Gezondheid en welzijn
Schemerlampje
10-08-2025 om 10:41
Zo'n pijn in rug en misselijk. Nieren?
Het begon afgelopen donderdagavond met wat vage zeurende pijn in mijn rug. Zowel links als rechts van de wervelkolom, vlak onder mijn ribben. In de loop van vrijdag werd het erger. En ik voel me ook niet lekker, misselijk en slap. De pijn is niet steeds even heftig, soms valt het een paar uur mee en is het een zeurend gevoel. Andere momenten, zoals nu, weet ik niet waar ik het zoeken moet. Ik kan geen houding vinden die verlichting geeft, en ook oefeningen om je rug te ontspannen werken niet. Nu ben ik bang dat er iets niet goed is met mijn nieren. Ik heb nog geen koorts, misschien wel wat verhoging. Ik ben misselijk, maar heb nog niet overgegeven. Ik plas ook nog gewoon, doet geen pijn en lijkt, op het oog, helder. Probleem is dat we op vakantie zijn. Thuis had ik denk ik de HAP al wel gebeld om even te overleggen. We zijn in het Franstalige deel van België, en ik ken een beetje Frans, maar dit wordt lastig uitleggen. Dinsdag gaan we weer naar huis. Ik weet dat er hier geen medisch advies gegeven mag worden. Maar wat zouden jullie doen? Het proberen uit te zingen tot we weer thuis zijn en hopen dat het ondertussen beter gaat, of toch een arts hier zoeken?
Picunia
11-08-2025 om 08:10
Nog een tip: neem een potje urine mee, dan kan dat snel bekeken worden. Sterkte Schemerlampje, een nierbekkenontsteking kan ontzettend pijn doen. Maar wellicht is het iets anders. Goed dat je naar de huisarts gaat.
Yumi
11-08-2025 om 08:34
Goedemorgen Schemerlamp, goede reis terug en ik hoop dat je snel bij de huisarts terecht kunt.
Schemerlampje
11-08-2025 om 15:25
Lief van jullie! Ik heb de reis overleefd en ben net bij de huisarts geweest. Urine was schoon en ook de CRP-waarde (ontstekingswaarde) was nog binnen de norm. De huisarts wist het ook niet zo goed. Hij vermoedt dat het toch iets met mijn spieren is. Ik heb nu in ieder geval diclofenac gekregen omdat paracetamol en ibuprofen niet zoveel doen. Dat zou binnen 24-48 uur verlichting moeten geven. Als het niet beter wordt of verslechterd moet ik gelijk aan de bel trekken.
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Ik snap niet zo goed dat als het mijn spieren zijn, waarom ik met een acceptabel niveau aan pijn in slaap val en dan om 3.00 met heel veel pijn wakker wordt. En spierontspannende oefeningen of een warm bad helpen ook niet. Maar goed, ik wacht het masr even af.
letterkoekje
11-08-2025 om 15:33
Schemerlampje, je bent al veilig (en zonder ambulance) thuis geraakt en dat is al punt 1.
Nu volgend probleem aanpakken!
Ik vind het ook raar dat men zegt dat het spieren zijn, maar ik ben niet medisch geschoold, dus het kan. En als het niet de spieren zijn, is het daarom niet iets levensbedreigends. Het kan een redelijk onschuldig iets zijn, wat plots en fel de kop opsteekt. Men moet niet altijd aan het ergste denken. Daar gaan we samen van uit.
Heb je nu nog pijn? En die diflo... wat voor medicijn is dat? Probeer te slapen, da's de beste medicijn. En ... word snel helemaal terug beter.
Beterschapswensen uit België!
afrodite05
11-08-2025 om 17:06
@letterkoekje: diclofenac is een pijnstiller uit de categorie nsaid's. Ibuprofen valt daar ook onder. Misschien wordt het in België niet of minder voorgeschreven en is het daarom niet zo bekend. Of jij hebt het (gelukkig) niet hoeven nemen, kan ook
Ik heb het zelf geslikt tijdens heftige menstruatiepijnen en ook na mijn keizersnede.
Kampeerder
11-08-2025 om 17:14
Schemerlampje schreef op 11-08-2025 om 15:25:
Lief van jullie! Ik heb de reis overleefd en ben net bij de huisarts geweest. Urine was schoon en ook de CRP-waarde (ontstekingswaarde) was nog binnen de norm. De huisarts wist het ook niet zo goed. Hij vermoedt dat het toch iets met mijn spieren is. Ik heb nu in ieder geval diclofenac gekregen omdat paracetamol en ibuprofen niet zoveel doen. Dat zou binnen 24-48 uur verlichting moeten geven. Als het niet beter wordt of verslechterd moet ik gelijk aan de bel trekken.
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Ik snap niet zo goed dat als het mijn spieren zijn, waarom ik met een acceptabel niveau aan pijn in slaap val en dan om 3.00 met heel veel pijn wakker wordt. En spierontspannende oefeningen of een warm bad helpen ook niet. Maar goed, ik wacht het masr even af.
Beterschap!
Spieren kunnen ook verrot zeer doen. Heb je een gekke beweging gemaakt? Iets sportiefs gedaan wat je anders nooit doet?
Moosey
11-08-2025 om 17:15
Op zich wordt spiergerelateerde rugpijn wel erger van stilliggen, alles vriest dan weer vast wat je overdag hebt losbewogen. Dus het is niet totaal onlogisch dat je ‘s nachts meer last krijgt. Dat gezegd hebbende, jij kent je lijf het beste, en als je het gevoel hebt dat het niet klopt, is dat waarschijnlijk waar. Dus hou jezelf goed in de gaten.
Oh en een warm bad doet ook eigenlijk niks voor je spieren, althans dat zegt mijn (ontzettend goede) fysio. Het is lekker warm. Maar je spieren worden er echt niet losser van ofzo.
Yumi
11-08-2025 om 18:15
Moosey schreef op 11-08-2025 om 17:15:
Op zich wordt spiergerelateerde rugpijn wel erger van stilliggen, alles vriest dan weer vast wat je overdag hebt losbewogen. Dus het is niet totaal onlogisch dat je ‘s nachts meer last krijgt. Dat gezegd hebbende, jij kent je lijf het beste, en als je het gevoel hebt dat het niet klopt, is dat waarschijnlijk waar. Dus hou jezelf goed in de gaten.
Oh en een warm bad doet ook eigenlijk niks voor je spieren, althans dat zegt mijn (ontzettend goede) fysio. Het is lekker warm. Maar je spieren worden er echt niet losser van ofzo.
Dit
Ik word er bijna elke nacht wakker van, en dan gebruik ik een gel om te koelen ipv warmte.
Maar, dat verklaart niet waarom de urine niet helder was. Kon de arts daar nog een verklaring voor gegeven, of denk je achteraf misschien te weinig gedronken?
Hoe dan ook, beterschap!
Madamecannibale
11-08-2025 om 19:37
Het kan best spierpijn zijn, misschien van het bed op vakantie?
Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon terug gaan, de dokter maakt ook maar een gok op basis van je verhaal. In dat geval zou ik vragen of hij niet nog wat anders in je bloed kan meten of een echo kan maken ofzo.
absor
11-08-2025 om 22:15
Madamecannibale schreef op 11-08-2025 om 19:37:
Het kan best spierpijn zijn, misschien van het bed op vakantie?
Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon terug gaan, de dokter maakt ook maar een gok op basis van je verhaal. In dat geval zou ik vragen of hij niet nog wat anders in je bloed kan meten of een echo kan maken ofzo.
???
Gewoon random wat anders in je bloed meten of een echo maken?
Een dokter maakt nooit een gok overigens. Die beredeneerd op basis van zijn kennis. Sluit dmv het juiste onderzoek acute zaken uit. Geeft kundig advies (even goed pijnstilling en aankijken) en geeft aan bij veranderingen eerder terugkomen
rionyriony
12-08-2025 om 08:36
absor schreef op 11-08-2025 om 22:15:
[..]
???
Gewoon random wat anders in je bloed meten of een echo maken?
Een dokter maakt nooit een gok overigens. Die beredeneerd op basis van zijn kennis. Sluit dmv het juiste onderzoek acute zaken uit. Geeft kundig advies (even goed pijnstilling en aankijken) en geeft aan bij veranderingen eerder terugkomen
Nou, jij hebt wel een rotsvast vertrouwen in de wetenschap. Die is zó volmaakt dat alles wat bestaat te zien en te meten is.
Niets zo discriminerend als de wetenschap. 
absor
12-08-2025 om 09:31
rionyriony schreef op 12-08-2025 om 08:36:
[..]
Nou, jij hebt wel een rotsvast vertrouwen in de wetenschap. Die is zó volmaakt dat alles wat bestaat te zien en te meten is.
Niets zo discriminerend als de wetenschap.
Nee zeker heb ik geen rotsvast vertrouwen in de wetenschap hoor
Maar de andere kant is als je net bij de dokter bent geweest en de uitslag beviel je niet dan vragen voor gewoon random wat in het bloed meten (wat dan?) en een echo (wat wil je zien op die echo dan?)
Groenebroek
12-08-2025 om 09:50
TO vervelend dat er niets concreets uit komt.
Zou als ik jou was nu wel even een lijstje bijhouden met de volgende zaken:
Waar precies de pijn zit
Of je nog normale ontlasting hebt
Of je uitstraling voelt naar benen/bil
Of je koorts hebt of je ziek voelt
Andere zaken die je opvallen.
mocht het dan niet overgaan, heb je al weer wat meer informatie voor een arts verzameld.
rionyriony
12-08-2025 om 14:54
absor schreef op 12-08-2025 om 09:31:
[..]
Nee zeker heb ik geen rotsvast vertrouwen in de wetenschap hoor
Maar de andere kant is als je net bij de dokter bent geweest en de uitslag beviel je niet dan vragen voor gewoon random wat in het bloed meten (wat dan?) en een echo (wat wil je zien op die echo dan?)
Vermoedelijk verliep het consult onbevredigend dus (van een persoon die zo aandringt en verwonderd en teleurgesteld is). Patiënt denkt: "help mij!" en dokter denkt: "dit is mijn routine nu eenmaal".
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.