Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Rode nagellak kalknagels

Ik heb wel eens gelezen dat goedkope rode nagellak helpt tegen kalknagels (baat het niet dan schaat het niet), wie heeft hier ervaring mee en welke nagellak kan ik hiervoor kopen?

Ik ben het op moment te lijf aan het gaan met daktarin nagellak. Ik hoop dat dat gaat werken want ik heb meerdere kalknagels. Anders ga ik naar de huisarts voor pillen. 
Rode nagellak tegen kalknagels lijkt me niet kunnen.

Mijn moeder had ooit zuurstofdoorlatende nagellak die niet per se goed was voor kalknagels, maar ook niet slecht. Gewone nagellak laat geen zuurstof door en dat zou slecht zijn voor kalknagels. Geen idee of dat is wat je bedoelt. Ik kan je helaas ook niet aan een merk helpen, want dat heb ik nooit gehoord (of niet onthouden).

stokstaart schreef op 25-06-2025 om 11:51:

Ik ben het op moment te lijf aan het gaan met daktarin nagellak. Ik hoop dat dat gaat werken want ik heb meerdere kalknagels. Anders ga ik naar de huisarts voor pillen.
Rode nagellak tegen kalknagels lijkt me niet kunnen.

Ik zou een beetje terughoudend zijn met pillen, de bijwerkingen kunnen heel heftig zijn. Een collega heeft het gebruikt en die had geen last van de bijwerkingen die veel beschreven zijn maar haar teennagels werden heel gevoelig, de minste aanraking verdroeg ze niet en liep in de winter met slippers op kantoor en voor op straat laarzen twee maten groter en dan moest ze eerst haar voeten inzwachtelen. Heeft ze nog een tijd last van gehad.

https://www.mijnmedicijn.nl/schimmelinfecties-systemisch/terbinafine-tabletten/2

Anouk1234

Anouk1234

25-06-2025 om 12:19 Topicstarter

afrodite05 schreef op 25-06-2025 om 12:12:

Mijn moeder had ooit zuurstofdoorlatende nagellak die niet per se goed was voor kalknagels, maar ook niet slecht. Gewone nagellak laat geen zuurstof door en dat zou slecht zijn voor kalknagels. Geen idee of dat is wat je bedoelt. Ik kan je helaas ook niet aan een merk helpen, want dat heb ik nooit gehoord (of niet onthouden).

Nee dat bedoel ik niet. In goedkope rode naggellak schijnt een stofje te zitten die helpen tegen kalknagels (en oogt met nagellak ook wat beter).

Anouk1234 schreef op 25-06-2025 om 12:19:

[..]

Nee dat bedoel ik niet. In goedkope rode naggellak schijnt een stofje te zitten die helpen tegen kalknagels (en oogt met nagellak ook wat beter).

broodje aap.

Kalknagels zijn een zeer hardnekkige schimmelinfectie die alleen met anti schimmel middelen echt weg te krijgen is. Lichte gevallen met speciale nagellak en voetpoeder en ook het goed behandelen van schoenen en sokken om herbesmettingen te voorkomen. Hardnekkige gevallen met pillen, en ja, die kunnen bijwerkingen geven maar als je daar last van krijgt moet je ook terug naar je huisarts en niet stug door blijven gaan. 

Het geval zoals Bolmieke het beschrijft kan ook juist door de kalknagels zelf zijn, want ook daar worden je teennagels gevoelig van. 

Volgens Chatgpt kan de verklaring zijn dat in oudere nagellakken soms kamfer, tolueen of formaldehyde zat. Die kunnen een beetje uitdrogend effect hebben en dat zal in lichte gevallen bij sommige mensen misschien wel eens geholpen hebben. Maar het lijkt me niet een erg betrouwbare behandeling. 

Mijn (medisch) pedicure zegt dat alles wat je met een kwastje op je kalknagels smeert, er de volgende keer voor zorgt dat je weer besmet kan worden. En dat je nagels gelig worden als je er nagellak op smeert, wat weer het kalknageleffect vergroot. 

Pillen worden meestal pas voorgeschreven als het echt heel erg is, inderdaad vanwege de bijwerkingen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

25-06-2025 om 17:05

ik heb ook kalknagels gehad en ik ben bij een salon geweest waar ze werden gelaserd. Dat heeft mij goed geholpen. 

Mijn pedicure heeft een of ander flesje met olie dat ze op de nagels smeert na de behandeling. Ik ben een flesje gekocht. En ik moet zeggen, mijn nagels zien er na 2 maanden echt al stukken beter uit. 

Friezinnetje schreef op 25-06-2025 om 17:05:

ik heb ook kalknagels gehad en ik ben bij een salon geweest waar ze werden gelaserd. Dat heeft mij goed geholpen.

Mij helaas niet, na 6 prijzige behandelingen.

Mijn huisarts verstrekt de medicijnen niet ivm de bijwerkingen voor lever en nieren.

Mocht het je gaan om een goedkope oplossing dan zou ik grijpen naar teatree olie en elke dag een druppel onverdunde tea tree olie op de nagel aanbrengen. Niet te veel op de huid want dat kan allergische reactie geven. Tea tree olie is de werkzame stof in veel anti schimmel middelen. Krijg je toch een allergische reactie meng het dan met een andere olie of creme (5% teatree). Maak dit dan steeds opnieuw want teatree olie verliest snel zijn werking wanneer het gemengd wordt.

als je verder geen medicijnen gebruikt waar je lever/nieren last van kunnen hebben, zijn die pillen een kans. Maar zelfs dan kan de schimmelaandoening terugkeren. 
Het is helaas iets heel hardnekkigs.

Jillz schreef op 25-06-2025 om 18:44:

Mocht het je gaan om een goedkope oplossing dan zou ik grijpen naar teatree olie en elke dag een druppel onverdunde tea tree olie op de nagel aanbrengen. Niet te veel op de huid want dat kan allergische reactie geven. Tea tree olie is de werkzame stof in veel anti schimmel middelen. Krijg je toch een allergische reactie meng het dan met een andere olie of creme (5% teatree). Maak dit dan steeds opnieuw want teatree olie verliest snel zijn werking wanneer het gemengd wordt.

Ik heb dit gedaan en heb 4 nachten wakker gelegen van heftige jeuk met blaasjes waar vocht uit kwam. Ik zou dit toch afraden 

Ik ga naar een pedicure. Ze vijlt de nagel en dan moet ik 2x per dag er een spray op doen. 
Het ging de goede kant op maar ik ben vier weken geleden geopereerd en mocht niet bukken, dus de klad kwam erin. Je moet echt hardnekkig volhouden met behandelen. Binnenkort maar weer eens even heen voor vijlen. 

van kokosolie wordt ook geclaimd dat het tegen schimmel werkt. En daar krijgen de meeste mensen geen uitslag van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.