Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Rookvrije generatie?

Je ziet weleens due borden over "rookvrije generatie" bij speeltuinen en zo. Mij valt 't tegen hoeveel mensen nog roken. Net even boodschappen gedaan in het centrum en ik kwam steeds rokers tegen. Ik zie ook veel jongeren roken.. Is het toch nog "hip" om te roken? Ook lijkt het wel alsof rokers hun peuken overal neergooien. Soms maken ze niet eens de sigaret uit. 
Dus, denk je dat de volgende generatie rookvrij is? 
(ik niet, zou graag zien dat roken niet meer voorkomt maar ja..) 


Ik hoop het.  Ik heb zelf nooit gerookt en mijn man ook niet.  Onze kinderen (19 en 16) roken niet en zullen dat ook nooit gaan doen. In hun vriendengroepen rookt ook niemand. Kinderen die opgroeien in een rookcultuur zijn zich misschien minder bewust dat roken slecht is. Misschien toch meer voorlichting op school dat roken slecht is? 

Mijn kinderen zijn nog jong, maar die vinden rokers helemaal niets en lopen er met een ruime bocht om heen (vroeger deden ze dit echt nog met hun neus dicht geknepen  ) Maar misschien dat het idd toch nog hip is onder jongere.. of dat ze het expres doen om af te zetten tegen alle regels van thuis.. 

Ik denk dat zolang sigaretten nog gewoon legaal zijn, er geen rookvrije generatie zal komen. 

Zireael schreef op 28-09-2021 om 13:24:

Ik denk dat zolang sigaretten nog gewoon legaal zijn, er geen rookvrije generatie zal komen.

Dat denk ik ook. Maar zolang de accijns nog zoveel op een relatief gemakkelijke manier opbrengen zie ik het ook niet snel in het illegale circuit belanden. 

Ik zou graag zien dat roken verboden wordt op terrassen en in de openbare buitenruimte zoals parken, stranden, bossen etc. 

Mijn vriend rookt 😭. Ik vind het zo vies hè. 
Hij rookt altijd buiten maar zegt dan dat ie even wat gaat drinken 🤦🏼‍♀️. Alsof zijn kinderen dom zijn ofzo. 
Ik woon in de provincie Groningen, daar rookt nog zo’n 20% van de bevolking. Toen ik jong was rookte bijna iedereen om mij heen. 

redbulletje schreef op 28-09-2021 om 13:53:

Ik zou graag zien dat roken verboden wordt op terrassen en in de openbare buitenruimte zoals parken, stranden, bossen etc.

Ik ook. Vooral op een terras (waar je stil zit) vind ik het erg hinderlijk om andermans rook in te moeten ademen.

ik vind rook op een terras ook storend.
Toch vind ik  het voor verbieden nog te vroeg. Denkend aan alle ouderen die begonnen zijn met roken in een heel andere tijd.

Een bos of strand is groot genoeg, daar lijkt me een verbod wel echt doorslaan.

Rookvrij niet denk ik, maar de cijfers dalen wel. Goede zaak!

RavIvaR schreef op 28-09-2021 om 15:21:

ik vind rook op een terras ook storend.
Toch vind ik het voor verbieden nog te vroeg. Denkend aan alle ouderen die begonnen zijn met roken in een heel andere tijd.

Een bos of strand is groot genoeg, daar lijkt me een verbod wel echt doorslaan.

Brandgevaar in de natuur is natuurlijk de reden om roken te verbieden in alle natuurgebied.

En waarom zouden ouderen op terras moeten kunnen roken? Waar gegeten wordt hoort geen rook. Ze kunnen hun nicotonebehoefte toch wel een paar uur ophouden? Desnoods plakken ze zo'n pleister, moeten ze ook als ze willen vliegen. 

Zou mooi zijn, een rookvrije generatie.
Ik verbaas me ook over de hoeveelheid mensen die wel nog roken. Vind het zó stinken.. vooral ook mensen die zelfs in de auto roken. 
Ben blij dat er maar 1 persoon in mijn directe omgeving rookt. En die weet hoe afschuwelijk ik het vind, dus die rookt altijd ver uit mijn buurt.

Het idee van brandgevaar in de bossen  snap ik. 

Overigens ben ik absoluut geen voorstander van roken. Heb er persoonlijk zelfs last van.
Ben daarnaast echter ook geen  voorstander van verboden die een hoop 
mensen raken in hun dagelijkse leven. (En ja, dit geldt voor vele verboden, maar denk dat de meesten wel snappen wat ik bedoel. 
Het verbod op binnen roken sta ik bijvoorbeeld wel helemaal achter.

RavIvaR schreef op 28-09-2021 om 15:45:

Overigens ben ik absoluut geen voorstander van roken. Heb er persoonlijk zelfs last van.
Ben daarnaast echter ook geen voorstander van verboden die een hoop
mensen raken in hun dagelijkse leven. (En ja, dit geldt voor vele verboden, maar denk dat de meesten wel snappen wat ik bedoel.
Het verbod op binnen roken sta ik bijvoorbeeld wel helemaal achter.

Roken op terras toestaan raakt ook mensen die van hun eten willen genieten zonder stank of zonder last van hun longen te krijgen. 

Ik zat laatst op een rookvrij terras, wat was dat heerlijk! Ik vind het zo smerig, die rooklucht. 

Ik denk dat er nog lange tijd geen rookvrije generatie komt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.