Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Overgang maar dan anders?

Ha iedereen, even een vraag of iemand die herkent en dit weet te koppelen aan de overgang.
Ik ben inmiddels de 50 gepasseerd en heb eigenlijk tot nu toe (vrijwel) geen overgangsklachten gehad. Geen opvliegers ofzo en door mirena weet ik ook niet of ik inmiddels mijn laatste menstruatie heb gehad, maar ik verwacht van wel.
De afgelopen maand heb ik het in ene veel warmer dan normaal. Géén opvliegers, gewoon net alsof mijn metabolisme een tandje is opgeschroefd. Terwijl ik mijzelf ken als een koukleum. Verder had ik een paar maanden geleden een dieptepunt bereikt qua energie, en sinds een maand is die energie terug. Maar dan zelfs zó toegenomen dat ik het niet eens terug herken (kjkend naar de afgelopen jaren). Geeft ook onrust, 'dadendrang'.
Kunnen deze twee dingen een teken zijn dat ik door de overgang heen ben?
Iemand dit herkent?

Oja: ik heb mijn moeder gevraagd naar haar overgangsklachten, maar ze wist niets specifieks op te noemen - ze had in die tijd de nodige medische uitdagingen waarbij overgangsklachten in het niet vielen. Dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal daar.


Mok

Mok

13-07-2021 om 09:43

Ik herken er wel iets van, door Mirena ook weinig klachten. Na vijf jaar was het uitgewerkt en kwam mijn menstruatie niet terug. Wel heb ik nu constant warmer, ik was altijd een enorme koukleum. Vooral in bed is dat wel lastig, ik word geregeld zwetend wakker. Het verschil in energie herken ik niet, maar ja, iedereen reageert weer anders op zulke veranderingen.

Courage

Courage

13-07-2021 om 09:48 Topicstarter

Als je zwetend wakker wordt, is dat toch een soort opvlieger?
Want dat stukje herken ik dus niet. Ik heb het gewoon warmer, continu - dag/nacht.
Maar misschien is het wel heel iets anders hoor. Ben een beetje aan het puzzelen.

Wat jij beschrijft courage heb ik sinds mijn vaccinaties. 

Courage

Courage

13-07-2021 om 09:58 Topicstarter

Pepperoni schreef op 13-07-2021 om 09:54:

Wat jij beschrijft courage heb ik sinds mijn vaccinaties.

Echt?

Want dat stond ook op mijn 'puzzellijstje'. Of het daar soms door zou komen. Welk vaccin had jij? Ik heb Janssen gehad en denk dat deze verandering zo'n 3 weken na vaccinatie was.

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

13-07-2021 om 10:00

Pepperoni schreef op 13-07-2021 om 09:54:

Wat jij beschrijft courage heb ik sinds mijn vaccinaties.

Heb je ook duizelingen?

Courage schreef op 13-07-2021 om 09:58:

[..]

Echt?

Want dat stond ook op mijn 'puzzellijstje'. Of het daar soms door zou komen. Welk vaccin had jij? Ik heb Janssen gehad en denk dat deze verandering zo'n 3 weken na vaccinatie was.

Ja serieus. Ik had moderna, mijn man ook en die heeft dezelfde klachten. Het kan toeval zijn hoor, maar voor mezelf ben ik heilig overtuigd.

Courage

Courage

13-07-2021 om 10:01 Topicstarter

Heremetijd schreef op 13-07-2021 om 10:00:

[..]

Heb je ook duizelingen?

Nope.

Heremetijd schreef op 13-07-2021 om 10:00:

[..]

Heb je ook duizelingen?

Ja maar moet wel eerlijk zeggen dat ik dat al had wegens Lixiana. (bloedverdunner vanwege stollingsstoornis)

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

13-07-2021 om 10:05

Courage schreef op 13-07-2021 om 10:01:

[..]

Nope.

Dat scheelt. Ikzelf heb een chronische aandoening, in combinatie met Vestibulaire Migraine's, en binnen de wereld van de vestibulaire aandoeningen is er heel erg veel aan de hand naar aanleiding van de vaccinaties. Vandaar dat ik het even vroeg.

Courage

Courage

13-07-2021 om 10:11 Topicstarter

Heremetijd schreef op 13-07-2021 om 10:05:

[..]

Dat scheelt. Ikzelf heb een chronische aandoening, in combinatie met Vestibulaire Migraine's, en binnen de wereld van de vestibulaire aandoeningen is er heel erg veel aan de hand naar aanleiding van de vaccinaties. Vandaar dat ik het even vroeg.

Aha, dat is heel attent van je, maar dat heb ik allemaal niet. Hoef er ook geen dingetjes bij, tenzij ze leuk zijn, zoals meer energie.

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

13-07-2021 om 10:12

Ja, apart. Ik herken het in elk geval niet.

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

13-07-2021 om 10:25

Pepperoni schreef op 13-07-2021 om 09:54:

Wat jij beschrijft courage heb ik sinds mijn vaccinaties.

Maar, die duizelingen zijn niet erger geworden of zo?

Heremetijd schreef op 13-07-2021 om 10:25:

[..]

Maar, die duizelingen zijn niet erger geworden of zo?

Nee volgens mij niet. Het was al niet echt constant dus ik wil daar de prikken niet de schuld van geven 

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

13-07-2021 om 10:29

oké, evengoed vervelend allemaal.

Ik herken het deels. Soms ben ik net een kachel, zo warm. En ik kan ook heel moe zijn. Eerst had ik het vooral alleen maar heel warm, zonder te zweten. Dat zweten heb ik de laatste tijd wel wat meer, soms blijf ik maar klam. Echte opvliegers in bed, zodat ik drijfnat zweet heb ik ook niet. Maar het is niet constant, het komt en gaat, dat is wel anders dan bij jou.

Volgens mij kunnen jouw symptomen prima te maken hebben met de overgang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.