Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Slecht slapen en nachtmerries

Ik slaap al een langere tijd erg slecht en heb hiervoor ook slaapmedicatie. Hierdoor kan ik in slaap vallen en word ik niet om de haverklap wakker. Het hield destijds ook tegen nachtmerries. Maar sinds een week helpt het dus niet echt en word ik alsnog vaker in de nacht wakker door nachtmerries. Ik snap ook niet waar dit ineens vandaan komt, weet ook dan niet zo goed wat ik hiermee aanmoet. Gewoon accepteren en ermee leren leven? Ik neig nu namelijk weer te beginnen met blowen doordat ik weet door ervaring dat je daardoor geen dromen meer krijgt maar daar wilde ik eigenlijk niet meer aan beginnen doordat ik op een gegeven moment dat ook door de dag heen ging doen en vaak nutteloos erdoor werd. Ik kan geen andere gezonde redenen bedenken om hiervan af te komen en vind het best wel vervelend doordat het mijn nachtrust beïnvloed en door de angstgevoelens door de droom weer moeilijk terug in slaap kan vallen. Iemand misschien tips?

je nachtmerries zijn een bijwerking van het stoppen met blowen. Het is superkut maar je moet er doorheen. Google maar eens. Over 2 weken is het over. 

Cleopatra.

Cleopatra.

04-08-2022 om 23:52 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 04-08-2022 om 23:50:

je nachtmerries zijn een bijwerking van het stoppen met blowen. Het is superkut maar je moet er doorheen. Google maar eens. Over 2 weken is het over.

Ik ben al een paar maanden daarmee gestopt en dat deed ik in fases. Kan dat nu ineens een rol spelen? Dus nog 2 weken volhouden, hoop dat het dan wel klaar is. 

Google er 

Cleopatra. schreef op 04-08-2022 om 23:52:

[..]

Ik ben al een paar maanden daarmee gestopt en dat deed ik in fases. Kan dat nu ineens een rol spelen? Dus nog 2 weken volhouden, hoop dat het dan wel klaar is.

In fases betekent volgens mij dat je nog steeds af en toe blowt. En dan kan het echt nog een rol spelen. Ook met slapeloosheid. Nasty is dat je dan weer gaat blowen omdat het relaxt. Maar heftige na nachtmerries zijn echt een van de weinige afkick verschijnselen. Google maar. Maar 

Cleopatra.

Cleopatra.

05-08-2022 om 01:49 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 05-08-2022 om 01:45:

Google er

[..]

In fases betekent volgens mij dat je nog steeds af en toe blowt. En dan kan het echt nog een rol spelen. Ook met slapeloosheid. Nasty is dat je dan weer gaat blowen omdat het relaxt. Maar heftige na nachtmerries zijn echt een van de weinige afkick verschijnselen. Google maar. Maar

Nee al 5 maanden helemaal niet meer. Daarvoor wel eens week en dan weer een week niet dus niet echt een vaste blower geweest.

Maar ik wist het niet dat dit ook een verschijnsel kon zijn eerlijk gezegd en al helemaal niet gedacht dat het pas nu zou gebeuren ook.

Cleopatra.

Cleopatra.

05-08-2022 om 01:54 Topicstarter

Ik las net t volgende

“Het is een tijdelijke inhaalslag. Het houdt weer vanzelf op als je twee tot drie weken verder bent. Het lichaam weet zelf wanneer dat precies is.”

Het is dus even hier door heen komen en afwachten totdat het vanzelf voorbijgaat. Was al bang dat dit een normale gang van zaken zou worden en er maanden mee zou moeten lopen, in dat geval zou ik eerlijk gezegd wel me genoodzaakt voelen weer te gaan blowen. 

TanSwallow86

TanSwallow86

05-08-2022 om 02:07

ik slaap de laatste tijd ook weer slecht en heb weer nachtmerries(over seksueel geweld, heb ik mee te maken gehad).
Ook medicatie hiervoor, maar ben ook erg onrustig om te slapen, omdat ik voor ruim 90 procent weet dat ik nachtmerries krijg.
Overigens blow ik niet.

Cleopatra.

Cleopatra.

05-08-2022 om 02:12 Topicstarter

HarleyQuin schreef op 05-08-2022 om 02:07:

ik slaap de laatste tijd ook weer slecht en heb weer nachtmerries(over seksueel geweld, heb ik mee te maken gehad).
Ook medicatie hiervoor, maar ben ook erg onrustig om te slapen, omdat ik voor ruim 90 procent weet dat ik nachtmerries krijg.
Overigens blow ik niet.

Ja dat heb ik deze week ook gehad, maar gelukkig maar 2 gehad op dat gebied. De andere 5 gingen over werk. Mijn beide trauma’s waren ook op die 2 gebieden maar is alweer een jaar geleden gebeurd en dacht hier compleet overheen te zijn dus vind het irritant dat het weer zo naar boven komt.
Heb je ook last van nachtmerries ondanks de slaapmedicatie? Normaliter hielp t wel bij mij maar nu niet meer. 

TanSwallow86

TanSwallow86

05-08-2022 om 02:33

ja, helaas wel

ik denk inderdaad toch verwerkingsproces. Zou hoe naar ook, dat zo veel mogelijk zijn eigen gang laten gaan en niet dempen want “out is through”. En metta meditatie (zoek maar op als je het niet kent) kan echt helpen om fijnere  en rustige nachten te hebben.

Ik volg even mee.  Mijn dochter (17) heeft hier sinds kort last van. 
Heb al gevraagd of ze misschien af en toe blowt, maar het antwoord was neen.  Ik heb niet echt redenen om hier aan te twijfelen.  Of het moet eens een incidenteel probeersel geweest zijn.  In het algemeen een meid die alles goed op de rit heeft met school en werk.  Wel als kind een traumatische ervaring, waarvan we eigenlijk dachten dat deze goed verwerkt was met psychologische begeleiding.
Nu helaas al enige tijd op de wachtlijst om weer geholpen te worden.
Dus ik volg dit draadje om te kijken of iemand wellicht helpende tips/ervaringen heeft.

Ik had er ook last van. Mijn man is erg bijgelovig en draait voor het slapen gaan nu elke avond rustige gebedsmuziek en hoogstwaarschijnlijk is het een placebo effect, maar sinds hij dat doet heb ik er geen last meer van. Ik word er ook rustig van en slaap veel beter in. Wellicht dat dat ook bij jullie kan helpen? 

Misschien eens een slaapcoach raadplegen, hier hebben wij veel baat bij gehad.

Je kan hiervoor begeleiding voor krijgen als je er last van blijft houden. Zie bijvoorbeeld hier een ervaring:

https://www.psyq.nl/slaapproblemen/ervaringsverhalen/maud

https://www.psyq.nl/trauma-ptss/behandelingen/groep-slaapproblemen-nachtmerries-bij-psychotrauma 

Cleopatra.

Cleopatra.

13-08-2022 om 16:43 Topicstarter

Sailship schreef op 10-08-2022 om 11:20:

Je kan hiervoor begeleiding voor krijgen als je er last van blijft houden. Zie bijvoorbeeld hier een ervaring:

Dankjewel, hier heb ik veel aan. Ik vind het erg vervelend iets wat steeds terugkomt over bepaalde gebeurtenissen die dan steeds terug komen. Vannacht ook weer twee keer erdoor wakker geworden in de nacht. Wellicht komt daardoor ook die vermoeidheid vandaan en concentratieproblemen. Heb daarvoor ook verwijzing gevraagd voor adhd. Je nachtmerries herschrijven in beeld zodat het anders afloopt is we een fijn gegeven wat ik er zo uit heb gehaald. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.