Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

TriflingButterfly90

TriflingButterfly90

21-09-2021 om 17:43

Quetiapine

Ik heb van de huisarts Quetiapine gekregen, omdat ik enorm beroerd slaap en echt even een paar weken nog door moet gaan met waar ik mee bezig ben voor ik stil kan staan en vol mijn gevoel toe kan laten. Ik word telkens wakker van de beelden van mijn recent overleden vader en slaap dan niet meer, als ik al in slaap val überhaupt. Ze heeft bewust hiervoor gekozen en niet voor een slaapmiddel, ivm verslavende en versuffende werking hiervan. 
Iemand ervaringen met dit middel slikken om deze reden? 

Jup, al heel lang om te kunnen slapen. Denk niet dat ik er nog vanaf kom, want ik merk nu al dat als ik het een keer vergeet, ik gewoon wakker lig. 

EHR

EHR

21-09-2021 om 19:06

Ik heb dit in mei 2020 gekregen om te kunnen slapen.

Na een week of 3 werd ik wakker met uitslag en jeuk. Ik wist niet waarvan. De jeuk en uitslag verdwenen in de loop van die dag. 
's Avonds nam ik weer quetiapine in. De dag daarna werd ik weer wakker met uitslag en jeuk. En dat verdween niet in de loop van de dag. Een link met quetiapine legde ik niet. 

En dus nam ik 's avonds weer een tablet in. Na een minuut of 5 kreeg ik een dikke keel en ging ik moeizaam ademen. Kreeg het gevoel of ik stikte. 

Ambulance erbij en naar de SEH. Allergische reactie met anafylaxie. Ik mag het nooit meer slikken. 

Tip van Flip: word je wakker met jeuk en uitslag, contacteer je huisarts.

TanSwallow86

TanSwallow86

21-09-2021 om 20:18

Ja, gebruik het sinds 2013. 1 tablet van 100mg, ook om te kunnen slapen

TriflingButterfly90

TriflingButterfly90

21-09-2021 om 21:18

Bedankt voor het delen. 
@EHR klinkt heel heftig, ik zal mezelf goed in de gaten houden en meteen bellen als ik iets dergelijks merk. 
@sweetmagnolia en Harleyquin vinden jullie het niet naar niet zonder te kunnen? Of maakt het niet zoveel uit? 

Poison schreef op 21-09-2021 om 21:18:

Bedankt voor het delen.
@EHR klinkt heel heftig, ik zal mezelf goed in de gaten houden en meteen bellen als ik iets dergelijks merk.
@sweetmagnolia en Harleyquin vinden jullie het niet naar niet zonder te kunnen? Of maakt het niet zoveel uit?

Ik vind het vervelend. Maar afbouwen betekent slapeloze nachten en dat zie ik ook niet zitten. Dus dan maar vast aan de medicijnen. Oh, ten overvloede wellicht; pas op met grapefruit (sap). Het schijnt dat de quetiapine dan niet goed wordt opgenomen. 

Ik heb het vorig jaar een maand of vier gebruikt om goed te kunnen slapen en me wat rustiger te voelen. Het deed wel wat voor me maar omdat ik gestaag begon aan te komen nadat ik het ging gebruiken, wilde ik er weer vanaf. Ik ben in die vier maanden zo’n acht kilo aangekomen. Dat vond ik wel genoeg. Ik ben toen ze op waren gewoon gestopt. Ik ervaar sindsdien wel weer meer onrust en heb weer meer tijd nodig om af te schakelen voor ik kan slapen. Een paar weken geleden kwam aan het licht dat mijn schildklier niet goed werkt. Ik heb me sindsdien afgevraagd of dat is getriggerd door die quetiapine of dat ik de gewichtstoename misschien juist onterecht heb toegeschreven aan de medicatie. Mijn gewicht is sinds het stoppen wel zo ongeveer stabiel gebleven, niet meer toegenomen maar er ook nog niet afgegaan dus. Maar dat kan weer aan die schildklier liggen natuurlijk. Afijn, het is moeilijk er echt zicht op te krijgen. Als die gewichtstoename er niet was geweest, was ik er wel langer mee doorgegaan. Het hielp me wel. Ik heb ook principieel niks tegen medicatie, ook niet dit soort medicatie. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-09-2021 om 12:54

HarleyQuin schreef op 21-09-2021 om 20:18:

Ja, gebruik het sinds 2013. 1 tablet van 100mg, ook om te kunnen slapen

100? Jeetje wat een hoge dosering. 

Ik gebruik dit middel een jaar of 20. Eerst 25-50 mg en later 25. De laatste 5 jaar 12,5 mg. Het is voor mij echt om mijn hoofd rustig te krijgen. Ben het wel eens vergeten tijdens een weekendje weg en lag dan hele nachten wakker. Af en toe 20 minuten in slaap vallen en weer wakker. 

Tickel schreef op 22-09-2021 om 12:54:

[..]

100? Jeetje wat een hoge dosering.

Ik gebruik dit middel een jaar of 20. Eerst 25-50 mg en later 25. De laatste 5 jaar 12,5 mg. Het is voor mij echt om mijn hoofd rustig te krijgen. Ben het wel eens vergeten tijdens een weekendje weg en lag dan hele nachten wakker. Af en toe 20 minuten in slaap vallen en weer wakker.

Ik gebruikte ook 25 of 50 mg. Wat fijn dat het zo stabiel werkt voor jou. En zelfs kunnen verlagen naar 12,5! Geen bijwerkingen? Klinkt als een goede match. 

Geen ervaring met het medicijn. Wil je alleen ff sterkte wensen. 

Tickel schreef op 22-09-2021 om 12:54:

[..]

100? Jeetje wat een hoge dosering.

Ik gebruik dit middel een jaar of 20. Eerst 25-50 mg en later 25. De laatste 5 jaar 12,5 mg. Het is voor mij echt om mijn hoofd rustig te krijgen. Ben het wel eens vergeten tijdens een weekendje weg en lag dan hele nachten wakker. Af en toe 20 minuten in slaap vallen en weer wakker.

Precies dit dus. Echt van die hazenslaapjes noem ik dat. Vreselijk vermoeiend. Ik slik 50 mg en dat gaat nu gelukkig goed.

TriflingButterfly90

TriflingButterfly90

23-09-2021 om 22:46

het lijkt iets te doen, ik slaap en zie niet telkens die nare beelden voor me. Dat is fijn, maar ergens voelt het ook heel raar, want ik kan de beelden ook niet oproepen nu. Vreemde gewaarwording. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

24-09-2021 om 15:02

Omnik schreef op 22-09-2021 om 14:38:

[..]

Ik gebruikte ook 25 of 50 mg. Wat fijn dat het zo stabiel werkt voor jou. En zelfs kunnen verlagen naar 12,5! Geen bijwerkingen? Klinkt als een goede match.

Geen bijwerkingen verder. Vind het wel jammer dat ik niet "gewoon"  in slaap kan komen. 

Tickel schreef op 24-09-2021 om 15:02:

[..]

Geen bijwerkingen verder. Vind het wel jammer dat ik niet "gewoon" in slaap kan komen.

Ja, dat snap ik natuurlijk. Dat zou nog fijner zijn, gewoon inslapen. Maar als dat dan niet lukt, klinkt dit als plan B wel fijn. 

Poison schreef op 23-09-2021 om 22:46:

het lijkt iets te doen, ik slaap en zie niet telkens die nare beelden voor me. Dat is fijn, maar ergens voelt het ook heel raar, want ik kan de beelden ook niet oproepen nu. Vreemde gewaarwording.

Gek ja. Een soort instant mindfulness ervaring. Je vervelende gewaarwordingen zijn zomaar ineens losgelaten! Ik hoop dat je dat als prettig kunt ervaren. In ieder geval fijn dat je kunt slapen. Hopelijk helpt het je rust te ervaren en emotionele te herstellen. 

Het is echt wel heftig, het plotseling overlijden van een ouder. Zorg goed voor jezelf 😘.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.