Gezondheid en welzijn
Mick87
22-05-2026 om 10:34
Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?
oké, kom maar door.
Wie heeft er nog meer een hekel aan de zomer? Nu de zomerse dagen weer voor ons liggen kan ik er niet omheen: ik HAAT het.
Die kutzon de hele dag, inclusief hoge zonkracht. Het lange licht. De hitte. En dan nog alle prikkels: schreeuwende kinderen in een zwembadje, barbecues, feestjes en dan nog het gejubel over het heerlijke weer waar je van MOET genieten. Echt sodemieter op. Gelukkig is het over 15 weken alweer september.
Medestanders ?
Herfstappeltaart
09-08-2026 om 19:51
TineWinkel schreef op 09-08-2026 om 19:49:
[..]
Nog wel...? Ik bedoel, vooralsnog komt er altijd drinkwater uit de kraan. Maar t is maar de vraag of dat blijft lukken.
Vwb prijsstelling lijkt t mij dan logisch om de eerste 100 liter pppd (dat is nu toch t streefverbruik?) iets goedkoper te maken. De volgende 35 liter pppd duurder, zodat de totale prijs van t nu gemiddelde verbruik (is dat 135 l pppd?) gelijk blijft. En alles daarboven 2x zo duur...
(Of zoiets).
Maar vraag me wel af of dat zou helpen. Streefverbruik is 100 l pppd. Dus 37 m3 per jaar. Of water nou 1 of 2 euro per kuub kost, maakt op de totale rekening natuurlijk vrijwel niets uit...
Nee plus dat het een oneerlijk systeem zou worden. Een persoon alleen kan dan voordelig de eerste hoeveelheid gebruiken, terwijl een gezin van 5 veel sneller aan het duurdere tarief zou komen.
TineWinkel
09-08-2026 om 19:56
Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 19:51:
[..]
Nee plus dat het een oneerlijk systeem zou worden. Een persoon alleen kan dan voordelig de eerste hoeveelheid gebruiken, terwijl een gezin van 5 veel sneller aan het duurdere tarief zou komen.
Het gaat niet om liters per huishouden per dag maar pp per dag. Dus n huishouden van 5 mag dan dus 5x zoveel gebruiken.
Bij elektriciteit en gas is t verbruik voor n 1p huishouden relatief hoog. Weet niet hoe dat voor water is.
Herfstappeltaart
09-08-2026 om 20:00
TineWinkel schreef op 09-08-2026 om 19:56:
[..]
Het gaat niet om liters per huishouden per dag maar pp per dag. Dus n huishouden van 5 mag dan dus 5x zoveel gebruiken.
Bij elektriciteit en gas is t verbruik voor n 1p huishouden relatief hoog. Weet niet hoe dat voor water is.
Oja sorry, mijn fout.
OnherkenbaarAnoniem
09-08-2026 om 20:04
watertoren schreef op 09-08-2026 om 19:51:
[..]
Dat klopt, ik heb lange haren en dat gaat echt niet in 5 minuten. dat is geen onwil hoor. Ik was mijn haren niet elke dag dus dan sta ik minder lang onder de douche.
Hier een dochter met lang dik haar dat een beetje neigt naar vet die haalt dat ook niet binnen 5 minuten maar 10 is haalbaar als ze tussendoor de kraan even uit doet. De cremespoeling is er een die je niet hoeft uit te spoelen.
JanaDana
09-08-2026 om 20:15
watertoren schreef op 09-08-2026 om 19:31:
Ik ben wel bereid om meer te betalen voor mijn gebruik van water. Echter ben ik niet bereid om mijn levenswijze voor het gebruik van water aan te passen zoals als voorbeeld niet elke dag douchen. Met deze hitte douche ik vaker dan 1 keer per dag. Misschien dat er een systeem kan worden dat mensen die weinig water gebruiken minder hoeven te betalen dan grootverbruikers.
Wacht maar tot er het een keer echt tot een watertekort komt. Dan kun je wel niet bereid zijn, maar heb je weinig te willen. Dan gaat het water er gewoon af op bepaalde tijden en kun je simpelweg niet zo vaak meer douchen.
Kampeerder
09-08-2026 om 20:15
watertoren schreef op 09-08-2026 om 19:31:
Ik ben wel bereid om meer te betalen voor mijn gebruik van water. Echter ben ik niet bereid om mijn levenswijze voor het gebruik van water aan te passen zoals als voorbeeld niet elke dag douchen. Met deze hitte douche ik vaker dan 1 keer per dag. Misschien dat er een systeem kan worden dat mensen die weinig water gebruiken minder hoeven te betalen dan grootverbruikers.
Elke dag een minuut korter douchen. Bespaart 365 minuten water per jaar. Je levenswijze wordt daar niet echt anders van hoor.
Mick87
09-08-2026 om 20:38
JanaDana schreef op 09-08-2026 om 20:15:
[..]
Wacht maar tot er het een keer echt tot een watertekort komt. Dan kun je wel niet bereid zijn, maar heb je weinig te willen. Dan gaat het water er gewoon af op bepaalde tijden en kun je simpelweg niet zo vaak meer douchen.
We zullen uiteindelijk allemaal in moeten leveren op bepaalde zaken. We kunnen nog even stug doorgaan zoals we doen maar uiteindelijk presenteert de natuur de rekening zoals het nu al doet.
En de natuur heeft ons niet nodig. Maar wij hebben de natuur nodig
Kampeerder
09-08-2026 om 21:22
Mick87 schreef op 09-08-2026 om 20:38:
[..]
We zullen uiteindelijk allemaal in moeten leveren op bepaalde zaken. We kunnen nog even stug doorgaan zoals we doen maar uiteindelijk presenteert de natuur de rekening zoals het nu al doet.
En de natuur heeft ons niet nodig. Maar wij hebben de natuur nodig
Ik heb even de stopwatch meegenomen.
Ik heb net in 52 seconden gedoucht. 52 seconden stromend water. De eerste twee liter in een emmer opgevangen. Daarna was de kou er af en kon ik er onder. Dat zal in de winter iets langer zijn denk ik. Maar in twee minuten moet het dus echt lukken om te douchen. Niet voor de lekker, maar alleen om schoon te worden. Haren hoefden niet gewassen te worden. Man ging direct na mij dus geen water nodig om op te warmen. Ook bij was binnen de minuut klaar.
Hadden we wel met een washandje bij de wasbak onszelf al ingezeept. Maar dus binnen de minuut volledig afgespoeld. Vind ik lekkerder dan alles met het washandje. Vind ik altijd net niet fris genoeg.
RaSa
10-08-2026 om 02:34
Kampeerder schreef op 09-08-2026 om 21:22:
[..]
Ik heb net in 52 seconden gedoucht. 52 seconden stromend water. De eerste twee liter in een emmer opgevangen. Daarna was de kou er af en kon ik er onder. Dat zal in de winter iets langer zijn denk ik. Maar in twee minuten moet het dus echt lukken om te douchen. Niet voor de lekker, maar alleen om schoon te worden. Haren hoefden niet gewassen te worden. Man ging direct na mij dus geen water nodig om op te warmen. Ook bij was binnen de minuut klaar.
Hadden we wel met een washandje bij de wasbak onszelf al ingezeept. Maar dus binnen de minuut volledig afgespoeld. Vind ik lekkerder dan alles met het washandje. Vind ik altijd net niet fris genoeg.
Maar dat is wel armoedig douchen. Wij hebben het ook een tijdje getimed omdat we ons verbruik voor de warmtepomp wilden weten. Gewone douche gemiddeld rond de 5 min. Vanaf het moment dat de kraan werd opengezet. Incl. haren wassen zaten we toch al snel op de 8 min. Viel mij eigenlijk wel mee. Had altijd het idee dat ik veel langer douche. Meest efficient was ik onder de douche en dan twee kinderen met me mee (eerst de een, dan de ander). Twee meiden met lange haren. Dat ging dus wel in 15 min met dus 3x keer haren wassen. Maar ja, dat willen ze natuurlijk ook maar tot een bepaalde leeftijd.
Kampeerder
10-08-2026 om 06:10
RaSa schreef op 10-08-2026 om 02:34:
[..]
Maar dat is wel armoedig douchen. Wij hebben het ook een tijdje getimed omdat we ons verbruik voor de warmtepomp wilden weten. Gewone douche gemiddeld rond de 5 min. Vanaf het moment dat de kraan werd opengezet. Incl. haren wassen zaten we toch al snel op de 8 min. Viel mij eigenlijk wel mee. Had altijd het idee dat ik veel langer douche. Meest efficient was ik onder de douche en dan twee kinderen met me mee (eerst de een, dan de ander). Twee meiden met lange haren. Dat ging dus wel in 15 min met dus 3x keer haren wassen. Maar ja, dat willen ze natuurlijk ook maar tot een bepaalde leeftijd.
Het voelde ook armoedig of zeer zuinig, maar dit is wat ik dus werkelijk nodig zou hebben om schoon te worden. Alle verdere minuten zijn dus voor de lekker. Ik was op vakantie op een camping waar je zeven minuten water kreeg voor 50 cent. Daar stond ik echt te wachten tot het op was. Daar hadden we zeker samen gekund in zeven minuten, was alleen lastig dat de hokjes zo klein waren.
Herfstappeltaart
10-08-2026 om 07:15
Kampeerder schreef op 09-08-2026 om 21:22:
[..]
Hahahaha dat vind ik wel race-douchen
Ik douche om de dag en was wel altijd mijn haar (niet lang). 5 minuten lukt, dan moet ik wel een beetje opschieten. Verder gewoon aan de wastafel.
Overigens helpt het ook om met goed volle trommels te wassen voor waterbesparing. Niet steeds van die halve wasjes. Dat kost me soms wel eens moeite want ik heb wel spullen waar ik gewoon de trommel niet mee vol krijg.
OnherkenbaarAnoniem
10-08-2026 om 08:39
Herfstappeltaart schreef op 10-08-2026 om 07:15:
[..]
Hahahaha dat vind ik wel race-douchen
![]()
Ik douche om de dag en was wel altijd mijn haar (niet lang). 5 minuten lukt, dan moet ik wel een beetje opschieten. Verder gewoon aan de wastafel.
Overigens helpt het ook om met goed volle trommels te wassen voor waterbesparing. Niet steeds van die halve wasjes. Dat kost me soms wel eens moeite want ik heb wel spullen waar ik gewoon de trommel niet mee vol krijg.
Ik was van de meeste dingen volle trommels, altijd! Die paar keer per jaar dat ik dan een wolwas draai met een vest en 11 paar zelf gebreide sokken voel ik mij niet overdreven schuldig. Bij de 60 graden was en de donkere was doe ik heel goed mijn best!
Herfstappeltaart
10-08-2026 om 08:41
OnherkenbaarAnoniem schreef op 10-08-2026 om 08:39:
[..]
Ik was van de meeste dingen volle trommels, altijd! Die paar keer per jaar dat ik dan een wolwas draai met een vest en 11 paar zelf gebreide sokken voel ik mij niet overdreven schuldig. Bij de 60 graden was en de donkere was die ik heel goed mijn best!
Prima toch!
Daglichtlamp
10-08-2026 om 09:10
Ik was nieuwsgierig, dus ook maar eens een timer aangezet. Net iets meer dan vier minuten, dat was inclusief ongeveer een halve minuut om het water op temperatuur te krijgen. Lang haar, maar ik gebruik wel twee in 1 shampoo en crèmespoeling. Het kan nog wel sneller denk ik.
Waarschijnlijk bespaar ik het meeste water doordat ik regelmatig mezelf was aan de wasbak.
OnherkenbaarAnoniem
10-08-2026 om 09:27
Meer mensen die zijn gaan timen. Inclusief haar wassen (1x) heb ik vandaag mijn record scherp gesteld. 2 minuten 18 seconden. Onze timer geeft na 3 minuten signaal dat je moet afronden. Maar als het klaar is is het klaar dan kan het water ook uit.