Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Teennagel gaat er af vallen

Hi, ik ben niet iemand die op een holletje naar de HA rijdt dus even kijken of er hier mensen zijn die weten wat te doen voor ik de mensen op de HAP ga lastig vallen

2 weken geleden weer eens met mijn vege lijf op de badmintonbaan gestaan. Was even geleden en na een beetje warm slaan aan de eerste pot begonnen. Al na 3 punten ging het mis, ik verstapte me en voelde dat mijn grote teen nagel eigenlijk wat te lang was in mijn schoen. Nou ben ik geen piepert, dus door gespeeld, nog een 2e en 3e partijtje er achter aan en thuis in de badkamer zag ik dat er toch iets meer aan de hand was dan ik dacht. Grote teennagel helemaal blauw, echt helemaal geen stukje normale nagel meer te zien. Teennagel toen wel geknipt.. en was wat gevoelig. 

Sinds 3 dagen komt er nu wat bloed onder de nagel vandaan. En het is duidelijk dat ik hem ga verliezen. Nu ben ik niet zo gehecht aan mijn nagel, dus vind ik het kwijt raken en een nieuwe krijgen niet zo’n probleem. Maar zou wel advies willen in hoe dit te ‘onderhouden’ als hij er straks afvalt. Wat ik vermoed is dat er toch wel een wond zal zitten. Met de huidige temperaturen zijn teenslipperts geen optie meer de komende maanden 

In de schoenen die ik nu draag heb ik er op dit moment weinig last van (stevige laarzen en Dr Martens boots) en draag in huis mijn Ugg pantoffels. Maar dat zal denk ik wel lastig worden. Over enkele weken start ik met een nieuwe baan. Op mijn huidige werk zou ik overdag ook op mijn pantoffels wel weg kunnen komen (thuiswerken maar ook op kantoor) Bij mijn nieuwe werkgever heb ik die credits nog niet op gebouwd Ook zit ik straks 2 weken in het buitenland voor onboarding. En wil wel voorbereid op weg, niet dat ik daar de nagel verlies en dan op zoek moet naar allerlei zaken in een stad die ik niet ken. 

Dus een aantal vragen:
- Hoe de teen/ het nagel bed te verzorgen als de nagel er afvalt met wond(je)
- Hoe de teen te beschermen in schoenen 

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

08-11-2021 om 10:21

Ik heb ook wel eens een ongelukje gehad waardoor mijn teen beschadigd was en de nagel eraf gevallen was. Je kan een nepnagel erop laten zetten door de pedicure, dat heb ik toen niet gedaan, ik heb het gewoon op zijn beloop gelaten. Daar heb ik weinig last van gehad en het lichaam heeft het zelf opgelost. 
Mijn advies: laat het gaan, waarschijnlijk valt die nagel als die echt beschadigd is er wel af en komt er een nieuwe nagel. Even geen nagel op je teen is echt geen ramp hoor, ik voelde daar weinig van. (Het ziet er alleen een beetje vreemd uit maar het is toch geen zomer nu)

TutjeHola

TutjeHola

08-11-2021 om 10:24 Topicstarter

AliceM1982 schreef op 08-11-2021 om 10:21:

Ik heb ook wel eens een ongelukje gehad waardoor mijn teen beschadigd was en de nagel eraf gevallen was. Je kan een nepnagel erop laten zetten door de pedicure, dat heb ik toen niet gedaan, ik heb het gewoon op zijn beloop gelaten. Daar heb ik weinig last van gehad en het lichaam heeft het zelf opgelost.
Mijn advies: laat het gaan, waarschijnlijk valt die nagel als die echt beschadigd is er wel af en komt er een nieuwe nagel. Even geen nagel op je teen is echt geen ramp hoor, ik voelde daar weinig van. (Het ziet er alleen een beetje vreemd uit maar het is toch geen zomer nu)

Een nieuwe teennagel en een tijdje zonder is ook het probleem niet. Dat heb ik 3 jaar geleden ook wel gehad. Echter doen zonder schade aan het nagelbed, dus geen wond. De nieuwe nagel is onder de oude gaan groeien. 

Mijn probleem zit hem meer in de wond, hoe die het beste te verzorgen (zit toch heel de dag in sok en schoen..) en met een wond lijkt het me wel wat pijnlijk dus zoek ik een manier om het nagelbed te beschermen

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-11-2021 om 10:31

Hoezo wond? Ga je hem er dan zelf aftrekken?
Ik zou de beschadigde nagel zo lang mogelijk laten zitten. Alleen datgene wat vanzelf loskomt eraf knippen. Dan is de huid eronder misschien nog wel gevoelig maar geen open wond meer.

En voorlopig een pleister eromheen om te voorkomen dat hij losscheurt.  Want dat is erg pijnlijk weet ik uit eigen ervaring.

mijn kind had met een hamer op z’n vinger geslagen en die nagel kwam ook helemaal los. Tegen de tijd dat ie er echt af was was er een mooi droog nagelbed, dus ook geen last van gehad. De losse nagel hadden we geloof ik wel een beetje gefixeerd met een pleister, want als je daar achter blijft hangen ben je niet blij.

TutjeHola

TutjeHola

08-11-2021 om 11:20 Topicstarter

Coreopsis schreef op 08-11-2021 om 10:31:

Hoezo wond? Ga je hem er dan zelf aftrekken?
Ik zou de beschadigde nagel zo lang mogelijk laten zitten. Alleen datgene wat vanzelf loskomt eraf knippen. Dan is de huid eronder misschien nog wel gevoelig maar geen open wond meer.

En voorlopig een pleister eromheen om te voorkomen dat hij losscheurt. Want dat is erg pijnlijk weet ik uit eigen ervaring.

Nou er komt dus nu al bloed aan voor en zijkanten onder de nagel vandaan. Hij ligt erg los op het nagelbed en elke dag wat losser. Ik vermoed dat hij ergens deze week er wel af zal liggen. 

Goed plan om hem nu al een soort van vast te plakken. Dat voorkomt voorlopig een bloedbad! Thnx!

TutjeHola

TutjeHola

08-11-2021 om 11:22 Topicstarter

Wattenbolleke schreef op 08-11-2021 om 10:57:

mijn kind had met een hamer op z’n vinger geslagen en die nagel kwam ook helemaal los. Tegen de tijd dat ie er echt af was was er een mooi droog nagelbed, dus ook geen last van gehad. De losse nagel hadden we geloof ik wel een beetje gefixeerd met een pleister, want als je daar achter blijft hangen ben je niet blij.

Ja goed idee.. ik was een beetje bang om de boel af te sluiten (met het ouderwetse idee opgegroeid dat je wonden zo veel mogelijk ‘open’ moet laten om te genezen maar in dit geval is de boel vast zetten wel beter. 

we hebben bij dochter toen met dat scheurbare tape de nagel aan een zijkant vastgeplakt. Het uiteinde op de nagel dan onder de teen door en dan aan de andere kant v d nagel weer het uit einde vast plakken. Zo was het eraf halen minder pijnlijk omdat je de nagel dan niet omhoog trekt.

Hier ligt er regelmatig en nagel af bij deze of gene, en de eventuele wond is altijd geheeld voordat de nagel er daadwerkelijk af was. Dus inderdaad even fixeren, niet gaan lopen frutten aan het ding, gewoon de tijd z'n werk laten doen.  Hij  valt er vanzelf een keer af. 

Ik vrees als je er mee naar een dokter gaat, dat die dit apparaat gaat gebruiken :

AIG2371588.jpg

Het beste advies is al gegeven, gewoon goede pleister er omheen en niet teveel aan frutten.   Het duurt maanden voordat er een nieuwe nagel is aangemaakt.

Ik heb het ook eens gehad met een grote teennagel. Viel er inderdaad vanzelf af en daaronder zat alweer huid/nagelbed. Rustig afwachten en hij valt er volgens mij niet af als er nog een open wond onder zit.

TutjeHola

TutjeHola

09-11-2021 om 15:57 Topicstarter

Beterlaat2021! schreef op 09-11-2021 om 08:30:

Ik vrees als je er mee naar een dokter gaat, dat die dit apparaat gaat gebruiken :

AIG2371588.jpg

Het beste advies is al gegeven, gewoon goede pleister er omheen en niet teveel aan frutten. Het duurt maanden voordat er een nieuwe nagel is aangemaakt.

Ik blijf heel ver weg bij de dokter hiermee!!

Ik plak hem vanaf gisteren idd netjes vast.. heb al een flinke lading van die zachte witte pleisters op voorraad op de juiste maat geknipt en zo ga ik het wel even vol houden. Gewoon 2 x per dag er een schone om dan moet het wel goed komen tot hij klaar is om er af te komen. En ik frut nergens aan 

Ik weet dat dit een lang proces wordt, vorige nagel viel er niet af maar nieuwe groeide er onderdoor en schoof de oude op, maar dat heeft in totaal ook zo’n 11 maanden geduurd. 

TutjeHola

TutjeHola

09-11-2021 om 15:58 Topicstarter

MeganRapinoe schreef op 09-11-2021 om 08:32:

Ik heb het ook eens gehad met een grote teennagel. Viel er inderdaad vanzelf af en daaronder zat alweer huid/nagelbed. Rustig afwachten en hij valt er volgens mij niet af als er nog een open wond onder zit.

Tis meer dat ik bang ben aan sok of zo te blijven hangen 

Beterlaat2021! schreef op 09-11-2021 om 08:30:

Ik vrees als je er mee naar een dokter gaat, dat die dit apparaat gaat gebruiken :

AIG2371588.jpg

Het beste advies is al gegeven, gewoon goede pleister er omheen en niet teveel aan frutten. Het duurt maanden voordat er een nieuwe nagel is aangemaakt.

Neehoor, als het even kan laat die de nagel ook gewoon zitten. 

Zolang het bloed er niet onderuit gutst zal het wel meevallen met die “open wond”
Zoals al gezegd is, plak een pleister op de nagel zodat ie niet blijft hangen aan je sok oid en je de nieuwe nagel de tijd kan geven om te groeien.
Succes met je nieuwe baan!

TutjeHola

TutjeHola

10-11-2021 om 23:34 Topicstarter

Vavoom schreef op 10-11-2021 om 23:24:

Zolang het bloed er niet onderuit gutst zal het wel meevallen met die “open wond”
Zoals al gezegd is, plak een pleister op de nagel zodat ie niet blijft hangen aan je sok oid en je de nieuwe nagel de tijd kan geven om te groeien.
Succes met je nieuwe baan!

Nee het gutst er niet uit, maar het stopt ook niet met bloeden. Het bloeden begon 2 weken na het ‘ongelukje’ en is genoeg om beddengoed en sokken vies te maken.. 

Pleister zit er op en ga volgende week weer proberen te sporten.. heb nog wel sporttape waarmee ik de boel kan zekeren (over pleister heen)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.