Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Zeer gevoelig huid dermatoloog weet ook niks.

Al mijn hele leven heb ik een gevoelig huid. Loop al vanaf kind bij artsen. Zelfs alternatieve (als kind). Niks helpt echt, logisch wellicht want je huid is je huid. 

In mijn vroege twintig ging het best oké. Ik kon zelfs mijn haren verven (dan wel een paar dagen jeuk) en makeup gebruiken (geen foundation/poeder, maar wel oogpotlood en mascara). Helaas verergerde mijn klachten bij mijn eerste zwangerschap (dit kind is inmiddels 20 ).
De klachten zijn het ergst op mijn hoofdhuid, en ik was al jaren mijn haren niet meer omdat ik geen shampoo verdraag. Ik heb daarom ook erg kort haar (en baal van de vaak negatieve reacties hierop, maar dat is een ander verhaal). 
Gebruik bijna nooit meer make-up en zeep alleen als het echt niet anders kan. Ik heb alle zepen/shampoos wel geprobeerd.  Wel ontvet ik zo nu en dan mijn haar met backing soda.

Ik heb ook darmproblemen die er naar mijn idee mee te maken hebben. In februari toch maar een doorverwijzing gesmeekt bij huisarts (die vond het allemaal wel meevallen door de telefoon). 
Ik heb nu 4 artsen gezien MDL arts (die heeft alleen mijn darm gezien), een allergoloog, een dermatoloog en een diëtist (ok dat is geen arts). 
Mijn darmklachten zijn nu redelijk onder controle (door de diëtist) maar mijn huid blijft aanmodderen. Ik hoopte ergens dat mijn huid van het aangepaste dieet ook zou opknappen.

De hormoonzalf leek eerst goed te gaan, maar kreeg ineens nog ergere uitslag. Meteen gebeld naar dermatologie. Toen ik na 3 weken terecht kon was het ergste weer weg (omdat ik gestopt was met die zalf). 
Kreeg ook shampoo mee maar die had ik allang geprobeerd (kun je gewoon bij de drogist kopen). De dermatoloog geeft dan advies om mijn haar minder te wassen en minder zeep te gebruiken. Dan vertel ik WEER dat ik geen shampoo en zeep gebruik. Zucht. Plaktest kwam niks uit. Kreeg ook een lotion mee die niks doen behalve vettig houden. Wel zelf betalen A 35 euro. 
Dat werkt ook niet, behalve dat ik nu met een vieze vette kop rondloop. Verder kunnen ze me niet helpen...
Ik heb vorig jaar de tondeuse op mijn hoofd gezet, maar dat staat niet leuk, dus wil ik daar niet weer aan. 
Heeft iemand de ultieme tip? Om mijn haar schoon te houden en mijn huid niet te irriteren? Zodat ik er niet uitzie als een zwerver.
Dus geen merk zeep/shampoo (ik heb echt wel alles gehad). 


Ik heb niet veel tips, maar heb je al eens appelazijn als 'shampoo' geprobeerd?
Wel de troebele variant en ook verdunnen.

Ik mag nog geen linkjes plaatsen, maar voor het hoe, wat en waarom, google even: aukjeswereld appelazijn


Lorwynne

Lorwynne

30-08-2021 om 16:38 Topicstarter

Ja appelazijn heb ik geprobeerd. Als mijn hoofd rustig is is het een goede conditioner voor mijn haar na backing soda, anders prikt het heel erg. Ik heb het idee dat ik hebt nu niet moet gebruiken (het gaat slecht met mijn hoofdhuid).

Wat vervelend voor je! Ik kan gelukkig wel tegen iets van shampoo , minimaal. Ik heb ooit een paar keer een lichtkuur gehad en dat scheelde wel.
Mijn collega wast haar haar met een soort klei van een natuurwinkel. Wie weet is dat iets?

Wat een ellende he. Ik heb ook chronische huidproblemen en werkelijk wel zo'n beetje alles geprobeerd dat voor geld te koop is (had er een leuke auto van kunnen rijden.....) . En helaas zijn de paar spullen die bij mij wel werken óf van de markt gehaald, óf vrijwel permanent niet leverbaar. En altijd alles zelf betalen, want als het niet het voorkeursmiddel is wordt het niet vergoed......Maar dat terzijde.

Wat ik wel heb geleerd in de afgelopen jaren, is iets systematischer denken (dus niet in merk X of Y maar in het soort aanpak), en soms contra-intuitief denken, tegen de adviezen van de dermatoloog in.
Om een voorbeeld te geven: ik kreeg altijd het advies de allermildste spullen te gebruiken, geen zeep etc. Maar bij mij werkt dat niet. Ik heb juist last van schimmels en mijten die zich met een beetje olie of 'zeepvrije wasemulsie' niet laten wegjagen. Bij mij werkt dus juist een wat agressievere aanpak, maar die moet dan wel voorzichtig opgebouwd worden want als de huid eenmaal kapot ís moet ie wel eerst kunnen herstellen natuurlijk. 
Maar dat betekent dat ik met zuren in de weer ben, en zwavel, en dat soort dingen.

Merk je dat in bepaalde omstandigheden je huid gunstig reageert (bv aan zee, in zon en wind, of juist bij nattig weer) dan helpt dat je misschien op een bepaald spoor waar je op kunt doordenken.

Lorwynne

Lorwynne

30-08-2021 om 17:11 Topicstarter

Hmm wat Ginevra zegt heb ik nog niet geprobeerd. Zit wel wat in, want die hormoonzalf was ook vettig en ik kreeg echte ontstekingen op mijn hoofd (maar die staan ook in de bijsluiter) en nog meer jeuk. Ik mag deze zalf nog wel gebruiken van de dermatoloog...
Aan zee ben ik al lang niet geweest. Ik doe wel zeezout in bad maar ga dan niet koppie onder.
Zon werkt op zich een beetje, maar ik heb ook een heel erg lichte huid dus verbrand erg snel (heb ook rossig haar)
Klinkt wel heftig.
Klei heb ik wel gezien, maar nog niet geprobeerd. Momenteel durf ik ook niet zo goed. Welk klei is zonder toevoegingen? Of zijn ze dat allemaal? En waar koop ik dat? Ik zag het op een markt met een dagje uit waar ik anders nooit kom... Had ik het maar gekocht dan..

Lijkt me een mooi onderzoeks-object voor een universitair ziekenhuis.

Ik zou me dus daarnaar laten doorverwijzen én foto's nemen op de momenten dat het het ergst is.

Is er ooit onderzoek gedaan naar hormonen versus huid? Of dat dingen net bepaalde momenten van de maand verbeteren of verergeren?
(Zeker als de klachten verergerden bij je zwangerschap zou het eventueel een stukje kunnen meespelen.)

Heb je wel eens een echte allergie test gedaan? Ik kan bijv niet tegen het middel wat er voor zorgt dat shampoo niet te dun is.....

En kijk ook eens naar je voeding.....

Wassen met ayuverdische haarkruiden misschien?
Te bestellen bij natuurlijkehaarverzorging

Ik heb vroeger veel last van eczeem gehad. Gelukkig niet op mijn hoofd maar op benen, armen en handen. Hormoon zalf hielp redelijk maar je huid wordt er wel erg dun en kwetsbaar door. Mijn huisarts heeft mij op een gegeven moment een vit. D injecties gegeven en daar knapt mijn huid erg van op. Uit lab. onderzoek bleek dat mijn vit.D gehalte erg laag was. Nu slik ik een keer per week een capsule met een hoge dosering op recept van huisarts en heb alleen in koude winters nog last van eczeem plekjes.

Als je darmproblemen hebt, kun je ook best eens een vitaminetekort hebben. Bijvoorbeeld een auto-immuunziekte/allergie hangt samen met vitamine D (óf je verbruikt meer, óf je hebt een tekort en daar komen klachten van).

Ik heb ooit eens de hoofdhuid van een vriendin gemasseerd met gehalveerde uien. Die was ook ten einde raad. Ze zei dat het hielp en toen heeft ze een aftreksel gekookt van knoflook en uien en daarmee gespoeld. Het zal vast de zwavel geweest zijn of beestjes die weggerend zijn voor de lucht.
Ik weet niet of je daar wat aan hebt maar ik weet nog goed hoe wanhopig ze was. Ik hoop dat er iets tussen de tips zit van de meedenkers hier. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

30-08-2021 om 19:03

Is er ooit wel een uitgebreide allergietest en bloedonderzoek gedaan?

Heb je ook last van je gewrichten, pezen en/of rug? Of van oogontstekingen of nagelontstekingen?

Lorwynne

Lorwynne

30-08-2021 om 20:52 Topicstarter

Ik heb ook darmproblemen en in het verleden ernstige tekorten aan verschillende vitamines gehad (B12, D en ijzer). Op zich word ik daar nu voor behandeld. Sinds ik ook vitamine D slik heb ik wel zelden koortsuitslag. Dat had ik voordien bijna maandelijks. 

Het gekke is dat als ik dit noem er niet verder wordt gevraagd. Mijn ideeën worden gewoon genegeerd.
Ik weet dat een B12 tekort sowieso vaak niet serieus wordt genomen (heb dat helaas meegemaakt)
De dermatoloog kijkt alleen naar mijn huid, de allergoloog heeft eigenlijk weinig gedaan. Uit de plaktest kwam niks. Uit mijn bloed ook niet. Ik heb ook hooikoorts en stof allergie. Is dat een echte allergietest? Of kan er nog meer worden getest, zo ja waarom heb ik dat dan niet gekregen? 
Ik heb echt het idee dat de dermatoloog niks gedaan heeft. 

Nu met de diëtist probeer ik in ieder geval mijn darmen tot rust te brengen en dat lijkt aardig te lukken. Lactose en gluten blijken een no go voor mijn buik, maar mijn huid doet niks. 

Hormonen vind ik ook verdacht, want ik ben sinds een paar jaar toch echt wel in de overgang. Wie weet?
Ik heb ook last van mijn spieren in minderen mate mijn gewrichten. Dit komt vermoedelijk door het B12 tekort. Daar krijg ik injecties voor maar die klachten gaan niet weg (net als de slopende vermoeidheid). Waarschijnlijk nooit meer.

Maar mijn huid speelt echt weer op in de laatste twee jaar, met vooral het laatste jaar weer enorme verergering. Zou het door de overgang kunnen komen en zo ja kan er dan iets tegen gedaan worden?
Een universitair ziekenhuis is ook wel een goeie. Gaan ze daar wel verder dan alleen de standaard protocolletjes? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.