Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wie snapt cholesterol berekening?

Uitslag 1:
Cholesterol totaal: 7,1
Cholesterol/HDL ratio: 5,9
HDL cholesterol: 1,2
LDL cholesterol direct: 5

Triglyceriden: 2,1

Uitslag 2:
Cholesterol totaal: 7,1
Cholesterol/HDL ratio: 4,7
HDL cholesterol: 1,5
LDL cholesterol direct: 4,4

Triglyceriden: 1,5


Nu heb ik online gekeken hoe je dat moet berekenen, maar met die berekeningen kom ik niet op deze getallen uit. Bovendien snap ik al helemaal niet dat het totaal in beide keren 7,1 is, terwijl de andere getallen veranderd zijn. 
Wie is medisch onderlegd en kan het me uitleggen? 


Je huisarts of diegene waar je de uitslag van gekregen hebt ?

redbulletje

redbulletje

23-08-2021 om 17:41 Topicstarter

Ja daar ga ik morgen naartoe maar ik ben nieuwsgierig en zou het graag willen weten

HDL is goed, LDL is slecht. De twee bij elkaar opgeteld zijn je totale cholesterolwaarde. Idealiter blijf je onder de 5. Bij mij is HDL altijd hoger dan LDL, dus dan is het minder erg als je toch boven de 5 zit.

De ratio wordt berekend door cholesterol totaal te delen door HDL Cholesterol.

Het totaal wordt denk ik niet alleen door HDL en LDL bepaald maar ik denk dat ze daar nog iets anders ook in meerekenen.. triglyceriden wellicht? Die waarde ligt bij voorkeur onder de 1,7 en dat is ook wat je mist als je LDL, HDL optelt en het gat dicht tussen de optelsom HDL en LDL en het totaal cholesterol. 

redbulletje

redbulletje

23-08-2021 om 17:54 Topicstarter

Ik heb triglyceriden toegevoegd nu. (sorry van de rare enters, maar die kreeg ik niet weg)

Hmmm.. daar gaat mijn strategie mbt het totaal.. mocht je huisarts het antwoord niet weten, dan kan ik het wel voor je navragen.. ik ken wel mensen die dit voor de kost doen.

Voor de ratio deel je het totaal cholesterol door het HDL cholesterol. Voor het totaal telt het zogenaamde VLDL ook nog mee, daarom klopt je berekening niet. Triglyceriden staan er los van.

redbulletje

redbulletje

23-08-2021 om 19:04 Topicstarter

Wat is VLDL? Die staat er niet tussen, althans niet onder die naam

L staat voor low, de H voor high en de VL voor very low.

De VLDL zorgt voor het transport van de triglyceriden.

redbulletje

redbulletje

23-08-2021 om 19:22 Topicstarter

Jammer dat die dan weer ontbreekt in 't uitslagenlijstje

Die is niet zo belangrijk. Je LDL en HDL zijn veel belangrijker.

redbulletje

redbulletje

23-08-2021 om 20:20 Topicstarter

Maar ik wil weten waarom die 7,1 in beide uitslagen hetzelfde is terwijl alle andere getallen zijn verbeterd. 

Het totaal cholesterol kan worden berekend door hdl + ldl + 0,45*triglyceriden te doen. Weet je zeker dat die 7,1 van de tweede uitslag klopt?

redbulletje

redbulletje

23-08-2021 om 20:47 Topicstarter

Imaginary schreef op 23-08-2021 om 20:45:

Het totaal cholesterol kan worden berekend door hdl + ldl + 0,45*triglyceriden te doen. Weet je zeker dat die 7,1 van de tweede uitslag klopt?

Dit is de uitslag van het lab, dus al het fout is dan hebben zij wellicht een typfout gemaakt. 

redbulletje schreef op 23-08-2021 om 20:47:

[..]

Dit is de uitslag van het lab, dus al het fout is dan hebben zij wellicht een typfout gemaakt.

Cholesterol uitslagen worden niet getypt, die komen rechtstreeks vanaf de apparatuur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.