Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Tandarts weer terug in het basispakket ?



De tandartszorg is in 2006 uit het basispakket verdwenen .
De medische mensenrechtenorganisatie Dokters van de Wereld maakt zich
grote zorgen over het aantal Nederlanders die minder naar de tandarts
gaat, omdat ze niet zijn verzekerd. Daar moet verandering in komen,
vinden zij. Een petitie om de mondzorg weer terug in het basispakket te
krijgen, is bijna 75.000 keer ondertekend.

Moet de tandartszorg weer terug in het basispakket ?
Wat vinden jullie ?

tdgif.gif




CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

19-08-2021 om 11:15

Het mag ook wat goedkoper, dan hoeft het wat mij betreft niet in het pakket. 

Plaats ff een linkje naar de petitie, dan teken ik 'm ook! 

Vind 't bezopen dat je voor tandartszorg een dure verzekering moet afsluiten waar je per jaar meer geld aan kwijt bent dan aan de ingrepen die ze vergoeden.
Ik ben dus niet verzekerd voor tandzorg en betaal mijn Belgische tandarts contant zodat ik korting krijg. 
Ook vind ik 't idioot dat ook al sluit je wel een tandartsverzekering af, implantaten en kronen niet vergoed worden. 

Sophia_!

Sophia_!

19-08-2021 om 11:25

Ik vind wel dat het terug in het basispakket moet. Goede tandzorg heeft ook invloed op de rest van je gezondheid, dus is best belangrijk.

 Aanvullende verzekeringen vergoeden echt niet alles en zijn bovendien behoorlijk duur. De tarieven bij de tandarts zijn ook niet mals, dus ik kan wel begrijpen dat mensen niet meer gaan.  

Ik zou op z'n minst twee keer per jaar de standaard controle terug in het basispakket willen, daarmee is al veel dure schade te voorkomen.
En dan (bijvoorbeeld!) maximaal 100 euro per jaar vergoeding voor dingen als gaatjes, mondhygiënist, etc. Of een percentage vergoeding ofzo? 

De rest is dan voor een aanvullende verzekering, want alles in de basisverzekering willen vergoeden zal weinig goeds doen voor de premie vrees ik. 

Sophia_!

Sophia_!

19-08-2021 om 11:28

Schommelstoel schreef op 19-08-2021 om 11:26:

Ik zou op z'n minst twee keer per jaar de standaard controle terug in het basispakket willen, daarmee is al veel dure schade te voorkomen.
En dan (bijvoorbeeld!) maximaal 100 euro per jaar vergoeding voor dingen als gaatjes, mondhygiënist, etc. Of een percentage vergoeding ofzo?

De rest is dan voor een aanvullende verzekering, want alles in de basisverzekering willen vergoeden zal weinig goeds doen voor de premie vrees ik.

Dit vind ik een goed idee 👍

Schommelstoel schreef op 19-08-2021 om 11:26:

Ik zou op z'n minst twee keer per jaar de standaard controle terug in het basispakket willen, daarmee is al veel dure schade te voorkomen.
En dan (bijvoorbeeld!) maximaal 100 euro per jaar vergoeding voor dingen als gaatjes, mondhygiënist, etc. Of een percentage vergoeding ofzo?

De rest is dan voor een aanvullende verzekering, want alles in de basisverzekering willen vergoeden zal weinig goeds doen voor de premie vrees ik.

Ik heb toch al een dure aanvullende, zou mooi zijn als ze daar tandheelkundige ingrepen bij zouden doen (foto's, boren/vullen/trekken en implantaten/kronen) 

Schommelstoel schreef op 19-08-2021 om 11:26:

Ik zou op z'n minst twee keer per jaar de standaard controle terug in het basispakket willen, daarmee is al veel dure schade te voorkomen.
En dan (bijvoorbeeld!) maximaal 100 euro per jaar vergoeding voor dingen als gaatjes, mondhygiënist, etc. Of een percentage vergoeding ofzo?

De rest is dan voor een aanvullende verzekering, want alles in de basisverzekering willen vergoeden zal weinig goeds doen voor de premie vrees ik.

Helemaal mee eens. Vooral die controles 2 keer per jaar zijn vaak zo belangrijk om dure ingrepen te voorkomen. Las vorige week ook ergens dat tandartskosten nu vaak onnodig duur zijn omdat er tandschade ontstaat die met de controles eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden. Vond het toen der tijd al vreemd dat de controles uit het basispakket gingen. 

Ja.

Marcador schreef op 19-08-2021 om 11:35:

[..]

Helemaal mee eens. Vooral die controles 2 keer per jaar zijn vaak zo belangrijk om dure ingrepen te voorkomen. Las vorige week ook ergens dat tandartskosten nu vaak onnodig duur zijn omdat er tandschade ontstaat die met de controles eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden. Vond het toen der tijd al vreemd dat de controles uit het basispakket gingen.

Dit. De controles terug in het basispakket. De kleine behandelingen (bijv. gaatjes vullen) ook, maar de rest niet. Als voor iedereen weer kronen, bruggen, kunstgebitten en de rest weer vergoedt gaat worden dan wordt de verzekering veel te duur.

wild-flower

wild-flower

19-08-2021 om 11:55 Topicstarter

redbulletje schreef op 19-08-2021 om 11:17:

Plaats ff een linkje naar de petitie, dan teken ik 'm ook!


https://doktersvandewereld.org/campagnes/mondzorg/

HumpieDumpie schreef op 19-08-2021 om 11:50:

[..]

Dit. De controles terug in het basispakket. De kleine behandelingen (bijv. gaatjes vullen) ook, maar de rest niet. Als voor iedereen weer kronen, bruggen, kunstgebitten en de rest weer vergoedt gaat worden dan wordt de verzekering veel te duur.

Kunstgebitten zitten juist nog in de basisverzekering. Maar die zouden minder nodig zijn als er goed mondzorg voor iedereen zou zijn. Wat mij betreft zouden wortelkanaalbehandelingen en rontgenfoto's naast vullingen vergoed moeten worden.

Schommelstoel schreef op 19-08-2021 om 11:26:

Ik zou op z'n minst twee keer per jaar de standaard controle terug in het basispakket willen, daarmee is al veel dure schade te voorkomen.
En dan (bijvoorbeeld!) maximaal 100 euro per jaar vergoeding voor dingen als gaatjes, mondhygiënist, etc. Of een percentage vergoeding ofzo?

De rest is dan voor een aanvullende verzekering, want alles in de basisverzekering willen vergoeden zal weinig goeds doen voor de premie vrees ik.

Goed idee dit. 

Bij onze tandarts lijkt de mondhygiënist/gebitsreiniging standaard tegenwoordig. Als ik een controle-afspraak maak willen ze deze er altijd gelijk bij afspreken voorafgaand aan het tandartsbezoek zelf.

Daglichtlamp schreef op 19-08-2021 om 13:03:

[..]

Kunstgebitten zitten juist nog in de basisverzekering. Maar die zouden minder nodig zijn als er goed mondzorg voor iedereen zou zijn. Wat mij betreft zouden wortelkanaalbehandelingen en rontgenfoto's naast vullingen vergoed moeten worden.

En een implantaat+kroon bij de uitgebreide aanvullende. 

Daglichtlamp schreef op 19-08-2021 om 13:03:

[..]

Kunstgebitten zitten juist nog in de basisverzekering. Maar die zouden minder nodig zijn als er goed mondzorg voor iedereen zou zijn. Wat mij betreft zouden wortelkanaalbehandelingen en rontgenfoto's naast vullingen vergoed moeten worden.

Daarmee zou de basisverzekering best eens onbetaalbaar kunnen worden.

Herfstappeltaart schreef op 19-08-2021 om 13:13:

[..]

Goed idee dit.

Bij onze tandarts lijkt de mondhygiënist/gebitsreiniging standaard tegenwoordig. Als ik een controle-afspraak maak willen ze deze er altijd gelijk bij afspreken voorafgaand aan het tandartsbezoek zelf.

Mijn tandarts doet zelf tandsteen verwijderen. Geen extra personeel is minder kosten voor de klant. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.