Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Volle blaas?

Ik vraag me dit al een tijdje af, Google kan me niet helpen en ik vind het te onnozel om ermee naar een arts te gaan, omdat ik er niet echt last van heb. Ik wil vooral weten hoe het werkt.

Kort gezegd: hoe kan het dat mijn blaas snel weer vol is als ik net naar het toilet ben geweest?

Iets langere versie: als ik in het ziekenhuis naar de gynaecoloog moet (vanwege fertiliteitstraject nogal vaak), ga ik altijd eerst even plassen. Maar als de arts daarna met de inwendige echo kijkt, krijg ik vrijwel altijd de opmerking dat mijn blaas halfvol of helemaal vol is. Soms wil de arts dat ik dan eerst even ga plassen, terwijl ik dat zeg 20 min geleden ook al heb gedaan. Ik heb in de tussentijd (tussen plassen en plaatsnemen in de stoel) niet absurd veel gedronken. Ik heb dus een theorie bedacht, namelijk dat de urine ergens in het lijf wordt bewaard als de blaas te vol zit. Dus dat je je blaas leegplast, maar dat de blaas daarna snel vult met de urine uit de opslag. Maar dit heb ik nooit bij biologie geleerd. Weet iemand hoe het zit? Of is mijn lijf gewoon raar en ben ik een zeikerd? 


BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

05-08-2021 om 15:08

ben je gespannen als je naar de arts moet?

Ik moet ook sneller plassen als ik gespannen/ erg nerveus ben. Dat heeft volgens mij te maken met de hormonen die daar mee gemoeid zijn(adrenaline ed)

afrodite05

afrodite05

05-08-2021 om 15:27 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 05-08-2021 om 15:08:

ben je gespannen als je naar de arts moet?

Ik moet ook sneller plassen als ik gespannen/ erg nerveus ben. Dat heeft volgens mij te maken met de hormonen die daar mee gemoeid zijn(adrenaline ed)

Mwoah, niet per se. Ik ben vanaf mijn 14e al onder behandeling van gynaecologen en de schaamte allang voorbij, dus echt gespannen omdat ik daar zo lig: nee. Dit is wel de situatie waarin ik "bewijs" heb dat mijn blaas snel weer vol is, maar ik heb wel vaker dat ik een half uur na het plassen weer een grote plas kan doen, zonder bijzonder veel te drinken. 

Toen ik een blaasontsteking had wist mijn lichaam liters vol vocht uit mijn lichaam tevoorschijn te toveren en naar mijn blaas te transporteren.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

05-08-2021 om 15:31

rionyriony schreef op 05-08-2021 om 15:29:

Toen ik een blaasontsteking had wist mijn lichaam liters vol vocht uit mijn lichaam tevoorschijn te toveren en naar mijn blaas te transporteren.

Dat herken ik dan weer niet van een blaasontsteking.  Eerder vaak moeten plassen,  maar kleine beetjes door valse aandrang. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

05-08-2021 om 15:32

Heb je ook snel of veel dorst?

Je blaas vult zich niet zo snel. Het gaat om wat je in de anderhalf a twee uur daarvoor hebt gedronken.  En je blaas vult zich niet alleen met vocht uit drinken, maar ook uit eten. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

05-08-2021 om 15:41

Draceana schreef op 05-08-2021 om 15:33:

Je blaas vult zich niet zo snel. Het gaat om wat je in de anderhalf a twee uur daarvoor hebt gedronken. En je blaas vult zich niet alleen met vocht uit drinken, maar ook uit eten.

Bij to kennelijk wel. Zelfs overduidelijk te zien op een echo. En ik heb het zelf ook wel eens, maar dan door omstandigheden (te hoge bloedsuikers of stress)

Mallebeppie schreef op 05-08-2021 om 15:41:

[..]

Bij to kennelijk wel. Zelfs overduidelijk te zien op een echo. En ik heb het zelf ook wel eens, maar dan door omstandigheden (te hoge bloedsuikers of stress)

Was bij mij vermoedelijk ook door stress en angst.

Mallebeppie schreef op 05-08-2021 om 15:41:

[..]

Bij to kennelijk wel. Zelfs overduidelijk te zien op een echo. En ik heb het zelf ook wel eens, maar dan door omstandigheden (te hoge bloedsuikers of stress)

Dat hoeft dus niet te komen door wat ze vlak daarvoor heeft gedronken, maar door wat ze eerder heeft gegeten en gedronken.
Bij hoge bloedsuikers (en stress) worden er meer afvalstoffen afgevoerd, waardoor je vaker moet plassen. Dat gaat dan de hele dag door. Dit heeft dan niet te maken met wat ze 20 minuten daarvoor heeft gedronken. 

En als je je afvraagt waar ik dit op baseer: mijn gynaecoloog, mdl-arts en internist. 

afrodite05

afrodite05

05-08-2021 om 15:57 Topicstarter

Ik denk echt dat het niet door angst komt, of tenminste, ik voel geen spanning. Zeker omdat het ook op andere momenten is waarop ik geen spanning voel, maar wel snel weer veel moet plassen. Of het moet onbewuste angst/spanning zijn, al kan ik het me niet voorstellen.

Ik drink volgens mij niet bijzonder veel, gewoon gemiddeld. Een blaasontsteking is het niet, dat voelt echt anders en inderdaad, dan zijn het kleine beetjes. Vaak zijn de bezoeken aan het ziekenhuis in de ochtend, dus meer dan een boterham en een groot glas water heb ik dan niet in mijn lijf, lijkt me. Vooral omdat ik in de ochtend plas na het opstaan, soms nog een keer extra voor vertrek, dan dus weer in het ziekenhuis voorafgaand aan de afspraak en 20 minuten later weer die volle blaas.

afrodite05

afrodite05

05-08-2021 om 15:59 Topicstarter

Draceana schreef op 05-08-2021 om 15:54:

[..]

Dat hoeft dus niet te komen door wat ze vlak daarvoor heeft gedronken, maar door wat ze eerder heeft gegeten en gedronken.
Bij hoge bloedsuikers (en stress) worden er meer afvalstoffen afgevoerd, waardoor je vaker moet plassen. Dat gaat dan de hele dag door. Dit heeft dan niet te maken met wat ze 20 minuten daarvoor heeft gedronken.

En als je je afvraagt waar ik dit op baseer: mijn gynaecoloog, mdl-arts en internist.

Maar wordt die urine dan zo snel aangemaakt dat mijn blaas na 20 minuten weer gevuld is? Zonder dus veel gedronken te hebben?

Misschien plas je de eerste keer niet goed uit? 

afrodite05 schreef op 05-08-2021 om 15:59:

[..]

Maar wordt die urine dan zo snel aangemaakt dat mijn blaas na 20 minuten weer gevuld is? Zonder dus veel gedronken te hebben?

De nieren zorgen voor het afvoeren van afvalstoffen uit je lichaam door middel van urine. Dat gaat gewoon de hele tijd door.
Misschien dat onbewuste stress/spanning kan zorgen voor een hogere aanmaak (meer afvalstoffen in je lijf) van urine. Geen idee of dit ook zo werkt. Dat zou je eens aan de gyn kunnen vragen. Je schrijft dat je in een fertiliteitstraject zit. Ik kan me voorstellen dat dit toch wel iets van (onbewuste) spanning meebrengt. 

Als je elke dag vaak naar het toilet moet dan is het trouwens geen slecht idee om eens naar je bloedsuikers te laten kijken.


oh en heel veel succes met het traject💪 

Maree schreef op 05-08-2021 om 16:14:

Misschien plas je de eerste keer niet goed uit?

Ook mijn idee. Dat je voor je gevoel uitgeplast bent, maar je blaas nog lang niet leeg is.

afrodite05

afrodite05

05-08-2021 om 16:27 Topicstarter

Draceana schreef op 05-08-2021 om 16:17:

[..]

De nieren zorgen voor het afvoeren van afvalstoffen uit je lichaam door middel van urine. Dat gaat gewoon de hele tijd door.
Misschien dat onbewuste stress/spanning kan zorgen voor een hogere aanmaak (meer afvalstoffen in je lijf) van urine. Geen idee of dit ook zo werkt. Dat zou je eens aan de gyn kunnen vragen. Je schrijft dat je in een fertiliteitstraject zit. Ik kan me voorstellen dat dit toch wel iets van (onbewuste) spanning meebrengt.

Als je elke dag vaak naar het toilet moet dan is het trouwens geen slecht idee om eens naar je bloedsuikers te laten kijken.


oh en heel veel succes met het traject💪

Thnx! Ja, maar dat fertiliteitstraject is natuurlijk niet sinds m'n 14e, dus in de tussentijd was die spanning er minder. Die bloedsuikers laten checken is geen gek idee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.