Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Stoppen met slaapmedicatie. Het lijkt eindelijk te zijn gelukt

Al lange tijd gebruikte ik iets om te kunnen slapen. Ik was bang nooit meer zonder te kunnen en had last van bijwerkingen. Ben daarom tabletten gaan halveren en soms een nacht zonder. Heb ook paar keer geprobeerd helemaal te stoppen, maar dat lukte steeds niet. Nu sinds anderhalve week lijkt het goed te gaan. Ik ben zo blij en hoopvol dat het nu wel goed komt! Daarom dit topic. Ervaringen lezen en er actief mee bezig zijn, wil dat het nu echt lukt.

aanzee

aanzee

23-08-2021 om 07:37 Topicstarter

Zal nog wat meer vertellen.. Ik ben slaapmedicatie gaan gebruiken na een fietsongeluk. Het was de oplossing in het begin. Daarna werd het niet kunnen slapen steeds meer een probleem helaas. Ik werk onregelmatig, lukte me een paar keer niet om te stoppen. Veel bijwerkingen, niet fit wakker worden, veel spierpijnklachten. Het werkte ook minder goed, waardoor ik vaak maar 2 uur achter elkaar sliep. Overdag niet goed functioneren. Kortom een vicieuze cirkel..
Maar nu dus anderhalve week zonder. Gisterennacht ging slecht maar vannacht gelukkig 6 uur achter elkaar geslapen!

letterlijk

letterlijk

Moderator

23-08-2021 om 08:37

Wat fijn zeg! Ik heb geen ervaring met slaapmedicatie, heb er nooit aan durven beginnen. Maar wel met slaapproblemen, al bijna 10 jaar nu. En waar slapen vroeger mijn grootste hobby was en ik ervan overtuigd was dat ik op minder dan acht uur per nacht niet kon functioneren, weet ik nu dat 6 uur aaneengesloten slapen, een meer dan prima nacht is!

Probeer nu door te zetten en als het een nachtje minder gaat, laat het los. Pieker er niet over en vertrouw erop dat het de volgende nacht beter gaat. Slaapmedicatie is fijn als tijdelijke oplossing, maar structureel gaat het, zoals je gemerkt hebt, niet helpen. Maar super dat je het al anderhalve week volhoudt, op naar de twee weken ☺.

aanzee

aanzee

23-08-2021 om 09:28 Topicstarter

Dankje wel!

aanzee

aanzee

23-08-2021 om 09:35 Topicstarter

Beter nooit aan beginnen, dat is waar en anders super tijdelijk. Maar dat weet ik nu, er midden in zitten was gewoon echt heel moeilijk. En wat je schrijft is helemaal waar. 6 uur aaneengesloten is prima. Probleem was dat het vaak maar 2 uur of zelfs nog korter was.. ik heb zoveel moeilijke nachten gehad, echt verschrikkelijk.
Wat mij ook helpt is muziek of beter nog rustige praatradio of podcast op ruime sleeptimer. Ogen dicht en gewoon maar luisteren. Zeker niet altijd, maar ook regelmatig wel lukt het binnen de tijd van de sleeptimer.

letterlijk

letterlijk

Moderator

23-08-2021 om 11:43

aanzee schreef op 23-08-2021 om 09:35:

Beter nooit aan beginnen, dat is waar en anders super tijdelijk. Maar dat weet ik nu, er midden in zitten was gewoon echt heel moeilijk. En wat je schrijft is helemaal waar. 6 uur aaneengesloten is prima. Probleem was dat het vaak maar 2 uur of zelfs nog korter was.. ik heb zoveel moeilijke nachten gehad, echt verschrikkelijk.
Wat mij ook helpt is muziek of beter nog rustige praatradio of podcast op ruime sleeptimer. Ogen dicht en gewoon maar luisteren. Zeker niet altijd, maar ook regelmatig wel lukt het binnen de tijd van de sleeptimer.

Ja, ik ken het! 's Avonds in slaap vallen is voor mij nooit een probleem (mits het voor half 11  is, anders kan ik het vergeten, zal wel psychisch zijn). Maar dan word ik rond 2 uur wakker, en dan begint de ellende. Als ik dan geluk heb val ik zo ergens tussen 5 en 6 in slaap en om 7 uur gaat de wekker weer. Als ik pas om 4 uur wakker wordt, slaap ik daarna niet meer en als ik om 5 uur pas wakker word, ben ik spekkoper en hou ik het verder voor gezien 😄.


Een podcast is wel een goed idee! Als ik overdag tijd had, zette ik weleens een talkshow aan en dan dommelde ik rustig een half uurtje weg. Jinek is best rustgevend 😄. Nu loopt er al anderhalf jaar (covid) altijd wel iemand door het huis te banjeren, dus even stiekem indutten zit er niet in. Maar voor 's nachts heb ik daar eigenlijk nooit aan gedacht, ik ga dat invoeren, goeie tip!

Goed bezig! Ik had verslavende pijnstillers, waar je ook heerlijk van ging slapen. Alleen was ik overdag een zombie, dus daar wilde ik wel vanaf. Het heeft wel  moeite gekost om af te kicken en zonder pillen te kunnen slapen, maar dat is wel gelukt uiteindelijk. Het heeft wat slapeloze nachten gekost, dat wel. 

aanzee

aanzee

23-08-2021 om 16:45 Topicstarter

letterlijk schreef op 23-08-2021 om 11:43:

[..]

Ja, ik ken het! 's Avonds in slaap vallen is voor mij nooit een probleem (mits het voor half 11 is, anders kan ik het vergeten, zal wel psychisch zijn). Maar dan word ik rond 2 uur wakker, en dan begint de ellende. Als ik dan geluk heb val ik zo ergens tussen 5 en 6 in slaap en om 7 uur gaat de wekker weer. Als ik pas om 4 uur wakker wordt, slaap ik daarna niet meer en als ik om 5 uur pas wakker word, ben ik spekkoper en hou ik het verder voor gezien 😄.


Een podcast is wel een goed idee! Als ik overdag tijd had, zette ik weleens een talkshow aan en dan dommelde ik rustig een half uurtje weg. Jinek is best rustgevend 😄. Nu loopt er al anderhalf jaar (covid) altijd wel iemand door het huis te banjeren, dus even stiekem indutten zit er niet in. Maar voor 's nachts heb ik daar eigenlijk nooit aan gedacht, ik ga dat invoeren, goeie tip!

hmm dat zijn ook echt wel gebroken nachten zeg als je al om 2.00uur wakker wordt.. Als het niet vanzelf gaat besef je pas hoe belangrijk slapen is heb ik gemerkt. Wel goed dat je weet dat inslapen altijd goed gaat als het maar voor 22.30 is!      Misschien ook beter dat overdag stiekem indutten niet lukt, ik las laatst dat heel belangrijk is overdag wakker te blijven als je moeite hebt met slapen/doorslapen in de nacht.

Fijn om ervaringen te lezen. het is inderdaad zo belangrijk als het nacht minder gaat niet te gaan piekeren, maar los te laten 

aanzee

aanzee

23-08-2021 om 16:47 Topicstarter

Piggy_in_the_Mirror schreef op 23-08-2021 om 13:47:

Goed bezig! Ik had verslavende pijnstillers, waar je ook heerlijk van ging slapen. Alleen was ik overdag een zombie, dus daar wilde ik wel vanaf. Het heeft wel moeite gekost om af te kicken en zonder pillen te kunnen slapen, maar dat is wel gelukt uiteindelijk. Het heeft wat slapeloze nachten gekost, dat wel.

Goed zeg! Is het je in 1 keer gelukt om daarmee te stoppen? Hoe lang ongeveer had je slapeloze nachten?

aanzee

aanzee

23-08-2021 om 16:50 Topicstarter

Gisteren was ik overdag ook echt zo moe en hoofd en soort gewrichtspijn (nacht ervoor maar ongeveer drie uur geslapen). Afgelopen nacht 6 uur geslapen en alles gaat zoveel makkelijker overdag. Daar hou ik me maar aan vast. Hopelijk snel meer goede dan slechte nachten..

Hoe gaat het nu , Aanzee ?

Het gaat redelijk goed dank je. Meeste nachten gaan goed en soms een slechte nacht, maar voel me beter dan paar maanden geleden.

Dat is fijn te horen. Ik hoop ook ooit beter te kunnen slapen.
Slaap al maanden nauwelijks, het is echt zeer vermoeiend

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.