Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Overgang opties

Hallo forummers, 
Ik heb flinke overgangsklachten zoals zeer hevige hoofdpijn die steeds vaker voorkomt ( hormonale migraine die ik voorheen eens per maand in mindere mate had), een humeur om op te schieten,  pieker over alles en slaap daardoor en door de opvliegers slecht.

Vandaag bij de huisarts geweest en die stelde voor om na te denken over het gaan gebruiken van de pil of een spiraaltje.
Ik slik al ruim 15 jaar geen pil meer en heb nog nooit een spiraaltje gehad.

Is er iemand die ervaring met 1 of beide heeft? Ik heb eigenlijk geen zin in al die hormonen maar zeker de hoofdpijnen zijn niet te doen.

Overigens wordt mijn bloed ook op vanalles gecheckt voor de zekerheid.


Volgens mij zijn er betere hormoonvervangende opties bij overhangsklachten dan anticonceptie. Zie bijvoorbeeld deze informatie: https://www.olvg.nl/ervaringsverhalen/de-overgang
Deze gynaecologe schrijft er vaker over: de pil is volgens haar niet geschikt als middel tegen overgangsklachten.

Krokodilletje

Krokodilletje

03-11-2021 om 19:44 Topicstarter

blauwevrouw schreef op 03-11-2021 om 19:11:

Volgens mij zijn er betere hormoonvervangende opties 

Dank je wel. Ik ga op onderzoek uit.

Ga eens naar een overgangsconsulent(e) in een ziekenhuis. Onderdeel van Gynaecologie

Ik ben weer aan de pil en dat bevalt me prima. Slik hem door. Ik wou dat ik het jaren eerder had gedaan 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

03-11-2021 om 21:27

Je kan de pil slikken zonder stopweek, maar heel gezond is dat niet. Je kunt ook een overgangspil skiken met veel minder hormonen,  bv Femoston.

Ik heb al jaren een Mirena en word daardoor ook al lang niet meer ongesteld. Of de overgang met een Mirena wel of niet beter wordt, geen idee. Dat de overgang ook bij mij heeft aangeklopt, merk ik puur aan de opvliegers. 

Ik mag geen hormoongerelateerde medicatie vanwege hormoongevoelige borstkanker. Nou zijn er wel allerlei medicijnen die als bijwerking hebben dat ze opvliegers dempen. Om die reden slik ik nu Venlafaxine. Gaat opvliegers tegen, maar helpt goed tegen het k*thumeur en depressieve klachten.

Misschien wil de huisarts je doorverwijzen naar de neuroloog voor je hoofdpijn. Of de gynaecoloog/overgangsconsulent voor de overgangsklachten.

Krokodilletje

Krokodilletje

03-11-2021 om 22:12 Topicstarter

Befankt voor de reacties.
Ik heb een vervangende huisarts voorlopig dus ik ken hem ook niet.
Hij gaf me alleen de opties pil of spiraaltje. 

Aangezien er nog meer speelt ook de optie om met een psycholoog te gaan praten om te leren om te gaan met dingen die nu spelen in mijn leven.

Overgangsconsulent wordt helaas niet vergoed door mijn verzekering zie ik net dus dat is wel jammer.

Ik heb volgende week weer een afspraak bij de huisarts dus nog w even tijd om uit te zoeken wat wijsheid is.

Krokodilletje schreef op 03-11-2021 om 22:12:

Befankt voor de reacties.
Ik heb een vervangende huisarts voorlopig dus ik ken hem ook niet.
Hij gaf me alleen de opties pil of spiraaltje.

Aangezien er nog meer speelt ook de optie om met een psycholoog te gaan praten om te leren om te gaan met dingen die nu spelen in mijn leven.

Overgangsconsulent wordt helaas niet vergoed door mijn verzekering zie ik net dus dat is wel jammer.

Ik heb volgende week weer een afspraak bij de huisarts dus nog w even tijd om uit te zoeken wat wijsheid is.

Heb een beetje gelezen op de site van Isa Hoes en Medina Schuurman: heel veel van wat wordt toegeschreven aan psychische klachten blijken hele normale overgangsverschijnselen te zijn waar vaak best iets aan te doen is.

Jammer dan dat de overgangsconsulent niet vergoed wordt, zie het als een cadeau aan jezelf en maak die afspraak.

Krokodilletje schreef op 03-11-2021 om 22:12:

Overgangsconsulent wordt helaas niet vergoed door mijn verzekering zie ik net dus dat is wel jammer.

Het is bijna het einde van het jaar, misschien iets om naar te kijken qua wijziging?

Dan kan je in januari (of daarna) erheen. 

Krokodilletje

Krokodilletje

03-11-2021 om 22:49 Topicstarter

Mlah! schreef op 03-11-2021 om 22:27:

[..]

Heb een beetje gelezen op de site van Isa Hoes en Medina Schuurman: heel veel van wat wordt toegeschreven aan psychische klachten blijken hele normale overgangsverschijnselen te zijn waar vaak best iets aan te doen is.

Jammer dan dat de overgangsconsulent niet vergoed wordt, zie het als een cadeau aan jezelf en maak die afspraak.

Ik heb het ook gelezen. 

Fijn die herkenning!

En een goed idee om mezelf een overgangsconsulent kado te doen

Krokodilletje

Krokodilletje

03-11-2021 om 22:52 Topicstarter

ToetieToover schreef op 03-11-2021 om 22:04:

Misschien wil de huisarts je doorverwijzen naar de neuroloog voor je hoofdpijn. Of de gynaecoloog/overgangsconsulent voor de overgangsklachten.

Die hoofdpijn is idd het grootste "ding" waar ik last van heb.

Elke 10 dagen 2 dagen hoofdpijn waarvan 24 uur heel hevig. Mijn oude huisarts heeft het al eens over een (hoofd)pijnpoli gehad. Ik zal dat ook en bespreken want de pijnstillers die ik gebruik werken niet en mogen niet te vaak gebruikt worden.

ik heb een spiraaltje, word al lang niet meer ongesteld, maar het doet verder niets aan mijn overgangsklachten. Mijn huisarts had het ook over de pil, maar in overleg met haar heb ik nu hormoontherapie. Op thuisarts.nl staat goede, betrouwbare info.

Volgens de gynaecologe die mijn spiraaltje plaatste, doen spiraaltjes net zo weinig tegen de overgang als huisartsen. Ze drukte me dan ook op het hart om, als mijn overgangsklachten heftiger werden, naar haar terug te komen voor de nieuwste inzichten en daadwerkelijke hulp. 
Het enige wat ik me bij jou kan indenken is dat een hormonaal spiraal zoals mirena je menstruatie onderdrukt en daarmee de hoofdpijn vermindert. Want dat vind ik het grootste voordeel aan de mirena; nooit meer ongesteld. Dat is op deze leeftijd dan ook een beetje het nadeel; je weet niet wanneer je niet meer ongesteld bent door de overgang. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.