helder, zit geen kleurtje in als hij niet in de zon loopt. Als hij in de zon loopt dan worden ze net zo donker als een zonnebril. Het is nooit half gekleurd ofzo hoor. Gewoon helder of echt donker.

Irregular_Choice schreef op 09-03-2022 om 15:58:

Man heeft meesleurende glazen en wil niet meer zonder. Kleuren snel genoeg terug, geen last van verder. Hij vind juist een losse zonnebril meeslepen weer heel irritant. Ook steeds het wisselen ervan.

Dat is weer iets nieuws, zo kom je nog eens ergens 

Egel. schreef op 09-03-2022 om 17:57:

Hoewel ik best weinig om uiterlijk geef, zou ik zelf alleen al om die reden niet snel voor zo'n verkleurende bril gaan. Op de een of andere manier ziet het er vaak heel suf uit.
Misschien ook ouwelijk. Heel vaak heeft de bril toch wel lichtbeige glazen uiteindelijk. Ik heb liever gewoon vooral mijn gezicht.

Zelf heb ik een grote zonnebril die ik over mijn gewone bril kan zetten. Vooral handig voor in de auto en zo.

Nee hoor. Mijn man heeft ze ook en als de zon niet schijnt zijn ze gewoon kleurloos. Voor het zonnebril-effect kon hij kiezen tussen bruin-verkleurend of grijs-verkleurend.

Ik heb daar ook even over getwijfeld, maar het werd me afgeraden door de opticien. Ik wilde er vooral in de auto gemak van hebben, maar daar werken de glazen niet goed vanwege het UV-filter in de voorruit. En ze gaf ook aan dat je op foto’s bij zonnig weer dan altijd je zonnebril op hebt. 😀

Ik heb dus een goedkope zonnebril op sterkte gekocht bij Charlie Temple, want ik vond het bij de opticien veel te duur.

Misschien is dat bij de nieuwere glazen niet, maar het was ook mijn ervaring. Ook als de zon niet scheen, hadden de glazen een lichte verkleuring als ik buitenkwam. 

Sassenach schreef op 09-03-2022 om 19:46:

Ik heb daar ook even over getwijfeld, maar het werd me afgeraden door de opticien. Ik wilde er vooral in de auto gemak van hebben, maar daar werken de glazen niet goed vanwege het UV-filter in de voorruit. En ze gaf ook aan dat je op foto’s bij zonnig weer dan altijd je zonnebril op hebt. 😀

Ik heb dus een goedkope zonnebril op sterkte gekocht bij Charlie Temple, want ik vond het bij de opticien veel te duur.

Dit.

Ik heb inmiddels zelfs 2 (jajaja) zonnebrillen op sterkte; 1 in mijn handtas / binnen en 1 standaard in mijn auto. Eentje komt van de opticien en de ander gewoon van Eyelove, volgens mij kreeg ik die gratis bij mijn nieuwe bril toen  

Je moet er wel expliciet vragen om dubbelzijdig ontspiegelde glazen! Anders word je gek van het geflits als de binnenkant niet ontspiegeld is  bij een opticien zit dat er wel vaker al standaard bij maar altijd even checken! 

Ik draag mijn zonnebril echt heel veel, ik ben nogal lichtgevoelig. 
juist ook in de winter met die laag hangende zon. In de zomer heb je dan meer aan een pet of hoed (én - in mijn geval- een zonnebril  )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.