Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Witte tong

Hoi!

Ik kamp sinds enkele maanden met een hardnekkig wit tongbeslag. Ontstaan na een antibioticakuur. Met tonggel en drie schrapers krijg ik het er een beetje af maar in de loop van de dag komt het terug. En heb een scheur in het midden en daar krijg ik het niet echt weg. Hoe erger het is hoe viezer de smaak in mijn mond (en ik vrees daardoor wellicht ook een slechte adem, bah!). M'n tong uitsteken durf ik al helemaal niet. Het ziet er zo onfris uit.

Huisarts, tandarts en KNO-arts halen de schouders op want het is niet iets ernstigs. Het is ook geen schimmel. Echt een bacteriële disbalans. Zou volgens de KNO-arts zichzelf moeten oplossen binnen enkele weken maar we zijn nu al maanden verder. Uit bloedonderzoek (op mijn verzoek) kwam alleen een vitamine D tekort, daarvoor krijg ik nu een kuur.

Er zijn ergere dingen natuurlijk, maar toch vind ik dit erg vervelend. Voor dit heb ik werkelijk nooit mijn tong hoeven schrapen, nu tweemaal daags met minimaal effect. Ik schaam mij er eigenlijk zelfs voor. Wie heeft de gouden tip en/of herkent dit? Hoe haal ik het effectief weg, maar belangrijker nog, hoe herstel ik die balans?

Nee

Nee

06-10-2021 om 07:51

Iets doen aan je voeding? Ik krijg een witte tong als m’n darmen van slag zijn. Volgens mij staat wit voor afvalstoffen. Ik krijg het ook als ik ziek begin te worden. Vaak is het inderdaad na een paar dagen weer over. Zelf schoonmaken heeft weinig zin, zolang je lichaam van slag is blijft die troep terugkomen.

Nee schreef op 06-10-2021 om 07:51:

Iets doen aan je voeding? Ik krijg een witte tong als m’n darmen van slag zijn. Volgens mij staat wit voor afvalstoffen. Ik krijg het ook als ik ziek begin te worden. Vaak is het inderdaad na een paar dagen weer over. Zelf schoonmaken heeft weinig zin, zolang je lichaam van slag is blijft die troep terugkomen.

Dit.

En ik heb het altijd nadat ik melk heb gedronken, maar dan heb ik sowieso een plakkerig gevoel in mijn mond/keel. Dus misschien eens kritisch kijken naar wat je eet en drinkt? Sommige voedingsmiddelen staan er wel om bekend.

MindlessCamel53

MindlessCamel53

06-10-2021 om 10:46

Na een antibioticakuur zijn ook de goede bacteriën uit balans. Bij mij helpt het dan om een tijdje probiotica te slikken om het herstel te ondersteunen. 

Bisou

Bisou

06-10-2021 om 13:38 Topicstarter

Jordgubbe schreef op 06-10-2021 om 10:46:

Na een antibioticakuur zijn ook de goede bacteriën uit balans. Bij mij helpt het dan om een tijdje probiotica te slikken om het herstel te ondersteunen.

Heb je dan ook last van een witte tong of meer van je darmen? En welke probiotica raad je aan?

De rest ook bedankt. Ben het er helemaal mee eens dat weghalen alleen symptoombestrijding is. Ik eet alleen best gezond dus ik ben bang dat daar niet enorm veel winst te behalen valt.

Goede mondhygiëne is belangrijk, en je kan je huisarts vragen om een recept voor een middel om je tong goed schoon te krijgen:

https://www.apotheek.nl/medicijnen/ureum-op-de-tong

PriceyRook54

PriceyRook54

06-10-2021 om 14:07

Bisou schreef op 06-10-2021 om 13:38:

[..]

Heb je dan ook last van een witte tong of meer van je darmen? En welke probiotica raad je aan?

De rest ook bedankt. Ben het er helemaal mee eens dat weghalen alleen symptoombestrijding is. Ik eet alleen best gezond dus ik ben bang dat daar niet enorm veel winst te behalen valt.

In plaats van een pil/poedervorm kun je ook proberen bewust meer live cultures te eten: kimchi, kefir, zuurkool (niet gepasturiseerd), kombucha, miso.

Nee

Nee

06-10-2021 om 16:12

Waarvoor kreeg je die antibioticakuur?
En het kan best dat je gezond eet, maar dat sommige dingen toch niet geschikt zijn voor je lichaam. (Melkproducten, gluten etc). Maar goed dan had je het waarschijnlijk al wel geweten. Het is ook best moeilijk om erachter te komen wat het probleem is, als je het alleen maar op je tong ziet haha. Of heb je meer klachten?

MindlessCamel53

MindlessCamel53

06-10-2021 om 16:48

Bisou schreef op 06-10-2021 om 13:38:

[..]

Heb je dan ook last van een witte tong of meer van je darmen? En welke probiotica raad je aan? 

Darmen, tong, slijmvliezen, huid. Ik kreeg het advies ooit van mijn huisarts. Na antibiotica kuur een week wachten en dan een probioticakuur om aan te vullen. Bij mij helpt het goed, maar gelukkig heb ik het niet vaak nodig. 

Zoiets als Yakult werkt bij mij niet, zit vol met suiker. Ik kies dan iets met een hoge dosering werkzame stof en laat me adviseren bij Holland &Barrett of Gezond &Wel. Heb weleens de poedervorm van Lamberts gehad maar daar reageert mijn maag/slokdarm te heftig op. Capsulevorm gaat dan beter.

Bisou

Bisou

06-10-2021 om 18:04 Topicstarter

Nee schreef op 06-10-2021 om 16:12:

Waarvoor kreeg je die antibioticakuur?
En het kan best dat je gezond eet, maar dat sommige dingen toch niet geschikt zijn voor je lichaam. (Melkproducten, gluten etc). Maar goed dan had je het waarschijnlijk al wel geweten. Het is ook best moeilijk om erachter te komen wat het probleem is, als je het alleen maar op je tong ziet haha. Of heb je meer klachten?

Vanwege een ontstoken kies.. Nee, die witte tong is het enige probleem. Behalve een vit. D te kort is verder niets uit bloedonderzoek gekomen..

Zou het spruw kunnen zijn? Dat heb ik recentelijk ook gehad na medicijnen die bacteriën tegengaan. Ik had het alleen achterin mijn keel en niet op mijn tong, maar het zou best eens hetzelfde kunnen zijn. Komt het meest voor bij kleine kinderen, misschien dat de HA er daarom nog niet aan gedacht heeft?

Ik kreeg er een kuurtje tegen in de vorm van een crème en toen was het gauw weg. 

(In de hoop dat ik je kon helpen heb ik even een account aangemaakt, dus hopelijk heb je er wat aan! haha) 

Bisou

Bisou

07-10-2021 om 18:55 Topicstarter

Unwind schreef op 07-10-2021 om 14:24:

Zou het spruw kunnen zijn? Dat heb ik recentelijk ook gehad na medicijnen die bacteriën tegengaan. Ik had het alleen achterin mijn keel en niet op mijn tong, maar het zou best eens hetzelfde kunnen zijn. Komt het meest voor bij kleine kinderen, misschien dat de HA er daarom nog niet aan gedacht heeft?

Ik kreeg er een kuurtje tegen in de vorm van een crème en toen was het gauw weg.

(In de hoop dat ik je kon helpen heb ik even een account aangemaakt, dus hopelijk heb je er wat aan! haha)

Wat attent dat je daar speciaal een account voor aanmaakt. 😁 Spruw is het niet. Voor ik naar de KNO arts ging daar al twee verschillende kuren voor gehad maar die deden niets. Volgens de arts was geen spruw of schimmel.

Oh, balen! Dan kan ik je ook niet helpen, helaas... Wel vervelend, zeg! Heb je al het idee dat het minder aan het worden is?

Oh, en misschien helpt een mondspoeling na het tandenpoetsen een beetje?

Nee

Nee

08-10-2021 om 21:26

Bisou schreef op 06-10-2021 om 18:04:

[..]

Vanwege een ontstoken kies.. Nee, die witte tong is het enige probleem. Behalve een vit. D te kort is verder niets uit bloedonderzoek gekomen..

Oh dat is wel vaag ja. Heb nog wel een idee, maar misschien is het wat vergezocht voor slechts een tong-probleem  een familielid van mij is acupuncturist, en als er één ding is waar ze goed in is, is het “diagnoses” uitdelen na één  blik op je tong. Ik weet dat acupunctuur op zichzelf een discutabele behandelmethode is, maar het is wel gebaseerd op oud chinese geneeskunst, en ze leren tijdens hun opleiding ook wel dingen waar een kern van waarheid in zit. Zoals het lichaam benaderen als geheel, ipv allemaal losstaande elementen. Maar in ieder geval: tijdens een opleiding tot acupuncturist leer je blijkbaar veel over tongen. En ik ben zelf juist nuchter, maar dat familielid van mij die verteld me gewoon dingen die ze helemaal niet “kan” weten. Ze weet wanneer ik ongesteld ben, want dan krijg je rode randjes rond je tong, blijkbaar. En bij stress is het puntje van je tong knalrood. Ze kon me vertellen dat ik de hele week junkfood had gegeten en ik kreeg gelijk wat groentes toegestopt. En blijkbaar (maar ook wel logisch eigenlijk) zegt vochtigheid en droogheid ook iets. En de meer bekendere: blauwe tong bij zuurstoftekort en geel bij geelzucht. Maar zo zijn er blijkbaar nog veel meer dingen die zich tonen op je tong. Dus als je iemand zoekt die een opleiding in tong heeft gedaan, ga naar de acupuncturist hahaha. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.