Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Telefoonverslaving

Hoi, 

Ik zit veel te veel op mijn telefoon. Als ik op mijn telefoonregistratie kijk, zie ik dat ik gemiddeld 5-7 uur per dag erop zit, maar ook wel uitschieters naar 10 uur per dag. 

Heb al veel dingen geprobeerd:

- verschillende apps geprobeerd die je telefoon blokkeren na telang erop. 
- de boomplant app 
- mezelf vaste tijden geven waarop ik mag en de rest van de tijd mag ik niet. 
- mezelf een maximaal aantal keer geven dat ik op bepaalde sites mag of sites waar ik niet op mag. 
- elk uur mezelf 5-10 minuutjes tijd geven. 
- eenmaal of tweemaal op de dag een uurtje 
- telefoon in een kluisje doen
- telefoon in de auto doen en die ergens anders parkeren 
- mijn telefoon saai maken (notificaties uit, bureaublad rustig, zwarte achtergrond e.d.)
- etc. 

Het komt elke keer op hetzelfde uit, het is even succesvol en dan ben ik heel blij, Mar na een dag ben ik weer terug bij af en pak ik mijn telefoon bij het minste geringste. En kom ik in een cirkeltje van Whatsapp, nieuwssites, YouTubefilmpjes, fora etc. 

Wat ik zou willen weten of mensen zich hierin herkennen en zo ja of het iemand gelukt is om hier echt uit te komen. Ik zou heel graag maximaal 2 uur per dag op mijn telefoon willen.

Groet, 

Bawy


Ik las laatst een boek over dit onderwerp. Het heet Ik maak het uit. Misschien dat daar dé tip in staat?

Heb je geen werk (of studie) te doen dan?

De gemakkelijkste oplossing lijkt me om een zinvolle invulling van je dag te plannen. Zo zorg ik ook dat m’n pubers niet de godganse dag op dat ding hangen: door afwisseling in de dag aan te (helpen) brengen. 

Oplossing: ‘parental control’ 

Zet het kinderslot op (gedeeltes van) je telefoon en geef de code aan een ander, zodat je het zelf niet kunt uitschakelen of omzeilen. 

ik gebruik de app ‘I am sober’ voor stoppen met alcohol. Ik wilde echt heel graag compleet stoppen en door deze app is dit gelukt. Je wordt gemotiveerd doordat de voortgang heel duidelijk getoond wordt en er een community is per mijlpaal. Daarnaast doe je elke dag een belofte. Je kan de app gebruiken voor diverse verslavingen, ook voor excessief telefoon gebruik. 

Bawy

Bawy

20-08-2021 om 23:24 Topicstarter

alhambra schreef op 20-08-2021 om 22:30:

Ik las laatst een boek over dit onderwerp. Het heet Ik maak het uit. Misschien dat daar dé tip in staat?

Dat boek heb ik. En nog meer vergelijkbare boeken erover. Maar het ging al snel weer mis. 

Bawy

Bawy

20-08-2021 om 23:27 Topicstarter

-Nienke- schreef op 20-08-2021 om 22:32:

Heb je geen werk (of studie) te doen dan?

De gemakkelijkste oplossing lijkt me om een zinvolle invulling van je dag te plannen. Zo zorg ik ook dat m’n pubers niet de godganse dag op dat ding hangen: door afwisseling in de dag aan te (helpen) brengen.

Ja, ik werk. Maar wanneer ik vrij ben, zit ik weer veel te lang erop. Maar idd meer afleiding zoeken is wel een iets om over na te denken hoe ik dat kan doen. 

Bawy

Bawy

20-08-2021 om 23:30 Topicstarter

Galileo schreef op 20-08-2021 om 23:07:

Oplossing: ‘parental control’

Zet het kinderslot op (gedeeltes van) je telefoon en geef de code aan een ander, zodat je het zelf niet kunt uitschakelen of omzeilen.

Oh ja probleem is ook dat ik daarnaast nog een laptop, een werk laptop, een telefoon van mijn vriend en nog een werktelefoon heb. En zo omzeil ik het ook vaak. Dat ik dan denk ik moet echt even alleen dit opzoeken. Even een uitzondering. 

Maar ik zal eens kijken wat ik kan met dat kinderslot en code aan een ander geven!

Bawy

Bawy

20-08-2021 om 23:32 Topicstarter

Zespri schreef op 20-08-2021 om 23:14:

ik gebruik de app ‘I am sober’ voor stoppen met alcohol. Ik wilde echt heel graag compleet stoppen en door deze app is dit gelukt. Je wordt gemotiveerd doordat de voortgang heel duidelijk getoond wordt en er een community is per mijlpaal. Daarnaast doe je elke dag een belofte. Je kan de app gebruiken voor diverse verslavingen, ook voor excessief telefoon gebruik.

Ik heb deze app ook gehad. Maar heb geen gebruik gemaakt van de community. Dus dat is nog wel het proberen waard!

Bawy schreef op 20-08-2021 om 23:27:

[..]

Ja, ik werk. Maar wanneer ik vrij ben, zit ik weer veel te lang erop. Maar idd meer afleiding zoeken is wel een iets om over na te denken hoe ik dat kan doen.

Iets “niet doen” is veel moeilijker dan iets “wel doen”. Iets nalaten moet je voortdurend nalaten en als je het dan 1x doet, heb je het tóch weer gedaan. Dat is niet erg, als je jezelf daar bewust van bent en jezelf corrigeert.

 “Oeps, alweer een kwartier verder, terwijl ik alleen maar even buienradar wilde checken voor mijn wandeling”. Telefoon alsnog wegleggen en lekker gaan wandelen zonder boos op jezelf te zijn. 

Wat heel erg goed helpt is een ándere, vervangende activiteit kiezen. Iets niet doen is immers lastiger, helemaal “niets doen” kan alleen een zenmeester die daar 10 jaar op heeft geoefend.

Kun je iets bedenken om te doen ‘in plaats van’? Iets actiefs?

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

20-08-2021 om 23:49

Vervelend. En goed dat je het aan wilt pakken!

Ik heb geen ervaring. Maar als ik je lijstje met pogingen zo zie, valt het me op dat je vooral aan symptoombestrijding doet. Ik denk dat je succesvoller zult zijn als je de oorzaak weet. 
Waarom doe je het? Wat is de reden dat je op internet zit? En dan specifiek de betreffende sites. 
En waarom heb je het idee dat de oplossing zit in het bezoeken van sites? Een vervolgvraag zou kunnen zijn: wat levert het me op? En wat gebeurt er als ik het niet doe?

Bawy

Bawy

21-08-2021 om 00:27 Topicstarter

Hen74 schreef op 20-08-2021 om 23:49:

Vervelend. En goed dat je het aan wilt pakken!

Ik heb geen ervaring. Maar als ik je lijstje met pogingen zo zie, valt het me op dat je vooral aan symptoombestrijding doet. Ik denk dat je succesvoller zult zijn als je de oorzaak weet.
Waarom doe je het? Wat is de reden dat je op internet zit? En dan specifiek de betreffende sites.
En waarom heb je het idee dat de oplossing zit in het bezoeken van sites? Een vervolgvraag zou kunnen zijn: wat levert het me op? En wat gebeurt er als ik het niet doe?

Verveling, nieuwsgierig, 'onderdrukken van gevoelens' op moment dat ik me druk maak om iets, automatisme. 

Wat levert het op? Een verdoofd gevoel of zoiets. 

wat gebeurt er als ik het niet doe? Onrustig gevoel. 



QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

21-08-2021 om 00:36

Bawy schreef op 21-08-2021 om 00:27:

[..]

Verveling, nieuwsgierig, 'onderdrukken van gevoelens' op moment dat ik me druk maak om iets, automatisme.

Wat levert het op? Een verdoofd gevoel of zoiets.

wat gebeurt er als ik het niet doe? Onrustig gevoel.



Oké. Denk je dat het te vergelijken is met wat anderen ervaren en doen op het gebied van eten?

Je reactie op wat het je oplevert is een verdoofd gevoel. Dat is een wenselijk gevoel, dat was immers je doel ook.  Maar wát je ziet en leest op internet is dus eigenlijk niet van belang?

Het lijkt op basis van wat je beschrijft op vluchten. Heb je dat vaker gedaan, op andere manieren wellicht? 

Bawy schreef op 20-08-2021 om 23:30:

[..]

Oh ja probleem is ook dat ik daarnaast nog een laptop, een werk laptop, een telefoon van mijn vriend en nog een werktelefoon heb. En zo omzeil ik het ook vaak. Dat ik dan denk ik moet echt even alleen dit opzoeken. Even een uitzondering.

Maar ik zal eens kijken wat ik kan met dat kinderslot en code aan een ander geven!

Wat vind je precies problematisch eraan? Zou je iets anders moeten doen en kom je dus in problemen met planning e.d ? Of vind je het een morele kwestie, dat je jezelf waardeloos vindt omdat je iets niet kunt laten?

Gr Angela

---

---

21-08-2021 om 05:42

inderdaad is iets niet doen veel lastiger dan iets wel doen. Het helpt dus als je eerst iets anders doet en jezelf beloont voor dezelfde tijd op je telefoon. Dus hal uur wandelen is half uur aan je telefoon. Zet dan ook de wekker  die na 25 min een waarschuwing geeft en een app die na 30 min je telefoon afsluit. Dan ga je een schoonmaakklusje doen, beloon je weer met dezelfde tijd op je telefoon. Dan boodschappen, koken, netflixserie kijken etc. Ga op een sport. En gooi zoveel mogelijk apps  eraf  Youtube via browser kijkt veel minder prettig etc.

Hen74 schreef op 21-08-2021 om 00:36:

[..]

Oké. Denk je dat het te vergelijken is met wat anderen ervaren en doen op het gebied van eten?

Je reactie op wat het je oplevert is een verdoofd gevoel. Dat is een wenselijk gevoel, dat was immers je doel ook. Maar wát je ziet en leest op internet is dus eigenlijk niet van belang?

Het lijkt op basis van wat je beschrijft op vluchten. Heb je dat vaker gedaan, op andere manieren wellicht?

Dit was dus ook mijn eerste gedachte.

Een keer afleiding zoeken om niet te hoeven voelen kan prima zijn. Wanneer dat een patroon wordt, dat lijkt me dat je er iets mee moet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.