Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

WickedCurlew89

WickedCurlew89

20-01-2022 om 22:55

Toch iets mee doen na al die jaren? (aanranding)

Na alle berichten over The Voice en de Boos uitzending het volgende...

Ik heb erg getwijfeld om dit topic te openen en weet ook niet zo goed waar het 't beste thuishoort maar ik waag een poging... Ik wil niet al teveel op de details ingaan.

Lang geleden (30 jaar terug al, was toen ongeveer 17) ben ik op een vakantie in het buitenland aangerand door een vreemde, heb hem niet goed kunnen zien. Ik lag te slapen en deze man is de tent ingekomen en heeft mij onder mijn kleding betast waar ik vervolgens wakker van ben geworden.  Ik heb er destijds niets mee gedaan, geen aangifte gedaan en slechts een paar mensen zijn op de hoogte. Vooral ook omdat het een heel bizar en onwaarschijnlijk verhaal is.

Ik denk dat ik het op zich goed heb verwerkt. Ik merk wel dat ik er nu veel mee bezig ben: had ik maar aangifte gedaan daar, wie weet heeft hij het vaker gedaan etc. 

Ik heb een tijd terug wel zitten zoeken of ik iets kon vinden over die periode op die plaats maar dit was net voor internet echt zijn intrede deed en ik kan uiteraard niets vinden (taal spreek ik ook al niet goed)

Het blijft maar knagen: wat als ik een bericht stuur naar de politie van de stad waar ik verbleef, niet dat ik daar iets van verwacht maar wat als er uit die tijd wel meldingen zijn geweest, misschien van veel erger? 

Ik weet dat het idioot klinkt; natuurlijk gaat er niet ineens een of ander oud misdrijf opgelost worden door iemand die een klein incident heeft meegemaakt 30 jaar geleden en niets kan vertellen over degene die het betrof.

En toch... gewoon wel doen om het af te sluiten voor mijzelf?
Ook al gaat het helemaal niets uitmaken en dient het in feite alleen mijn eigen 'belang'?


Wat naar dat je zoiets hebt meegemaakt. Dat iemand zomaar de tent in is gekomen en je heeft betast is echt niet niks, wat een nachtmerrie.
Qua wat je nu moet doen: lastig. Mijn gedachten schommelen heen en weer van stuur gewoon een mailtje, naar wat heb je er nou aan. 
Ik denk wel dat zo'n man het vaker heeft gedaan maar voor hetzelfde geld is ie allang dood. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-01-2022 om 23:09

Ik zou geen bericht sturen naar de lokale politie want ik vrees dat de kans groot is dat je een standaard antwoord krijgt dat onbevredigend is, als je al een antwoord krijgt. 

Aan een mailtje sturen heb je niet zoveel. Er is een verjaringstermijn voor misdrijven en die is voorbij.
Als je iets voor jezelf wilt doen omdat het je er nog zo bezig mee bent, zou je hulp kunnen vragen bij de huisarts.
Er zijn ook (anonieme) hulplijnen waar je bij terecht kunt. Op onderstaande site vind je hulp in jou buurt.
Sterkte 

https://slachtofferwijzer.nl/hulppagina/emotionele-hulp-na-een-verkrachting-of-aanranding/

WickedCurlew89

WickedCurlew89

20-01-2022 om 23:28

Het is heel lastig uit te leggen... ik weet dat ik er praktisch gezien niets mee opschiet en waarschijnlijk niet eens een reactie krijg.

En toch voelt het op de een of andere manier dat ik dan alsnog iets 'gedaan' heb, ook al haalt het feitelijk niets uit. 

Ik zou ook niet weten wat ik er verder over wil bespreken met iemand, want ik ben er echt wel overheen, dat was ik zelfs al heel snel. Maar kennelijk voel ik toch die behoefte om het op deze manier 'af te sluiten' hoe vaag dat ook klinkt...

Wat een nare ervaring! Mijn schoonzus heeft dit jaren geleden ook meegemaakt. Zij lag in de tent met haar zus, toen iemand haar begon te betasten. Ze werd wakker en begon te gillen, waarna de onverlaat het hazepad koos. Ook zij gaf destijds aan dat het heel bizar en onwaarschijnlijk leek. Het is dat haar zus erbij was…. .
Ik weet niet wat je moet doen. Ik snap dat je door de berichtgeving rond TVOH er weer aan werd herinnerd. Als jij het gevoel hebt, dat het je helpt als je alsnog de politie inlicht of wellicht de camping waar je destijds was, dan zou ik het doen. In het ergste geval leggen ze je bericht naast zich neer en hoor je er nooit meer wat van.

Nee hoor, dat klinkt helemaal niet vaag
Je bent er mee bezig en dit voelt als een stukje afsluiting en helpen, want natuurlijk voel je deze nare spanning weer na alle commotie
Hoe goed het verwerkt is
Het is heel erg heftig wat je hebt meegemaakt

Ik vind dan ook dat je dat mailtje gewoon moet schrijven
Gewoon doen, vertel je verhaal
En als het goed voelt, dan stuur je het op
Gewoon voor jou, zodat het weer klopt
En wie weet inderdaad voor een ander
Ze kunnen er misschien niks mee doen, ze worden toch even wakker geschud 

Echt, schrijf als het goed voelt (ik val in de herhaling)
Niks vaags aan, dat is juist lief zijn voor jezelf en dat is weer vrij gezond



Hoop dat je snel weer rust vindt
 

Ik zou even uit elkaar proberen te rafelen waarom je dit wil doen.
Voel je je op de een of andere manier verantwoordelijk voor andere dingen die deze man eventueel nog na jouw akelige ervaring met hem heeft gedaan? Dat vind ik echt niet nodig. Jij mag dit gewoon achter je laten. Het is dertig jaar geleden en als hij is doorgegaan zijn er andere mensen, in zijn eigen omgeving, die waarschijnlijk veel meer in handen hebben gehad om met hem te kunnen afrekenen. Misschien kun je daar eens lekker over fantaseren, hoe hij gepakt is en een proces heeft moeten ondergaan. Hoe hij de gevangenis is ingedraaid en zijn aanzien is kwijtgeraakt. Hoe de vrouwen die zijn slachtoffers waren, en jij dus ook, hebben gewonnen, met de armen om elkaar heen de hun vuisten in de lucht. Jippiekajee motherfucker!
Heb je nog iets nodig om dit te kunnen afsluiten? Waar zit de onrust nog? Ik denk dat er andere, betere manieren zijn om in dit opzicht voor jezelf te zorgen dan de politie in een vreemd land te berichten over iets van 30 jaar geleden. Eerlijk gezegd denk ik dat er helemaal geen aandacht aan zal worden besteed. En ik vind dat je zoiets alleen hoeft te doen als je denkt dat het jezelf iets zal opleveren. Zo’n flink absurde wraakfantasie waar ik dan op een gegeven moment ook erg om moet grinniken omdat het wel heel erg politiek incorrect werd, zou voor mij wel kunnen werken om de woede nog eens opnieuw los te laten. Want wat een vuile klootzak, die kerel! In je slaap! Bah! En heel beangstigend voor jou. Ik kan me goed voorstellen dat je daar nog wel eens aan terugdenkt. 

Wat naar zeg! Lag je alleen in je tent?
Het heeft niet zoveel zin om nog melding te maken of aangifte te doen.
Je zou wel contact op kunnen nemen met slachtofferhulp of de Rutgersstichting. 
En ja, zo’n moment haalt veel naar boven. Ik had het zelf ook wel een beetje. 

Het lijkt niet nuttig, maar dat weet je nooit. Voor hetzelfde geldt ligt daar een cold case van allemaal onopgeloste aanrandingen. Het komt met grote regelmaat voor dat oude zaken pas na 20 of 30 jaar worden opgelost. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

21-01-2022 om 07:29

Je noemt dit "een klein voorval", maar dat is het natuurlijk niet. Het is een hartstikke onveilig moment in je leven. Het lijkt net of je je nu schuldig voelt dat je dat destijds nergens hebt gemeld en wellicht wil je voor je gevoel die schuld afkopen door het nu alsnog te melden. Maar jij hebt hier helemaal geen schuld!!!

Hetvrijewoord schreef op 20-01-2022 om 23:28:

Het is heel lastig uit te leggen... ik weet dat ik er praktisch gezien niets mee opschiet en waarschijnlijk niet eens een reactie krijg.

En toch voelt het op de een of andere manier dat ik dan alsnog iets 'gedaan' heb, ook al haalt het feitelijk niets uit.

Ik zou ook niet weten wat ik er verder over wil bespreken met iemand, want ik ben er echt wel overheen, dat was ik zelfs al heel snel. Maar kennelijk voel ik toch die behoefte om het op deze manier 'af te sluiten' hoe vaag dat ook klinkt...

Door je verhaal hier te hebben geschreven, beteken je wellicht wel iets voor andere vrouwen die recentelijk hetzelfde hebben meegemaakt.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

21-01-2022 om 13:29

Viva-amber schreef op 21-01-2022 om 07:17:

Het lijkt niet nuttig, maar dat weet je nooit. Voor hetzelfde geldt ligt daar een cold case van allemaal onopgeloste aanrandingen. Het komt met grote regelmaat voor dat oude zaken pas na 20 of 30 jaar worden opgelost.


Dat speelt in mijn achterhoofd onderdaad, komt ook omdat ik liefhebber ben van 'true crime' podcasts en daar komen soms ook dergelijke zaken in voor.

Ook al weet ik dat die kans nihil is.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

21-01-2022 om 13:34

Mija schreef op 20-01-2022 om 23:46:

Ik zou even uit elkaar proberen te rafelen waarom je dit wil doen.
Voel je je op de een of andere manier verantwoordelijk voor andere dingen die deze man eventueel nog na jouw akelige ervaring met hem heeft gedaan? Dat vind ik echt niet nodig. Jij mag dit gewoon achter je laten. Het is dertig jaar geleden en als hij is doorgegaan zijn er andere mensen, in zijn eigen omgeving, die waarschijnlijk veel meer in handen hebben gehad om met hem te kunnen afrekenen. Misschien kun je daar eens lekker over fantaseren, hoe hij gepakt is en een proces heeft moeten ondergaan. Hoe hij de gevangenis is ingedraaid en zijn aanzien is kwijtgeraakt. Hoe de vrouwen die zijn slachtoffers waren, en jij dus ook, hebben gewonnen, met de armen om elkaar heen de hun vuisten in de lucht. Jippiekajee motherfucker!
Heb je nog iets nodig om dit te kunnen afsluiten? Waar zit de onrust nog? Ik denk dat er andere, betere manieren zijn om in dit opzicht voor jezelf te zorgen dan de politie in een vreemd land te berichten over iets van 30 jaar geleden. Eerlijk gezegd denk ik dat er helemaal geen aandacht aan zal worden besteed. En ik vind dat je zoiets alleen hoeft te doen als je denkt dat het jezelf iets zal opleveren. Zo’n flink absurde wraakfantasie waar ik dan op een gegeven moment ook erg om moet grinniken omdat het wel heel erg politiek incorrect werd, zou voor mij wel kunnen werken om de woede nog eens opnieuw los te laten. Want wat een vuile klootzak, die kerel! In je slaap! Bah! En heel beangstigend voor jou. Ik kan me goed voorstellen dat je daar nog wel eens aan terugdenkt.

Ik snap wat je bedoelt hoor en moet er ook wel om lachen. Ik vind het een goede gedachte, toch kan ik er niet veel mee omdat het dan bij mijn eigen fantasie blijft. Eigenlijk heb ik er geen zin in om daar verder over te malen ook al snap ik dat het voor anderen wel een manier kan zijn.

Ik denk ook niet dat er aandacht aan besteed wordt, en toch heb ik het dan in elk geval wel gemeld. Dan is het voor mij daar klaar mee, of ik nou reactie krijg of niet.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

21-01-2022 om 13:39

niet_rechts schreef op 21-01-2022 om 07:29:

Je noemt dit "een klein voorval", maar dat is het natuurlijk niet. Het is een hartstikke onveilig moment in je leven. Het lijkt net of je je nu schuldig voelt dat je dat destijds nergens hebt gemeld en wellicht wil je voor je gevoel die schuld afkopen door het nu alsnog te melden. Maar jij hebt hier helemaal geen schuld!!!


Ik was toen 17, sprak de taal niet, wist er heg noch steg, had een vaag verhaal en had nooit iemand kunnen identificeren.

Inderdaad ik heb geen schuld maar zou het nu wel anders aanpakken, vandaar dat ik nu er wel wat mee wil doen. Al was het alleen maar voor mijn eigen idee en dan is het klaar, afgesloten.


WickedCurlew89

WickedCurlew89

21-01-2022 om 13:41

Beertjelief schreef op 20-01-2022 om 23:45:

Nee hoor, dat klinkt helemaal niet vaag
Je bent er mee bezig en dit voelt als een stukje afsluiting en helpen, want natuurlijk voel je deze nare spanning weer na alle commotie
Hoe goed het verwerkt is
Het is heel erg heftig wat je hebt meegemaakt

Ik vind dan ook dat je dat mailtje gewoon moet schrijven
Gewoon doen, vertel je verhaal
En als het goed voelt, dan stuur je het op
Gewoon voor jou, zodat het weer klopt
En wie weet inderdaad voor een ander
Ze kunnen er misschien niks mee doen, ze worden toch even wakker geschud

Echt, schrijf als het goed voelt (ik val in de herhaling)
Niks vaags aan, dat is juist lief zijn voor jezelf en dat is weer vrij gezond



Hoop dat je snel weer rust vindt


Bedankt! Dit is inderdaad hoe het zit voor mij. Denk dat ik het gewoon maar doe, ik heb niets te verliezen en daarna is het 'klaar'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.