Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Schoonvader gedraagt zich opeens heel anders

Ik wil dit (nog) niet met mijn partner en schoonmoeder bespreken voordat ik wat meer informatie heb dus ik probeer het eerst even hier, lekker anoniem op een forum.

Mijn schoonvader is halverwege de 70 en is de laatste tijd behoorlijk veranderd in zijn gedrag. Naast dat hij opeens heel snel boos en geïrriteerd wordt en moeilijk voor rede vatbaar is, slaapt hij ook lang en veel en haalt hij geen plezier meer uit de dagelijkse 'klusjes' in en om het huis. Hij kon bijvoorbeeld altijd enorm genieten van zijn tuin en kas met verse groenten en nu boeit hem dat totaal niet meer. 

Eerst dacht ik steeds; die man wordt ook ouder en heeft altijd hard gewerkt, dus ik snapte wel dat hij  bijv veel meer sliep. Maar hij doet nu ook dingen waarbij ik toch ga twijfelen of er niet wat anders aan de hand is. Na een ruzie met mijn schoonmoeder is hij naar buiten gevlucht en heeft daar een paar uur in de kou in de struiken gestaan terwijl hij naar binnen zat te kijken. En bij een volgende discussie deed hij dat weer op een andere plek en moest hiervoor een stuk door struikgewas op het land van de buren (ze wonen buitenaf) en wederom zat hij naar binnen te 'gluren'.

Ik wil absoluut niet met diagnoses gooien maar wil wel graag weten of iemand dit ook zorgelijk vindt en ze wellicht eens een afspraak met een arts moeten maken. Ik maak me best zorgen en zie dat ze het best zwaar hebben samen op deze manier.

En als ik spoken zie dan hoor ik dat ook echt heel graag.


het klinkt niet goed, als hij hiervoor nooit dergelijke dingen deed. Inactiviteit kan een reden tot zorg zijn. Ik zou het zeker bespreken met je man. Hij kan het bespreken met zijn vader en moeder. Passeer vader niet hierin. Waarschijnlijk merkt hij zelf ook wel dat er iets verandert. Het is zijn lichaam, zijn geest.

pcies wat Ambra zegt

Ik snap je zorgen helemaal. En ik zou het zeker bespreekbaar maken met je ouders.
Kent de huisarts je ouders goed? Want dat wordt na het bespreekbaar maken de eerste stap om naar toe te gaan voor je ouders.

Sterkte, lijkt mij heel ingewikkeld om mee te maken

Denk niet dat je spoken ziet en dat er echt wat aan de hand is. Probeer er eerst met je partner over te praten, misschien ziet hij het ook, maar durft er niet over te beginnen (er over praten brengt het opeens zo dichtbij) Het kan ook zijn dta hij het wegwuift, maar bedenk dat mensen (jij in dit geval) die iets verder af staan van de persoon om wie het gaat,vaak eerder zien dat het niet klopt dan de directe naasten (of het eerder durven zien)

Isabella2016

Isabella2016

03-01-2022 om 18:29 Topicstarter

Ambra schreef op 03-01-2022 om 18:20:

het klinkt niet goed, als hij hiervoor nooit dergelijke dingen deed. Inactiviteit kan een reden tot zorg zijn. Ik zou het zeker bespreken met je man. Hij kan het bespreken met zijn vader en moeder. Passeer vader niet hierin. Waarschijnlijk merkt hij zelf ook wel dat er iets verandert. Het is zijn lichaam, zijn geest.

Dat dacht ik dus ook. Had daarom ook al even gegoogled en daarna hier mijn bericht geplaatst. 

Moeten schoonvader zeker hier in meenemen want die ligt nu steeds met iedereen in de clinch. Ben bang dat hij zich nu al echt rot voelt. Dus man het laten bespreken met zijn ouders en dan kijken of schoonvader open staat om dit eventueel aan de huisarts voor te leggen?

Isabella2016

Isabella2016

03-01-2022 om 18:30 Topicstarter

Tatemae schreef op 03-01-2022 om 18:24:

Ik snap je zorgen helemaal. En ik zou het zeker bespreekbaar maken met je ouders.
Kent de huisarts je ouders goed? Want dat wordt na het bespreekbaar maken de eerste stap om naar toe te gaan voor je ouders.

Sterkte, lijkt mij heel ingewikkeld om mee te maken

Dankjewel, vind het echt rot voor ze. En nee, mijn schoonvader is van de oude stempel en gaat eigenlijk nooit naar de huisarts. Dus ze hebben daar helaas niet echt een band mee.

Isabella2016

Isabella2016

03-01-2022 om 18:33 Topicstarter

nlies schreef op 03-01-2022 om 18:27:

Denk niet dat je spoken ziet en dat er echt wat aan de hand is. Probeer er eerst met je partner over te praten, misschien ziet hij het ook, maar durft er niet over te beginnen (er over praten brengt het opeens zo dichtbij) Het kan ook zijn dta hij het wegwuift, maar bedenk dat mensen (jij in dit geval) die iets verder af staan van de persoon om wie het gaat,vaak eerder zien dat het niet klopt dan de directe naasten (of het eerder durven zien)

Dankjewel. Denk dat jij daar helemaal gelijk in hebt. Lijkt me ook verschrikkelijk lastig als het om je ouders gaat. Maar ik ga zo als eerste met mijn partner praten. Hij geeft wel steeds aan dat zijn vader zo anders is de laatste tijd. En dat hij niet snapt waarom. 

pijnlijk Isabella en ik denk ook dat je het goed ziet. Goed dat je hierover eerst in gesprek gaat met je man, het betreft wel zijn vader namelijk en dan is een heldere blik vaak wel vertroebeld. 

Ik weet nog het moment dat mijn zus voorzichtig ter sprake bracht dat haar schoonmoeder toch wel bepaalde tekenen vertoonde van Alzheimer (zij zit ook in de zorg) en dat dit niet positief is ontvangen destijds door schoonfamilie.

Wie was zij wel niet om dat te zeggen (koude kant), erg hard maar ook deels wel begrijpelijk. Ze bleek het ook zeker goed gezien te hebben, maar haar schoonfamilie was er nog niet aan toe om dit te erkennen. 
Nogmaals, goed dat je eea eerst met je man bespreekt, hopelijk neemt hij jou serieus en gaat hij zelf eea inzien of monitoren. 
Sterkte en succes!


Aanvulling: ik schrijf in mijn post over Alzheimer, maar doel daarmee niet op een diagnose mbt topicopener. 😉

Ik denk dat dit ook wel zorgelijk is. Maar het zou ook iets anders dan alzheimer kunnen zijn. Een tumor in het hoofd, zowel goedaardig als kwaadaardig, kan voor gedragsverandering zorgen. En vast ook nog wel andere dingen. Dus als je het naar je schoonouders brengt dat je je daar zorgen over maakt, willen ze misschien wel naar de huisarts?

Ambra schreef op 03-01-2022 om 18:20:

het klinkt niet goed, als hij hiervoor nooit dergelijke dingen deed. Inactiviteit kan een reden tot zorg zijn. Ik zou het zeker bespreken met je man. Hij kan het bespreken met zijn vader en moeder. Passeer vader niet hierin. Waarschijnlijk merkt hij zelf ook wel dat er iets verandert. Het is zijn lichaam, zijn geest.

Dit. Ik snap dat je je zorgen maakt TO, ik zou zelf ook actie ondernemen als het mijn (schoon)vader zou zijn.

laat aub iemand met hem naar de huisarts gaan, als het bv alzheimer is, is het sws beter om het sneller te weten.

Ik zou ook actie ondernemen, ik denk dat je zorgen terecht zijn. 

Heeft hij buiten de familie ook regelmatig contact met anderen? 

Isabella2016 schreef op 03-01-2022 om 18:30:

[..]

Dankjewel, vind het echt rot voor ze. En nee, mijn schoonvader is van de oude stempel en gaat eigenlijk nooit naar de huisarts. Dus ze hebben daar helaas niet echt een band mee.

In mijn hoofd waren het ineens je ouders geworden. Excuses.


Isabella2016

Isabella2016

03-01-2022 om 21:39 Topicstarter

Allen bedankt voor jullie reacties. Helpt wel dat het in ieder geval niet gek is dat ik me zorgen maak.
Heb het net met partner besproken en hij moet het allemaal even laten bezinken. Hij gaat even rustig nadenken of en hoe hij dit met zn ouders gaat bespreken. 

Mijn timing was wel belabberd. Hij heeft morgen een pittige dag voor de boeg en dat was me even ontschoten. En ons gesprek heeft wel voor stress gezorgd merk ik. Dat heb ik niet handig gedaan maar daar kan ik niet meer terugdraaien en nu voel ik me een beetje schuldig 🙄

Nogmaals dank allen voor het reageren!

toch goed dat je het besproken hebt, sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.