Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wormpjes, hoe kom je eraan en hoe kom je er vanaf??

Helaas een terugkerend probleem...bij mezelf. Ik ben geen kleuterjuf, zit niet dagelijks in de zandbak en mijn jongste zit al in groep zes. Toch heb ik om de paar maanden last van aarswormen. Rotbeesten.

Kuurtje van Kruitvat, ja, netjes afmaken zodat je de eitjes van de volgende generatie ook doodt en dan kan ik weer een halfjaar tot een jaar wormvrij leven.

Hoe voorkom ik dit?!

En vraag twee: bij Kruidvat is sinds drie, vier maanden geen medicijn meer verkrijgbaar, de ingrediënten zijn moeilijk verkrijgbaar blijkbaar. Onze apotheek heeft ook niks in voorraad. En mijn voorraad is inmiddels op... waar haal ik medicijnen vandaan of zijn er nog andere huis tuin en keuken oplossingen? 


OrganicDeer76

OrganicDeer76

26-10-2021 om 22:23

Eet je vaak vlees wat rauw is of niet goed door gebakken? 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

26-10-2021 om 22:24

En de huisarts zou een goede optie zijn. Zeker als het een terug kerend probleem is. 

Femke09

Femke09

26-10-2021 om 22:26 Topicstarter

Keetie schreef op 26-10-2021 om 22:23:

Eet je vaak vlees wat rauw is of niet goed door gebakken?

Nee, ik eet erg weinig vlees, nooit rauw en liefst goed doorbakken.

Nee

Nee

26-10-2021 om 22:26

Zo vaak is zeker niet normaal, dus er is inderdaad iets in je eigen omgeving aan de hand. Voor zover ik weet kan je het krijgen van mens op mens contact, maar ook van dieren, of van het eten van slecht bereid vlees. Heb een beetje medelijden met je haha. Ik heb het 1x gehad en, naast de jeuk, vond ik alleen al het idee dat er zoiets in mij leefde heel vies.

https://www.thuisarts.nl/wormen/ik-heb-aarsmaden

Ik zou je deze website willen aanraden en de adviezen goed opvolgen. Weet je zeker dat iemand in het gezin geen wormen heeft? Iemand anders waar je veel contact mee hebt of huisdieren? 


Het klopt inderdaad dat mebendazol niet leverbaar is, echt dramatisch, nergens te krijgen. Ik heb regelmatig contact met de apotheek ivm werk maar ze zijn er helaas echt niet. Heeft de apotheek een alternatief? En ander even met de huisarts sparren?

Femke09

Femke09

26-10-2021 om 22:27 Topicstarter

Keetie schreef op 26-10-2021 om 22:24:

En de huisarts zou een goede optie zijn. Zeker als het een terug kerend probleem is.

I know... werd de vorige keer alleen met een kluitje in het riet gestuurd (hoezo bel je, dan ga je toch gewoon naar Kruidvat??) en ik schaam me er ook voor. Heb alleen geen idee hoe ik het steeds oploop! Was vaak mijn handen en mijn kinderen hebben  het nooit (terwijl het advies is om je hele gezin te behandelen). 

Nee

Nee

26-10-2021 om 22:29

Was je je handen vaak genoeg? Ook tijdens het bereiden van vlees? Heb je vieze mensen in je omgeving? En, misschien vergezocht, zou het kunnen zijn dat er eitjes in je huis zitten die jou steeds opnieuw besmetten? Zo werkt het iig wel bij vlooien dus misschien met wormen ook.

Femke09

Femke09

26-10-2021 om 22:30 Topicstarter

Nee schreef op 26-10-2021 om 22:26:

Zo vaak is zeker niet normaal, dus er is inderdaad iets in je eigen omgeving aan de hand. Voor zover ik weet kan je het krijgen van mens op mens contact, maar ook van dieren, of van het eten van slecht bereid vlees. Heb een beetje medelijden met je haha. Ik heb het 1x gehad en, naast de jeuk, vond ik alleen al het idee dat er zoiets in mij leefde heel vies.

Ik heb al anderhalf jaar geen mens aangeraakt (behalve mijn kinderen). Juist met al die coronamaatregelen dacht ik ervan verschoont te blijven. We hebben ook geen huisdieren of dieren die ik aai. Ik snap het gewoon niet (en denk dus bij mezelf: ben ik dan zo onhygiënisch? En hoe dan?)

Ik heb het ook regelmatig helaas, paar keer per jaar. En ik heb geeneens kinderen! Zo frustrerend.  Ik heb nu online een ander wormenmiddel gekocht, volgens mij via Apotheek.nl

Je doet alle hygienemaatregelen vast al? Wat ik bij mezelf wel merk is dat ik af en toe best met mijn vingers bij mijn mond zit. Even een stukje nagel afbijten, een zakje chips in de auto eten, een oliebol van de kraam oppeuzelen. Dan heb ik niet altijd mijn handen gewassen. Ben je dan met een besmet oppervlak in aanraking geweest, kun je het zo oplopen als je gevoelig ervoor bent. Dus dat kan nog iets zijn om op te letten. 


Check ook of je beddengoed echt op 60 graden wast altijd. Dat doodt de eitjes. 
Volgens mij zijn sommige lijven gevoeliger voor parasieten dan andere lijven. Ik nam van verre reizen ook altijd een parasiet mee terug, al was ik nog zo voorzichtig. En heeft iemand in mijn buurt hoofdhuid, ben ik geheid ook aan de beurt. Mijn lichaam is nogal verwelkomend lijkt het. Mijn man, met wie ik toch veel deel, heeft overigens nooit ergens last van. Gek hè. 

Femke09

Femke09

26-10-2021 om 22:34 Topicstarter

Nee schreef op 26-10-2021 om 22:29:

Was je je handen vaak genoeg? Ook tijdens het bereiden van vlees? Heb je vieze mensen in je omgeving? En, misschien vergezocht, zou het kunnen zijn dat er eitjes in je huis zitten die jou steeds opnieuw besmetten? Zo werkt het iig wel bij vlooien dus misschien met wormen ook.

De enige viezerd in mijn omgeving is mijn dochter. Maar die raak ik bijna niet aan omdat ze niet tegen aanraking kan. Ze heeft zeker weten geen wormpjes (ze trekt vaak niet door  krijg dat niet erin bij haar) en omdat ik al-tijd bezig ben de wc na haar bezoek schoon te maken, gaat zij altijd boven en zoon en ik beneden. En schoonmaken uiteraard inclusief handen wassen. Maar zo'n  worm springt toch niet zo   op je?

Femke09

Femke09

26-10-2021 om 22:35 Topicstarter

Heda schreef op 26-10-2021 om 22:27:

https://www.thuisarts.nl/wormen/ik-heb-aarsmaden

Ik zou je deze website willen aanraden en de adviezen goed opvolgen. Weet je zeker dat iemand in het gezin geen wormen heeft? Iemand anders waar je veel contact mee hebt of huisdieren?


Het klopt inderdaad dat mebendazol niet leverbaar is, echt dramatisch, nergens te krijgen. Ik heb regelmatig contact met de apotheek ivm werk maar ze zijn er helaas echt niet. Heeft de apotheek een alternatief? En ander even met de huisarts sparren?

Dat ga ik goed doorlezen, bedankt.

Femke09

Femke09

26-10-2021 om 22:36 Topicstarter

MeganRapinoe schreef op 26-10-2021 om 22:33: 

Check ook of je beddengoed echt op 60 graden wast altijd. Dat doodt de eitjes.
Volgens mij zijn sommige lijven gevoeliger voor parasieten dan andere lijven. Ik nam van verre reizen ook altijd een parasiet mee terug, al was ik nog zo voorzichtig. En heeft iemand in mijn buurt hoofdhuid, ben ik geheid ook aan de beurt. Mijn lichaam is nogal verwelkomend lijkt het. Mijn man, met wie ik toch veel deel, heeft overigens nooit ergens last van. Gek hè.

Nee, niet op 60 graden... wel dat ik het afhaal en de andere set erop doe, dus de gewassen set ligt dan nog even in de kast (of op de waslijn) droog te wezen.

Zou het daar echt ook in kunnen zitten?

Nee

Nee

26-10-2021 om 22:37

Femke09 schreef op 26-10-2021 om 22:34:

[..]

De enige viezerd in mijn omgeving is mijn dochter. Maar die raak ik bijna niet aan omdat ze niet tegen aanraking kan. Ze heeft zeker weten geen wormpjes (ze trekt vaak niet door krijg dat niet erin bij haar) en omdat ik al-tijd bezig ben de wc na haar bezoek schoon te maken, gaat zij altijd boven en zoon en ik beneden. En schoonmaken uiteraard inclusief handen wassen. Maar zo'n worm springt toch niet zo op je?

Nee wormen springen niet, maar de eitjes die blijven plakken aan je handen. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

26-10-2021 om 22:37

Ook al samen met de kinderen een kuur gedaan? 

Femke09

Femke09

26-10-2021 om 22:40 Topicstarter

Nee schreef op 26-10-2021 om 22:37:

[..]

Nee wormen springen niet, maar de eitjes die blijven plakken aan je handen.

Ik lees het nu op die website ja, kleine onzichtbare eitjes. Ik ga toch eens goed beddengoed wassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.