Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Overdag niet fit/ziek voelen, avond opknappen, herkenbaar?

vooropgesteld ik ben echt een avondmens. De ochtend vind ik vreselijk maar ik merk dat het me nu echt begint op te breken dat ik in de ochtend weinig waard ben.

als ik wakker word voel ik me letterlijk ziek. Dat klinkt overdreven maar is het niet. Hoofdpijn, wazig in m’n hoofd, extreem moe, last van m’n spieren. Net of ik een lichte griep heb. Hier heb ik echt last van omdat er niks uit m’n handen komt daardoor. 
dit duurt tot in de loop van de middag, vanaf een uur of vier begin ik wat op te knappen en in de avond gaat het wel weer. Niet dat ik me dan topfit voel, want ik kamp helaas met een enorm energiegebrek, maar in de avond gaat het best aardig. 

Ik probeer rond 22 uur naar bed te gaan maar heb uiteraard de neiging langer te blijven zitten omdat ik me dan net weer wat beter voel. Dit doe ik niet want daarmee hou ik het juist nog meer in stand.

ik ben onderzocht door artsen en er is geen echte lichamelijke oorzaak gevonden dus ik vermoed echt dat een deel wordt veroorzaakt door het feit dat ik geen ochtendmens ben.

iemand die dit herkent of tips heeft waarmee ik de situatie misschien kan omdraaien?


Drink je alcohol?

Calathea

Calathea

01-08-2021 om 10:53 Topicstarter

Viva-amber schreef op 01-08-2021 om 10:50:

Drink je alcohol?

Nee, als ik 2 wijntjes per jaar drink is het veel.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-08-2021 om 10:58

Tandenknarsen of apneu misschien?

Nee

Nee

01-08-2021 om 11:02

Is je matras goed? Heb je het niet te warm ‘s nachts? Is je kamer schoon, weinig stof, goed vochtgehalte? 

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

01-08-2021 om 11:08

Ik heb zo'n dag na een longaanval (van de dag daarvoor), dus voor mij is er een lichamelijke oorzaak. En ik ben een ochtendmens.

Heb je het slaapkamerraam op een kiertje staan?
Drink je veel koffie?

Ik weet niet of het komt omdat ik een nachtmens ben maar als ik te vroeg opgejaagd wordt dan wordt ik misselijk, duizelig en krijg last van mijn darmen. Het lijkt wel of mijn hersenen nog niet wakker zijn maar mijn lichaam moet al wel aan de bak. Ik blijf dan ook de hele dag moe en ellendig tot 's avonds inderdaad. Ik sta dus ook 1,5 uur eerder op dan nodig is om op gang te komen zonder me ellendig te voelen.

Hoe oud ben je, kan het te maken hebben met de overgang?
Ik herken namelijk wel wat je omschrijft. 

Geronimo3 schreef op 01-08-2021 om 11:50:

Ik weet niet of het komt omdat ik een nachtmens ben maar als ik te vroeg opgejaagd wordt dan wordt ik misselijk, duizelig en krijg last van mijn darmen. Het lijkt wel of mijn hersenen nog niet wakker zijn maar mijn lichaam moet al wel aan de bak. Ik blijf dan ook de hele dag moe en ellendig tot 's avonds inderdaad. Ik sta dus ook 1,5 uur eerder op dan nodig is om op gang te komen zonder me ellendig te voelen.

Dit heb ik ook als ik vroeger dan normaal op sta en meteen aan de bak moet. Dus eerder opstaan en rustig opstarten heeft dan geen nut. Maar echt de hele dag misselijk

Hoeveel slaap je? Hoe jij beschrijft, zo voel ik me na een ochtend (extreem) uitslapen.

Ik ben ook geen ochtendmens - moet ook echt fysiek bijkomen het eerste uur -, maar heb gemerkt dat ik het het beste doe op precies 8 uur slaap (van 23.00 tot 7.00 uur). Vanaf ongeveer 8.30, 9.00 uur begint de mist in m’n hoofd wat op te klaren en ben ik productief. 

Overigens zou ik toch nog een keer teruggaan naar de huisarts als deze klachten blijven, want het klinkt niet oké. Geen Corona gehad toevallig? 

Het lijkt me dat er toch iets aan de hand is, al vind de arts niets. Dit lijkt me niet normaal, ook niet voor avondmensen. 
Hoe lang heb je dit?

Het is al genoemd maar ik dacht ook direct aan slaapapneu. Dit kan heel eenvoudig worden onderzocht. Ik zou het toch nog eens bespreken met je huisarts.

Ik herken het zelf niet, maar heb wel een collega die zich ook letterlijk ziek voelt in de ochtend maar waar geen oorzaak voor js ontdekt.

Calathea

Calathea

02-08-2021 om 17:36 Topicstarter

Nee schreef op 01-08-2021 om 11:02:

Is je matras goed? Heb je het niet te warm ‘s nachts? Is je kamer schoon, weinig stof, goed vochtgehalte?

Slaap altijd met het raam op een kiertje, kamer is schoon en matras ligt heerlijk en is ook nog niet te oud.

Calathea

Calathea

02-08-2021 om 17:38 Topicstarter

veel reacties over slaapapneu. Dit is zelf ook al door m’n hoofd geschoten maar die kans acht ik niet groot. Ik ben slank, snurk niet, slaap niet onrustig als in veel draaien. Ik slaap wel wat lichter maar niet dat ik meerdere keren per nacht wakker word.

daar komt bij dat ik 3 jaar geleden 20 kilo ben afgevallen en ik destijds toen ik zwaarder was deze klachten niet zo had. Wel slecht in de ochtenden en moe etc maar niet “ziek” zoals nu. 

De kans dat het slaapapneu is lijkt me dan ook niet heel groot maar ik kan het zeker eens opperen bij de huisarts.

heb je corona gehad?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.