Gezondheid en welzijn
Schemerlampje
10-08-2025 om 10:41
Zo'n pijn in rug en misselijk. Nieren?
Het begon afgelopen donderdagavond met wat vage zeurende pijn in mijn rug. Zowel links als rechts van de wervelkolom, vlak onder mijn ribben. In de loop van vrijdag werd het erger. En ik voel me ook niet lekker, misselijk en slap. De pijn is niet steeds even heftig, soms valt het een paar uur mee en is het een zeurend gevoel. Andere momenten, zoals nu, weet ik niet waar ik het zoeken moet. Ik kan geen houding vinden die verlichting geeft, en ook oefeningen om je rug te ontspannen werken niet. Nu ben ik bang dat er iets niet goed is met mijn nieren. Ik heb nog geen koorts, misschien wel wat verhoging. Ik ben misselijk, maar heb nog niet overgegeven. Ik plas ook nog gewoon, doet geen pijn en lijkt, op het oog, helder. Probleem is dat we op vakantie zijn. Thuis had ik denk ik de HAP al wel gebeld om even te overleggen. We zijn in het Franstalige deel van België, en ik ken een beetje Frans, maar dit wordt lastig uitleggen. Dinsdag gaan we weer naar huis. Ik weet dat er hier geen medisch advies gegeven mag worden. Maar wat zouden jullie doen? Het proberen uit te zingen tot we weer thuis zijn en hopen dat het ondertussen beter gaat, of toch een arts hier zoeken?
Ginevra
10-08-2025 om 10:56
sommige ziektekostenverzekeraars hebben een telefonische vakantiedokter. Die kan misschien meedenken en advies geven.
Ginevra
10-08-2025 om 10:58
en als je toch naar de dokter gaat: voor vertalen zou ik ChatGPT bij de hand houden. Je kunt het verhaal alvast intypen.
Yumi
10-08-2025 om 11:00
Op de site van de HAP staat;
Voor hulp in het buitenland belt u het telefoonnummer van de alarmcentrale van uw zorgverzekering.
Dit nummer staat op uw pasje. U kunt dit nummer 24 uur per dag bereiken.
Daarnaast raden ze onderstaande website aan;
Voor patiënten - Moet ik naar de dokter?
Sterkte schemerlamp
Tijgeroog
10-08-2025 om 11:02
Ik heb vanaf m'n vakantieadres ook wel eens met de HAP gebeld voor advies, gevraagd of ik ergens mee direct naar een arts moest gaan/ of ze me als ik thuis was zouden willen zien.
Misschien kun je in het Nederlandstalige deel van België naar een arts? Hangt er ook vanaf wat je bent, natuurlijk.
Knutselkei
10-08-2025 om 11:11
Ik zou wel even bellen. Op je zorgverzekeringspasje staat een nummer wat je altijd kunt bellen. Is er een mogelijkheid dat je een thermometer krijgt? Daar zullen ze nml wel naar vragen,of je koorts hebt.
Biebel
10-08-2025 om 11:13
Ginevra schreef op 10-08-2025 om 10:56:
sommige ziektekostenverzekeraars hebben een telefonische vakantiedokter. Die kan misschien meedenken en advies geven.
dit. Als je bij Cz verzekerd bent, heb je de app die heet app de verpleegkundige. Bij de zorgverzekering Just heet het app de dokter.
Die kunnen meedenken of het kan wachten of niet.
Aanvullend kan je kijken wat thuisarts zegt over nierbekkenontsteking (koorts en een deel van je klachten) of pijn op de door jou genoemde plekken. Daar staat vaak ook een wanneer bel je / wanneer wacht je af lijstje. Misschien dat dat je helpt om een keuze te maken?
Jillz
10-08-2025 om 12:29
Hier ook goede ervaring met op vakantie even naar de huisarts thuis bellen voor advies. Uiteindelijk was het advies wel om daar naar een arts te gaan. Dat kostte wel moeite maar gelukkig gedaan, weet niet hoe dat anders was afgelopen.
Pooh-Bear
10-08-2025 om 12:35
Ik zou inderdaad je eigen huisarts bellen voor advies.
En als je naar de dokter gaat zijn er in Wallonië misschien wel wat dokters te vinden die ook wat Nederlands spreken.
Schemerlampje
10-08-2025 om 13:05
Bedankt voor al jullie reacties! We zitten bij Zilveren Kruis, ik heb net de app gedownload, maar dan moet ik inloggen met digid en dat kan alleen thuis. Voor nu gaat het even iets beter. We hebben besloten morgen naar huis te gaan en dan naar de huisarts. Het is gelukkig maar 3 uur rijden naar huis.
Als ik er nu nog koorts bij krijg of bloed ga plassen, ga ik nu nog wel aan de bel trekken.
rionyriony
10-08-2025 om 13:14
Je kan een vertaalapp gebruiken. Schrijf het probleem zo goed mogelijk in je moedertaal op, en dan kan https://www.deepl.com/nl/translator het voor je vertalen. Die geeft hoge kwaliteitsvertalingen.
Is Europees, trouwens. 
Ik heb ooit weleens, tijdens een ernstige blaasinfectie, op de morgen voordat ik naar de dokter zou gaan, een heel hevige pijn in mijn rug gehad. Het is een soort pijn die totaal niet lijkt op gewone rugpijn, en ik kon me amper meer voorover buigen. Nog vóórdat ik de eerste antibioticapil binnen had, was het al weg. Kennelijk teruggevochten door mijn eigen lichaam.
Grindelwald
10-08-2025 om 13:17
Schemerlampje schreef op 10-08-2025 om 13:05:
Bedankt voor al jullie reacties! We zitten bij Zilveren Kruis, ik heb net de app gedownload, maar dan moet ik inloggen met digid en dat kan alleen thuis. Voor nu gaat het even iets beter. We hebben besloten morgen naar huis te gaan en dan naar de huisarts. Het is gelukkig maar 3 uur rijden naar huis.
Als ik er nu nog koorts bij krijg of bloed ga plassen, ga ik nu nog wel aan de bel trekken.
Ja dit zou ik ook doen. Hopelijk valt het mee. Beterschap!
Ginevra
10-08-2025 om 13:26
Als je toch naar een dokter daar wil, kun je vooraf overleggen met Eurocross. https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/service/buitenland/zilveren-kruis-alarmcentrale-door-eurocross
Zij kunnen ook helpen een dokter te vinden en leggen uit hoe het zit met declaratie en vergoeding etc. Toevallig hadden wij laatst ook een dokter nodig in het buitenland en ik heb toen ook met Eurocross gebeld. Zij geven geen medisch advies maar kunnen wel even meedenken over wat je mogelijkheden zijn.
(alarmcentrale klinkt alsof je ze alleen kunt bellen als je al bijna dood bent, maar dat viel in mijn ogen wel mee, het ging bij ons om een veel minder ernstig dingetje)
Kersje
10-08-2025 om 13:36
Ik persoonlijk zou vandaag naar huis gaan ipv dinsdag, zeker als je nog steeds pijn hebt. Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat jullie met de auto zijn uiteraard. Sterkte!
absor
10-08-2025 om 14:12
als algemene tip; er is een app; moet ik naar de dokter. (Wordt ook door haps naar verwezen)
verder zou ik bij twijfel gewoon mijn eigen huisarts hebben gebeld overdag
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.